topNotif

دلایل غش کردن چیست

2905 بازدید
28 اسفند 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

دلایل غش کردن چیست و راه های درمان و پیشگیری از آن

غش موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. حالت غـش زمانی اتفاق می افتد که قلب، خون کافی جهت حفظ عملکرد مغز به سوی این عضو ارسال نمی کند. بدین ترتیب فرد هوشیاری خود را از دست می دهد و غش می کند. در لحظاتی پیش از غش کردن، فرد ممکن است احساس ضعف، تهوع، سرگیجه و یا سبکی سر، تاری دید و یا تعریق فراوان داشته باشد.

از میان دلائل بی شمار غش کردن می توان به نقص در جریان خون، درد، تنش عصبی، مصرف دارو یا الکل، مشاهده خون، کمبود آب بدن، کمبود خواب، ضربه به سر، تشنج، بیماری قلبی و سکته مغزی اشاره کرد. هم چنین کمبود برخی از مواد غذایی و یا مواد معدنی به ویژه پتاسیم نیز می تواند موجب بروز چنین مشکلی شود. غش کردن می تواند عارضه جانبی مصرف پاره ای از داروها نیز باشد.

در برخی از موارد نادر ادرار کردن، استفراغ کردن و سرفه و خنده شدید با تحریک عصب واگ، می تواند موجب از حال رفتن شود. این عصب یکی از اعصاب جمجمه ای است که بخشی از فرمان های مغز را به قلب منتقل می کند. هنگامی که این عصب تحریک می شود، مغز در می یابد که ضربان قلب بسیار تند شده است، لذا فرمان به کند شدن این ضربان می دهد.

این فرایند به طور طبیعی، برای بدن بسیار مفید است، اما در شرایط تحریک غیر واقعی این عصب، نظیر آن چه در حملات سرفه اتفاق می افتد، به اشتباه ضربان قلب کاهش یافته و خون کافی به سوی مغز گسیل نخواهد شد و در نتیجه فرد غش می کند.

دلایل غش کردن چیست دلایل غش کردن چیست

تسکین علایم غش :

اگر چه غش کردن به نظر ترسناک می آید، اما در بیشتر موارد فرد طی ده تا پانزده ثانیه به حال عادی باز می گردد، و معمولا نشانه ای از یک بیماری جدی به جای نمی ماند. با این وجود باید در پی هر حمله غش پزشکان در جریان قرار گیرد. در بیشتر موارد می توان با برخی تدابیر رایج از چنین حملاتی جلوگیری نموده و یا آن ها را برطرف ساخت. در این جا پاره ای از این کارها ذکر خواهد شد.

سر خود را پایین ترین نقطه نگهدارید :

بدترین چیز آن است که آن هنگام که احساس غش به شما دست می دهد، در همان حالت ایستاده یا نشسته باقی بمانید. در صورت بروز چنین حسی باید دراز کشیده و پای خود را بالا نگه دارید، تا خون بیشتری به سوی مغزتان جریان یابد. چنانچه این اقدام را به هنگام انجام دهید، احتمال زیادی برای پیشگیری از بروز غش وجود دارد.

چنان چه احساس کردید تا دقایقی دیگر غش می کنید، اقدام فوق را در هر جایی که قرار دارید انجام دهید، حتی اگر در یک رستوران پر ازدحام باشد. از هنگام شروع حس تا اتفاق غش کامل، شما تنها پنج ثانیه فرصت دارید. برخی از افراد در طی این مدت به دنبال محل مناسبی می گردند، که اغلب نیز موفق نمی شوند. لذا توصیه می شود در هر جایی که هستید اقدام پیشین را انجام دهید. پس از چند دقیقه به آرامی از جای خود برخیزید و محل مناسبی برای استراحت بیابید.

 

همچنین بخوانید: علائم و درمان سنکوپ یا غش کردن چیست

 

نفس عمیق بکشید :

در چنین مواردی ده تا دوازده نفس عمیق بکشید تا این حس برطرف گردد. نفس عمیق به بازگشت خون از دست ها و پاها به سوی قلب کمک می کند. با این وجود توجه داشته باشید که در هر پنج ثانیه بیش از یک نفس عمیق نکشید (دوازده نفس در دقیقه) چرا که تنفس زیاد موجب تهویه بیش از حد می شود.

ساعتی را برای چرت زدن اختصاص دهید :

کمبود خواب می تواند در بروز مشکل نقش داشته باشد، لذا باید در طی شبانه روز بین شش تا هشت ساعت خواب داشته باشید. همچنین ورزش می تواند موجب تقویت رگ های خونی و برقراری مناسب جریان خون شود. بیست دقیقه پیاده روی تند، سه بار در هفته توصیه می شود.

آب را فراموش نکنید :

کمبود آب بدن می تواند یکی از علل بی حالی و غش کردن باشد. نوشیدن دست کم هشت لیوان آب در روز می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. در شرایطی که با کمبود آب بدن مواجه هستید از مصرف الکل بپرهیزید، زیرا الکل شرایط را بدتر می کند. در عوض عطش خود را با آب های معدنی که حاوی عناصر مورد نیاز بدن، از جمله پتاسیم و منیزیم می باشند برطرف سازید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد تشنج را بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0