دلیل شب ادراری کودکان چیست و روش های درمان آن

2479 بازدید
20 دی 98
سمانه
,

دلیل شب ادراری کودکان چیست و روش های درمان آن

بی اختیاری ادرار یک مشکل شایع در کودکان است و تا زمانی که کودک زیر 6 سال باشد نیازی به اضطراب ندارد، اما اگر این مشکل بعد از 7 سالگی ادامه یابد، باید این مشکل را برطرف کرد. کودک به چهار یا پنج سالگی که رسید معمولا شب ادراری اش را کنترل می کند. بعد از هفت سالگی از هر پنج کودک یکی هنوز شب ادراری دارد؛ در ده سالگی این نسبت به یک نفر در هر چهارده کودک می رسد و در پانزده سالگی نسبت فوق به حدود یک نفر به ازای هر سی و سه کودک کاهش می یابد.

 

دلیل شب ادراری کودکان چیست

دلیل شب ادراری کودکان چیست

 

دلایل اصلی شب ادراری کودک

  • ضعیف بودن عضله مثانه. البته همزمان با بزرگ شدن مثانه و بهبود قدرت كنترلی مثانه، این مشکل معمولا خود به خود اصلاح می گردد.
  • شب ادراری ممکن است مربوط به آلرژی ها، مشکلات روحی، اختلالات کلیه یا مثانه، کرم های روده ای، عدم تعادل هورمونی، عفونت ها و نوشیدن مایعات زیاد قبل از خواب باشد.
  • برخی از بیماری های مادرزادی نظیر اسپینا بیفیدا و بیماری های خاص دیگر موجب عدم کنترل ادرار می شوند.
  • آنتی بیوتیک ها و سایر داروها ممکن است تعادل باکتریایی طبیعی را به هم بزنند و یبوست مزمن می تواند موجب فشار بر مثانه شود.
  • اصولا وقتی مثانه تحریک شود یا بر آن فشاری وارد آید، طوری عمل می کند که گویی پر شده است.

چگونه شب ادراری درمان می شود؟

پس از بررسی سابقه و معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص، می توان چندین روش برای درمان استفاده کرد:

قبل از خواب آنچه می خورید و می نوشید را مدیریت کنید.

افراد مبتلا به شب ادراری می توانند برخی اقدامات اساسی را برای جلوگیری از شب ادراری انجام دهند، مانند کاهش مایعات که قبل از خواب می نوشند. شما می توانید با رفتن به توالت درست قبل از خواب، شانس خیس کردن تخت را کاهش دهید.

از خوردن غذاهایی که باعث تحریک مثانه می شوند، خودداری کنید.

این موارد شامل قهوه، چای، شکلات و سودا یا سایر نوشیدنی های گازدار با کافئین است.

 

همچنین بخوانید:  روش های درمانی شب ادراری در کودکان و بزرگسالان

 

از زنگ های خواب استفاده کنید.

پزشکان و پرستاران گاهی اوقات برای معالجه شب ادراری نوجوانان، دستگاه هشدار دهنده را برای شما تجویز می کنند. با استفاده از این هشدارها، با بیدار کردن فرد هنگامی که شروع به خیس کردن تخت می کند، باعث قطع جریان ادرار می‌گردد. سپس می توانید زنگ هشدار را به سرعت خاموش کنید، به توالت بروید و بدون خیس شدن بیش از حد تختخواب دوباره به خواب بروید. این امر می تواند هفته ها طول بکشد تا بدن چیزی را که سالهاست انجام می دهد بیاموزد. با تکرار این موضوع ذهن کودک به کمک این دستگاه بتدریج یاد می گیرد بین عمل بیدار شدن و احساس پر بودن مثانه ارتباط برقرار کند.

بعضی اوقات پزشکان شب ادراری را با دارو درمان می کنند.

اما تاکنون هیچ دارویی که به طور دائم این مشکل را درمان کند، ثبت نشده است و معمولا هنگام قطع دارو، مشکل برمی گردد. اگر نگران شب ادراری هستید، بهترین کار این است که با پزشک خود درمورد ایده هایی درباره چگونگی کنار آمدن با آن صحبت کنید. مادر یا پدر شما همچنین می توانند نکاتی را در مورد نحوه کنار آمدن به شما ارائه دهند، به خصوص اگر در نوجوانی این مشکل را داشته باشید.

اصلاح رفتار شب ادراری کودکان

یک بررسی طبی می تواند علت را تعیین کند. بسته به سن کودک، مسایلی را که در خانواده وجود دارد با او مطرح کنید و سعی در نادیده گرفتن مسائل نداشته باشید. در مورد مشکلات با لحنی ملایم با وی صحبت کنید. آنچه را کودک تصور می کند احتمالا بدتر از آن چیزی است که واقعیت دارد. بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان را از تاریکی ترسانده اند، لذا روشن گذاشتن یک چراغ کم نور در راهرو و یا کنار تختخواب را امتحان کنید.

گیاهان مفید در درمان شب ادراری

سیاه گیله (قره قات)، بی تی راخ، ذرت، دم اسب، گل ختمی، کیسه کشیش و سنبل الطیب (یک قرص خرد شده در عسل قبل از خواب) جزو گیاهان مناسب درمان شب ادراری هستند. همچنین ماساژ بین کمر با زربین (سرو) یا روغن کاج نیز بسیار مناسب اند.

میوه ها و مایعات مناسب شب ادراری

  1. پس از شام، مایعات نوشیده نشود. باید مطمئن شوید که کودک در طول روز به مقدار کافی مایعات می نوشد، چرا که این امر موجب دفع سموم، مواد محرک و نامطلوب از بدن کودک می شود. اگر کودکان تمایلی به نوشیدن آب ندارند، آبمیوه های رقیق را امتحان کنید.
  2. آلرژی ها را بررسی کنید. آب پرتقال محرک شایع مثانه است؛ نوشابه ها و رنگ های خوراکی نیز موجب تحریک مثانه می شوند.
  3. توت فرنگی، تمشک و شاه توت به عنوان تمیز کننده و تقویت کننده مثانه توصیه شده اند. ممکن است خوردن میوه های هسته دار (مانند گیلاس) برای خردسالان و کودکان مشکل باشد، به آن ها میوه هسته گرفته یا آبمیوه را بدهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شب ادراری را با خواص جلوگیری از بی اختیاری ادرار و درمان شب ادراری، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0