topNotif

دوست یابی در سال های نوجوانی

1698 بازدید
10 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

همه چیز درباره دوست یابی در سال های نوجوانی !

در سال های نوجوانی انسان تمایل دارد دوست پیدا کند؛ دوست یابی بخشی از فرایند جامعه پذیری (Socialization) است؛ تقریبا همه نوجوانان احساس می کنند که زندگی خانوادگی و خانواده آن ها برایشان کافی نیست در این دوران شما دوست دارید علایق خود را گسترش دهید، فعالیت های جدید را امتحان کنید و به جمعی تعلق داشته باشید که مثل شما فکر می کنند، لباس می پوشند و رفتار می کنند، نوجوانی مثل عضویت در یک باشگاه است از این جهت که مایلید به افرادی از نوع خودتان بچسبید که لباس ها، طرز مو و آرایش مشابه با شما دارند و ارزش ها، عقاید و علایق آن ها با شما مشترک است.

برای بسیاری از شما، دوستان، دنیای شما هستند و با آن هاست که دوست دارید بیشتر وقت خود را سپری کنید. در واقع بیشتر مدت هر روز با دوستان صرف می شود و برای نخستین بار در زندگی شما، والدین، بستگان و بزرگسالان جایگاه شان تنزل پیدا می کند. همچنین ممکن است احساس کنید شکافی رو به گسترش بین شما و والدین تان وجود دارد و آن ها شما را درک نمی کنند، نمی توانند چیزها را مثل شما ببینند و گاهی حتی نمی خواهند سعی کنند، دوستان شما کسانی هستند که احساس می کنید تمایل به رجوع به آن ها دارید چون می دانند بر شما چه می گذرد و دیدگاه شما را می فهمند، آن ها به شما احساس تعلق می بخشند. در ادامه شیوه  های دوست یابی در سال های نوجوانی را بررسی خواهیم کرد.

دوست یابی در سال های نوجوانی

دوست یابی در سال های نوجوانی

چگونه با شخص جدیدی دوست شویم ؟!

برداشتن نخستین قدم به سوی کسی که از او خوشتان می آید در محیط جدید ممکن است دشوار باشد اما در صورت وجود سرگرمی یا علاقه مشترک این کار آسان تر خواهد بود زیرا در واقع کاری را با هم انجام می دهید، انجام کاری یا یادگیری مهارت جدیدی با هم، امکانات زیادی را برای گفتگو فراهم می سازد.

روش اول :

مثلا راه آسانی برای شروع مکالمه آن است که درباره آن چه طرف مقابل دارد انجام می دهد نظری بدهید، خصوصا اگر این نظر مثبت و تشویق آمیز باشد مثل خیلی خوب کار می کنی یا چقدر زود تمومش کردی، اگر دیدید طرف مقابل کاری را واقعا خوب انجام می دهد راه خوبی برای شروع مکامله این است که از او بپرسید چطور توانسته است این طور سریع یاد بگیرد و یا می تواند شما را هم راهنمایی کند ؟! خواهید دید که بیشتر افراد خیلی دوست دارند به شخص دیگری نشان دهند که در چقدر دارای مهارت در کاری هستند.

روش دوم :

دوست پیدا کردن در حین انجام یک فعالیت خاص نیز آسان تر است زیرا همه شما روی انجام کار یکسانی تمرکز دارید حتی ممکن است لباس های یکسانی به تن داشته باشید مثلا وقتی که تنیس بازی می کنید یا شنا می کنید و همین به عنوان یک نماد هویت مشترک برایتان عمل می کند یا ممکن است تجهیزات یکسانی داشته باشید که خودش می تواند نقطه شروعی برای گفتگو باشد.

مثلا اگر به عکاسی علاقه دارید گفتگو می تواند درباره دوربین و لنز باشد. هر کس دلیل متفاوتی برای جذب شدن به فعالیت مورد انتخاب خود دارد، شما می توانید با پرسیدن اینکه چرا فرد به آن رشته علاقه مند شده است گفتگو را شروع کنید و بعد شاید متوجه شوید که نقاط مشترک دیگری نیز دارید، آنچه افراد را هنگام مشغولیت به فعالیتی یکسان به طرف دیگر جذب می کند آن است که معمولا در زمان معینی از روز یا هفته با یکدیگر مواجه می شوند. محل مراجعه می تواند یک باشگاه شطرنج شبانه، کلاس شنای صبح های جمعه، انجمن شعر خوانی و غیره باشد و این برخورد منظم هفتگی ممکن است به ایجاد تحکیم پایه های یک دوستی کمک کند.

 

همچنین بخوانید: بحران دوران بلوغ چیست و چگونه بر آن پیروز شویم

 

چگونه دوست خوبی باشیم ؟!

همچون بیشتر چیزهای دیگر در زندگی، دوستی نوعی بده و بستان است. احتمالا خودتان متوجه خواهید شد که اگر در یک رابطه دوستی چیزهای زیادی بدهید چیزهای زیادی هم دریافت خواهید کرد، برعکس اگر خیلی کم بدهید خیلی کم هم دریافت خواهید کرد. اگر واقعا برای یک رابطه دوستی ارزش قائل باشید خود به خود از آن کسب لذت خواهید کرد بنابراین باید واقعا روی آنچه که در یک دوستی می توانید بدهید تمرکز کنید نه بر روی آنچه که این دوستی می تواند به شما بدهد بقیه نتایج خود به خود حاصل خواهد شد. با این همه احتمالا در یک رابطه دوستی به دنبال چیزهای خاصی هستید بنابراین خوب است فکر کنید که ویژگی های دوست خوب چیست ؟! قبل از هر کار دیگری به رفتار خود بنگرید تا ببنید که تا چه حد دوست خوبی هستید و چقدر می توانید خود را تغییر دهید.

عضوی از گروه بودن !

دوستی های دوران نوجوانی گاهی دوستی های بسیار نزدیک است و منجر به پیوند هایی می شود که تا آخر عمر گسسته نمی شود. این امر تا حدی به این دلیل است که نوجوانانی که در جستجوی یافتن هویت خویش و سپس شناساندن آن هستند این کار را با پیوستن به گروه ها انجام می دهند. راز و رمزهای هویت گروهی می تواند نوعی مجموعه مقررات را تشکیل دهد که آن ها را تا آخر عمر با خود خواهید داشت. دوستی های درون یک گروه همچنین وفاداری های عمیق و اعتماد های کامل به وجود می آورد که خواهید دید در مراحل بعدی زندگی بسیار نادر است.

اختلاف با دوستان !

گاهی دوستی ها ممکن است موجب دردسر شود شاید علت آن بالا بودن انتظارات شما از دوستان تان باشد. فراموش نکنید که رابطه دوستی باید در متن بقیه زندگی شما قرار گیرد، دوستی ممکن است مهم باشد اما بقیه چیزها نیز مهم اند و قطعا نباید یک رابطه دوستی موجب نادیده گرفتن یا تهدید دیگر امور مهم شود.

بهترین دوست ها !

ممکن است ازدواج کنید یا نامزد شوید رابطه شما با دوستتان اندکی متزلزل شود با دوست تان سخاوتمند باشید و او را هم تشویق کنید با شما سخاوتمند باشد. کاری نکنید او احساس کند دیگر او را نمی خواهید شکی نیست که در آینده باز هم به یکدیگر احتیاج خواهید داشت، بنابراین رابطه دوستی خود را زنده و پایدار نگه دارید با دوستتان در تماس بمانید و اگر او هم ازدواج یا نامزد کرد تماس خود را با او از دست ندهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر قوتو را با خواص نیرو بخش، رفع ضعف و بی حالی، انرژی زا، تقویت حافظه، تقویت کننده عمومی بدن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0