topNotif

ذرت خوشه ای یا سورگوم چیست و در طب سنتی چه کاربردی دارد؟

5188 بازدید
18 آذر 97
سمانه
,

ذرت خوشه ای را بشناسیم.

به فارسی ذرت خوشه ای و به هندی جوار نامیده می شود. گیاهی است از خانواده غلات و دارای گونه های مختلفی است که چند گونه آن بیشتر برای محصول دانه کشت و کار می شود و در طب سنتی نیز مورد توجه است. ذرت‌خوشه ای که بیشتر از نظر محصول دانه برای خوراک انسان و دام و طیور مورد توجه است.

گونه دیگری نیز از نظر دانه بسیار مورد توجه است و در آفریقا غذای لذیذی به نام کوس کوس از آن درست می کنند. ذرت خوشه ای شیرین که بیشتر برای تهیه قند و الکل و ملاس و سایر فرآورده های نظیر آن مورد توجه است.

ذرت خوشه ای یا سورگوم

ذرت خوشه ای یا سورگوم

مشخصات ظاهری سورگوم

ذرت‌خوشه ای گیاهی است یک ساله و در بعضی گونه ها چند ساله بلندی بوته آن تا 2 متر نیز می رسد. برگ های آن دراز، نوک تیز و موج دار بدون دمبرگ است که ساقه آن را در آغوش می گیرد. میوه آن در گونه های مختلف به شکل خوشه های فشرده یا خوشه ای باز است.

دانه ها در برخی گونه ها مانند ذرت خوشه ای شیرین در داخل پوسته قرار دارد و در بعضی دیگر مانند ذرت خوشه ای سر عصایی که انتهای ساقه خوشه دهنده خمیده است از پوسته خارج می شود. رنگ دانه ها بسته به نوع و گونه ذرت خوشه ای سفید، زرد، صورتی، قهوه ای و در آخر سیاه می باشد.

وطن ذرت‌خوشه ای آفریقاست و در سایر مناطق عالم نیز انتشار دارد و کاشته می شود. در سرتاسر هند کاشته می شود و در ایران نیز در اغلب مناطق کاشته می شود. در کرج، آذربایجان، در اصفهان، اشتران کوه، مازندران، گوتوند و در بلوچستان می روید. در بلوچستان با نام های محلی حب و محمد عیسی در مکران و جواری در لاس بلاس، ققار جواری در بابیان شهریق نام برده می شود و نوع دانه های آن در جالیزها و مزارع توتون در خراسان می روید و به شکل زراعت بزرگ نیز برای استفاده از دانه آن برای علوفه در ایران معمول شده است که در بعضی مناطق می کارند.

 

همچنین بخوانید:   معرفی گیاه سه رنگ و درخت برهان و خواص آن ها در طب سنتی

 

ترکیبات شیمیایی ذرت خوشه ای را بدانیم.

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه ذرت خوشه ای وجود گلوکوزید دورین تایید شده است و در برگ های گیاه اسید سیانیدریک وجود دارد. در دانه های گیاه فورمیک اسید، پالمیتیک اسید، استاریک اسید، بوتیریک اسید، میریستیکاسید، مالتوز، امولسین، چند گلوسید، چند پروتئین، تعدادی لیپید و ویتامین های آ و ب یافت می شود.

خواص ذرت خوشه ای را بدانیم.

در چین ساقه های آن را سمی می دانند زیرا دارای پروسیک اسید است. از دانه های آن برای تهیه الکل استفاده می شود. پوست دانه های آن را کاملا خرد کرده و نرم می کوبند و با قند قهوه ای و آب مخلوط کرده به صورت کمپرس گرم برای معالجه سرخک روی سینه می اندازند. دانه های آن برای تقویت معده مفید است. در هندوستان از دانه ذرت‌خوشه ای به عنوان مدر، مسکن التهاب پوست و برای نرم کنندگی پوست استفاده می شود ضمنا معتقدند که مبهی است. در شیره گیاهی نوع شیرین آن اچ سی ان وجود دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون معده و گوارش را با خواص مقوی معده، رفع دل درد و دلپیچه، ضد نفخ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0