topNotif

رازیانه گیاه پر خاصیت در سلامتی زنان، لاغری، پوست و مو

3295 بازدید
21 شهریور 96
عطارک
,

نکاتی مهم از رازیانه که نمیدانستید!

رازیانه گیاهی است که در کشورمان از قدیم الایام در طب سنتی و برای گرم نگه داشتن بدن اشخاص در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. رازیانه که در کتب سنتی با نام رازیانج، بادیان، بادیانه، بادیان سبز و… شناخته می شود در زبان عربی به شمر و در اسناد کهن رومی به شمار معروف بوده است. رازیانه بومی جنوب غربی آسیا، نواحی مدیترانه‌ای و جنوب اروپا است. گیاهی ترد و نسبتا شیرین و هم خانواده شوید، جعفری و گشنیز می باشد که دارای خواص درمانی بسیاری است. دانه های این گیاه با طبع گرمی که دارند برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، کمک به درمان سوء هاضمه، درمان سرماخوردگی، سینه پهلو، سنگ و عفونت مجاری ادراری، نفخ، یبوست، اصلاح کمبود استروژن (هورمون زنانه) و افزایش شیر استفاده می شود. حال در این مقاله به بررسی خواستگاه، طبع این گیاه و مصارف دارویی آن خواهیم پرداخت.

مشخصات ظاهری گیاه رازیانه

رازیانه (نام علمی Foeniculum vulgare) گیاهی است، یکساله از تیره چتریان (Apiaceae) و سرده رازیانه‌ها (Foeniculum) که ارتفاع آن به یک تا دو متر می رسد. این گیاه با ساقه منشعب و پوشیده از یگ گرده سبز مایل به آبی که در انتهای ساقه های گل چتری به رنگ زرد طلایی می روید. گل آذین و دانه این گیاه مصرف دارویی و درمانی دارد و گاهی نیز همراه با اغذیه مصرف می شود. اندام مصرفی این گیاه شامل برگ، ساقه پیاز و تخم می باشد (البته ریشه آن نیز مصرف پزشکی دارد). بهترین نوع رازیانه آن است که مایل به سرخ و تازه باشد و بو و طعم تند داشته باشد. معمولا دانه رازیانه را بود داده و مصرف می نمایند.

 

رازیانه گیاه پر خاصیت

رازیانه گیاه پر خاصیت

 

ترکیبات شیمیایی موثر در رازیانه

رازیانه حاوی ترکیبات شیمیایی موثر نظیر فلانوئیدها، روغن های فرار، آلفا-پینن ها، کافمن، میرسن، لیمونن، ترپینول ها، هیدروکسی کومارین ها (از جمله پسورالن، گزانتوتوکسین، برگاپتن، ترپن ها) پیرانو کومارین ها می باشد.

ارزش غذایی رازیانه

طبق جدول ارزش غذایی هر 100 گرم دانه رازیانه حاوی 31 کالری (انرژی)، چربی (0.20 گرم)، پروتئین (1.24 گرم)، کربوهیدرات (7.30 گرم) و فیبر غذایی (3.10 گرم) است. علاوه بر این، سرشار از مواد معدنی و ویتامین هایی نظیر سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، منیزیم، منگنز، فولات، ویتامین ث، تیامین (ب یک)، ویتامین آ و نیاسین (ب 3) می باشد.

فواید رازیانه

کنترل وزن

فیبر موجود در رازیانه احساس سیری را افزایش داده و اشتهای کاذب را کاهش می دهد، که باعث کاهش میل به غذا و مصرف کالری بیشتر می شود. همچنین، رازیانه موجب افزایش متابولیسم بدن می شود. با افزایش سوخت و ساز، دمای بدن نیز افزایش یافته و کالری بیشتری مصرف می شود. این امر سبب شکسته شدن مولکول های غذایی مانند کربوهیدرات ها و پروتئین ها، به ترکیبات کوچکتر شده و انرژی بیشتری برای بدن ایجاد می کنند.

حفظ سلامت استخوان ها

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در رازیانه به ساخت استخوان ها کمک می کند. ویتامین کا سبب بهبود جذب کلسیم در بدن شده و باعث افزایش رشد و استحکام استخوان ها می شود. علاوه بر این، کلسیم، فسفات و منگنز نقش مهمی در ساختار استخوان ها دارد. به همین علت، مصرف رازیانه بدن را در برابر مشکلات استخوانی (به ویژه پوکی استخوان) محافظت می کند.

 

همچنین بخوانید:  تاثیر رازیانه بر کاهش وزن

 

حفظ سلامت سیستم گوارشی

یکی از فواید رازیانه حفظ سلامت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. وجود فیبر در این دانه های کوچک سبب تنظیم حرکت روده ای شده و به جلوگیری از یبوست کمک می کند. علاوه بر این، مصرف آن به درمان گاز (نفخ) روده و معده، بهبود روند هضم غذا و سوزش معده نیز کمک می کند. همچنین، در طب سنتی توصیه شده است، افرادی که غذا به آنان مزه نمی دهد و بدون میل غذا می خورند، می توانند چند دانه گرده را روی آتش طبخ نموده و به همراه رازیانه بو داده، هر دو را بکوبند و قبل از صبحانه میل نمایند.

رفع اختلالات قاعدگی

رازیانه قاعده آور است و عصاره آن می تواند نشانه های سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد و آن را تنظیم کند. از آنجایی که ترکیبات مشابه طبیعی مانند استروژن در این دانه وجود دارد، این ترکیبات به تولید شیر مادر کمک کرده و در بارداری نیز تاثیرگذار هستند. همچنین، عصاره رازیانه باعث کاهش درد قاعدگی شده و همانند داروهای مسکن عمل می کند.

حفظ سلامت قلب

رازیانه باعث بهبود و حفظ سلامت قلب می شود، زیرا عاری از کلسترول مضر را است. همچنین حاوی ویتامین ث و فیبر غذایی است که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کاهش کلسترول می شود. پتاسیم این دانه باعث تقویت قلب شده و عناصری مانند اسید فولیک و ویتامین ب 6 موجود در آن، مانع تجمع هموسیستئین (Homocysteine) و تبدیل آن به متیونین (Methionine) می شود. هموسیستئین باعث آسیب به عروق خونی شده و منجر به مشکلات قلبی خواهد شد.

 

رازیانه گیاه پر خاصیت

رازیانه گیاه پر خاصیت

 

سایر فواید رازیانه

  • دارای خواص ضد درد، ضد التهاب و ضد اسپاسم است و همانند مسکن عمل می کند.
  • به عنوان محرک، مدر و معرق از آن استفاده می شود.
  • خلط آور است.
  • به دلیل داشتن عطر فوق العاده اش، برطرف کننده بوی بد معده و دهان است.
  • جهت افزایش میل جنسی موثر واقع می شود.
  • جوشانده تخم رازیانه در درمان قولنج شیر خواران مفید گزارش شده است.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • سبب افزایش جذب آهن شده و از کم خونی جلوگیری می کند.
  • به حفظ طراوت و زیبایی پوست کمک کرده و ظهور چین و چرک های صورت را به تاخیر می اندازد.
  • خوردن دمنوش رازیانه به مدت چند روز (ناشتا) می تواند سنگ کلیه یا سنگ مجاری ادراری را دفع نماید.

فراموش نکنید

  • مصرف اسانس رازیانه و یا زیاده روی در مصرف تخم آن در دوران حاملگی ممکن است زیان آور باشد. (در مقدار مصرف دقت کنید)
  • بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین در صورت استفاده درمانی از رازیانه ممکن است نیاز به افزایش مقدار انسولین دریافتی پیدا کنند.
  • در بیماران با سرطان وابسته به استروژن (ازجمله سرطان پستان) مصرف رازیانه توصیه نمی شود.
  • بهتر است بین مصرف اسپیرو فلوکسایین و رازیانه حداقل چندساعت فاصله داده شود.

خواص عرق رازیانه

برای سهولت در مصرف رازیانه شما می توانید عرق رازیانه را نیز استفاده کنید. به طور کلی عرق رازیانه معطر، محرک و مقوی معده، باد شکن، قاعده آور، مدر، ملین و مسهل می باشد. روغن آن نیز کرم کش و ضد انگل است. در چین از رازیانه برای معالجه فتق و تقویت بینایی استفاده می کنند.

هم چنین برای ازدیاد شیر موثر است. برای رفع سرفه و آسم، خوردن رازیانه به همراه عسل بسیار مفید و مسکن است. خوردن عرق رازیانه همراه با گل گاو زبان برای خفقان موثر است. رازیانه به همراه پر سیاوشان و انجیر برای سرفه، تنگی نفس، سخت نفس کشیدن، برای تحلیل بادها، درد پهلو، لگن خاصره، رفع بلغم ترش و رفع اسهال مزمن مفید است. دمنوش تخم آن با زیره سبز نیز برای رفع اسهال و تقویت معده و به همراه عسل و سکنجبین برای تب های کهنه موثر می باشد.

هم چنین رازیانه با سرکه برای گزیدگی جانوران سمی مانند عقرب و زنبور مفید است. مالیدن رازیانه بر شکم برای رفع نفخ سودمند است. همچنین، عصاره آن برای افزایش بینایی چشم مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه رازیانه را با خواص پیشگیری از حوادث قلبی عروقی، کمک به درمان سو هاضمه، درمان سرماخوردگی، سینه پهلو، سنگ و عفونت مجاری ادراری، نفخ، یبوست، اصلاح کمبود استروژن (هورمون زنانه)، افزایش شیر، افزایش میل جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0