راهنمای تغذیه نوزاد و کودک (از 1 تا 9 ماهگی)

2001 بازدید
23 اردیبهشت 99
سمانه
,

آشنایی با نکته های ضروری در رابطه با تغذیه نوزاد و کودک

اگر تغذیه نوزاد یا کودک یک نگرانی در خانواده شما است، شما تنها نیستید. بسیاری از والدین نگران تغذیه نوزاد و کودکشان هستند. اکثر کودکان در طول هفته مواد غذایی متنوع و زیادی را در وعده های غذایی خود دریافت می کنند. تغذیه مناسب کلید اصلی امنیت ذهن و بدن کودک شماست و مراقبت از تغذیه کودک و نظارت بر رشد او به طور مرتب بسیار مهم است و کودک وقتی از کودکی عادت های غذایی سالم به دست می آورد، از مشکلات چاقی یا لاغری در بزرگسالی در امان می ماند. تغذیه مناسب کودک اولین قدم برای یک زندگی سالم و رشد سالم است و اصول اولیه تغذیه با گذشت سن متفاوت است. در این مقاله ما در مورد نکته های ضروری در رابطه با تغذیه نوزاد و کودک صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید؛

 

راهنمای تغذیه نوزاد و کودک

راهنمای تغذیه نوزاد و کودک

 

تغذیه نوزاد

نوزادان در سال اول به خصوص در 4 ماه اول فقط به شیر مادر برای تغذیه نیاز دارند. حتما روزانه حداقل 6-8 بار به کودک خود شیر دهید و به نشانه های کودک خود هنگام گرسنگی توجه کنید، مثل قرار دادن دست خود در دهان، سفت کردن لب ها یا گریه کردن.

توجه: جوانه های چشایی شما دستکاری شده اند، اما شیرخواران نمی دانند که غذای ما عمدتا با افزودن شکر، نمک، چربی، سس، افزودنی ها و طعم دهنده ها مصرف می شوند. این موضوع را تا حد امکان همچون رازی حفظ کنید!

تغذیه نوزاد 6 ماهه

بعد از رسیدن به چهار ماهگی می توانید به رژیم غذایی او، غذاهای ساده اضافه کنید. به یاد داشته باشید که تغذیه تدریجی کودک شما با انواع مختلف غذا به شما کمک می کند غذاهایی را که باعث ایجاد حساسیت به وی می شوند، بشناسید.

اعتقاد بر این است که حدود شش ماهگی زمان مناسبی برای شروع غذاهای جامد می باشد. یک بررسی ده ساله بر روی هزاران کودک نشان داد کودکانی که چهار غذای جامد یا بیش تر را قبل از چهار ماهگی شروع کرده اند، 2.9 برابر بیش از کودکانی که غذای جامد را به این زودی شروع نکرده اند در معرض خطر اگزمای عود کننده قرار داشتند. بر عکس، یک ششم کودکانی که تا نه ماهگی فقط شیر مادر می خوردند دچار کمبود آهن شدند.

اولین غذای کودک

اولین ماجرای چشیدن، می تواند مقدار اندکی از غذایی ساده باشد. بهتر است این مقدار اندک را شیرخوار از انگشتانی که برایش آشنا هستند به دست آورد تا از یک قاشق سفت. از خوراندن آب میوه های مصنوعی یا آبمیوه های طبیعی شیرین شده به کودک خودداری کنید، زیرا این عادت باعث چاقی می شود و بدانید که دادن میوه تازه به فرزندتان به عنوان یک میوه کامل بهتر از دادن آب میوه به اوست، تا زمانی که فواید کامل غذایی کسب کند.

ابتدا، غذاها باید نرم و با قوامی شبیه خامه باشند و در هر وعده یک نوع غذا به طفل داده شود. اولین غذاهای مناسب برای شیرخوار سیب زمینی، کدو و هویج پخته شده اند. آن ها را جوشانده، سپس آنرا در مخلوط کن خرد کنید و بگذارید خنک شود، سپس فرزندتان را با آن تغذیه کنید. این مواد غذایی باید به صورت صاف یا پوره شده، همراه با کمی شیر مادر یا شیر خشک اما بدون نمک کره یا طعم دهنده های مطلوب شما، به شیر خوار داده شوند.

هر غذای جدید را با فاصله دو روز از غذای قبلی شروع کنید و به بروز نشانه هایی همچون نفخ، اسهال، قرمزی دهان و پوست، بد خلقی، آبریزش از چشم ها یا بینی و سایر نشانه های آلرژی توجه داشته باشید. اگر مشکوک شدید که غذای خاصی موجب بروز مشکلی شده است، چند هفته بعد دوباره آن را امتحان کنید، زیرا علل دیگری برای بروز چنین واکنش هایی وجود دارند و شما نمی خواهید بدون دلیل برای فرزندتان محدودیت غذایی به وجود آورید.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با نکته های ضروری در رابطه با تغذیه نوزادان

 

پوره سیب زمینی برای نوزاد

سیب زمینی معمولی مناسب است فقط چند مسئله وجود دارد. بسیاری از سیب زمینی هایی که در فروشگاه ها فروخته می شوند حاوی غلظت بیش از حد مجاز کادمیم است. از سیب زمینی های مانده و سیب زمینی های سبز و صدمه دیده هرگز استفاده نکنید زیرا این سیب زمینی ها حاوی مقدار زیادی سموم طبیعی هستند. به طور خلاصه، هر روز به شیرخوار سیب زمینی ندهید.

فرنی با آرد برنج

آرد برنج یک غذای توصیه شده دیگر برای شیرخوار است. می توانید آن را خودتان تهیه کنید. نصف فنجان برنج قهوه ای خام را آسیاب کنید؛ آن را در محفظه ای در بسته نگه دارید. در مواقع لزوم حدود یک چهارم فنجان برنج آسیاب شده را به یک فنجان آب بیفزایید و آن را بپزید. در هنگام پخت مرتب آن را به هم بزنید تا مانع به هم چسبیدن آرد برنج شوید؛ این کار را تا زمانی که مخلوط حالت خمیری به خود بگیرد ادامه دهید. در صورت تمایل می توانید شیر مادر یا شیر خشک به آن اضافه کنید.

هر چه از این خمیر باقی ماند را می توان به عنوان ماده قوام دهنده غذایی که برای خانواده تهیه می شود به کار گرفت، یا برای استفاده بعدی در فریزر نگه داشت. احتمالا با روش رایج نگهداری غذای شیرخوار در فریزر آشنا هستید: غذای طفل را در ظروف ایجاد یخ های قالبی بریزید و پس از یخ زدن آن ها را در کیسه فریزر نگه دارید. البته بهتر است سعی کنید به اندازه نیاز کودک غذا تهیه کنید تا مجبور به فریز کردن نشوید.

غذاهای مناسب برای 7 تا 9 ماهگی کودک

در این جا غذاهایی را ذکر کرده ام که برای شروع 7 تا 9 ماهگی مناسبند.

چغندر، ذرت، کلم قمری و ریشه رازیانه پخته و صاف شده (همه سبزی ها در این مرحله مناسب نیستند).

تمام سبزی ها و میوه ها را به منظور حذف بقایای آفت کش ها پوست بکنید مگر آن که بتوانید به گیاهانی دسترسی پیدا کنید که عاری از مواد شیمیایی باشند. گیاهانی که پوست کندنی نیستند را باید به شدت با آب شست. اغلب مواد غذایی ای که به عنوان “تازه” فروخته می شوند نیز برای پیشگیری از پوسیدگی در طی زمان نگهداری به مواد شیمیایی آلوده می شوند. آخرین پژوهش دولتی نشان می دهد که اکثر مواد بالقوه خطرناک در غذاهای ما در حال کاهشند. با این حال میزان بقایای سموم ارگانو فسفره در حال افزایشند. این سموم به اندازه مواد شیمیایی نوع DDT خطرناک و طولانی اثر نیستند، اما از خانواده گاز اعصاب می باشند که در جنگ های شیمیایی استفاده می شوند.

 

راهنمای تغذیه نوزاد و کودک

راهنمای تغذیه نوزاد و کودک

 

ارزن

نزدیک به دو فنجان آب را به جوش آورید و یک فنجان ارزن پوست گرفته (ارزن پوست نگرفته تقریبا غیرقابل پخت است) را در آن بریزید. در حالی که در ظرف را گذاشته اید مخلوط را به آرامی بجوشانید تا آب آن جذب شود (حدود 25 دقیقه). مخلوط را به هم نزنید. اجاق را خاموش کنید و 5 تا 10 دقیقه بگذارید بماند. برای شیرخوار مخلوط را صاف کنید. برای بقیه خانواده می توانید ارزن را با سبزی تهیه کنید. همچنین می توانید برشتوک ارزن، که به زمان پخت کمتری نیاز دارد، بخرید.

موز رسیده خرد شده

موز را بهتر است در مرحله دوم غذاها شروع کرد، زیرا اگر ابتدا ماده غذایی شیرینی را شروع کنید این خطر وجود دارد که شیرخوار از خوردن مواد غذایی دیگر امتناع کند.

پوره سیب پخته شده

  • میوه رسیده و خرد شده فصل مانند کیوی، انبه، هلو و آلو؛ همگی بدون شکر یا عسل. انجمن پزشکی آمریکا اخطار کرده است که به نوزادان زیر یک سال نباید عسل داد زیرا سی درصد بوتولیسم شیرخواران مربوط به مصرف عسل آلوده بوده است.
  • خربزه یا مرکبات ممکن است موجب واکنش شوند، لذا مصرف آن ها را دیرتر شروع کنید. میوه های دانه دار سرشار از مواد مغذی و سایر مواد محافظت کننده اند، اما دانه آن ها می تواند مشکل ساز باشد. برای شیرخواران دانه این میوه ها را درآورید.
  • برای کودکان نوپا بهتر است تمام میوه های دانه دار را خرد کنید به طوری که کودکان نتوانند شکل آن ها را تشخیص دهند و در باغ و پارک میوه های شبیه به آن ها را بچینند و بخورند. مثلا سگ انگور مرگبار شبیه سیاه گیله می باشد. از آن جا که حتی بسیاری از افراد بالغ در تشخیص گیاهان با مشکال مواجهند، توصیه می کنم کودکان را از جمع آوری میوه بر حذر دارید. بسیاری از گیاهان شایع در باغ ها سمی اند، از جمله برگ گوجه فرنگی و ریواس.
  • میوه ها با هسته، مانند گیلاس، را نباید به کودکان زیر پنج سال داد؛ زیرا هسته آن ها می تواند موجب خفگی شود.

غذاهای مناسب برای نوزاد 10 ماهه

این غذاها را وقتی شروع کنید که شیرخوار حدود ده ماهه است. البته غذاهای جدید را  می توان با غذاهایی که قبلا به شیرخوار داده شده است مخلوط کرد.

  • آردهایی مثل آرد جوی دوسر یا آرد جو
  • سلمکی سفید. این ماده غذایی یک بذر است نه غله و موجب مشکلات آلرژی همانند گندم نمی شود.
  • سبزی های پخته و پوره شده بیش تر نخود فرنگی، کلم بروکلی، گل کلم، تره فرنگی و پیاز. از آن جا که ممکن است این سبزی ها موجب کولیک (درد شکم) شوند، با مقادیر کم، مصرف آن ها را شروع کنید.
  • کمی زرده تخم مرغ عسلی یا آووکادو را با این سبزی ها مخلوط کنید. سفیده تخم مرغ سخت تر هضم می شود و آلرژی زایی شایع است، لذا برای دادن آن چند ماه دیگر صبر کنید.
  • ماهی آب پز و گوشت. گوشت های اندام هایی نظیر جگر را بهتر است این روزها مصرف نکرد زیرا حاوی درصد زیادی مواد شیمیایی است. گوشت بدون چربی گاو یا گوسفند مناسب است: این گوشت ها را چرخ کنید، آن ها را در آب بپزید، سپس صاف یا پوره کنید و آب گوشت را نیز استفاده کنید.
  • اگر باقیمانده پوره سبزی ها و گوشت شیرخوار را نمی خواهید در فریزر نگه دارید، می توانید آن ها را به آش، سوپ، خورش یا آبگوشت بیفزایید.
  • مواد غذایی ای همچون جعفری و جوانه های خام و خرد شده ممکن است در گلو گیر کنند، لذا خوردن آن ها را به زمانی که طفل بتواند کاملا غذا را بجود موکول کنید. شما می توانید کمی جعفری و سایر گیاهان رایج در آشپزخانه را با سبزی های ذکر شده بپزید و سپس با هم صاف کنید.

 

همچنین بخوانید:  راهکارهایی برای کودکان کم غذا و بد غذا

 

دندان در آوردن و غذاهایی که با دست خورده می شوند:

  • تکه های سیب یا هویج بسته شده درون دستمال
  • سیب خشک شده
  • ماکارونی های مارپیچ و فرمی (البته پخته شده!)
  • مرغ پخته شده
  • حبوبات تازه پخته شده
  • قالب های پنیر یا پنیر سویا
  • نان برشته. برخی از نان ها سرشار از قند و سایر ترکیبات تصفیه شده اند. می توانید نان را خودتان بپزید.

نکاتی که باید در مورد تغذیه کودکان بدانید

  • هر کودک متفاوت است، بنابراین از این برنامه های غذایی به عنوان یک راهنما استفاده کنید. می توانید وعده های غذایی را مطابق با ترجیحات یا الزامات فرزندتان تنظیم کنید.
  • هرگز کودک را به اجبار تغذیه نکنید.
  • غذاهای بیش از حد غلیظ می توانند باعث ناراحتی و فشار بیش از حد معده شوند؛ در حالی که غذای بیش از حد رقیق ممکن است باعث گرسنگی کودک شود.
  • بعضی از کودکان ممکن است در بعضی روزها کمتر غذا بخورند و این کاملا خوب است. اما اگر کودک بیش از 3-4 روز متوالی کمتر غذا خورد، لطفا برای راهنمایی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.
  • کودک ممکن است در مرحله دندان درآوردن کمتر غذا بخورد یا احساس خوبی نداشته باشد. شما می توانید شیر مادر / غذای طبیعی را در آن روزها افزایش دهید. به محض بازگشت کودک به حالت عادی، غذاها را به رژیم کودک وارد کنید.
  • اگر کودک مبتلا به اسهال است، تغذیه را متوقف نکنید.
  • اگر کودک در ابتدا غذا را نپذیرفت، می توانید با اضافه کردن برخی طعم های طبیعی مانند دارچین، آب لیمو، برگ کاری و غیره، طعم غذا را تغییر دهید.
  • اگر فرزند شما به آجیل، گلوتن یا تخم مرغ حساسیت دارد، لطفا قبل از تغذیه با پزشک خود در مورد غذاهای حاوی آنها مشورت کنید.

نکته های ضروری در رابطه با تغذیه نوزادان

  • به کودکتان چربی های ناسالم ندهید یا آنها را تا حد ممکن کاهش دهید، زیرا او به آنها احتیاج ندارد و ممکن است باعث چاقی او در طول زندگی شود.
  • فرزند خود را برای غذا نخوردن، تنبیه نکنید.
  • تمام غذاهای سالم و نه فقط غذاهایی را که دوست دارید به کودک خود بدهید. حتما از عادت های غذایی مناسب پیروی کنید تا کودک شما از شما تقلید کند، زیرا کودک در این مرحله دوست دارد در همه چیز از بزرگترها تقلید کند.
  • فعالیت های حرکتی و ورزشی برای کودک شما بسیار مهم است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که کودک شما فعالیت بدنی متوسط انجام می دهد؛ حداقل برای یک ساعت در روز.
  • سعی کنید کودک خود را از نشستن در مقابل صفحه نمایش، چه تلویزیون ، تبلت و چه تلفن همراه محدود کنید، تا او به زندگی بی تحرک عادت نکند و از سن شش سالگی به او اجازه دهید روزی یک ساعت از آن ها استفاده کند.
  • سرانجام، تغذیه كودكان به روش سالم، پایه و اساس رشد مناسب است. حتما غذاهای مغذی را برای كودكان در سنین مختلف بشناسید و فرزند خود را به عادت های مناسب تغذیه برگردانید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آرد برنج را با خواص  کاهش کلسترول و کنترل قند خون، درمان یبوست، حفظ سلامت کبد، چاق کننده صورت، تقویت پوست و مو، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0