topNotif

راهکارهایی برای افزایش وزن

1763 بازدید
12 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

راهکارهایی برای افزایش وزن که شما را شگفت زده خواهند کرد؟

این طور نیست که فقط برای کاهش وزن رژیم غذایی خاص تجویز شود. بسیاری از مردم هستند که کمبود وزن دارند. این افراد به دلیل عدم دریافت مشاوره ی تغذیه ای صحیح، داشتن صورت لاغر و استخوانی را به ارث نسبت می دهند. مشکل کمبود وزن در بین نوجوانان بسیار شایع است. نیازهای تغذیه ای نوجوانان عمدتا به دلیل غلیان رشدی است که در دوران بلوغ صورت می گیرد. در این سن، نیاز بدن به کالری و پروتئین افزایش می یابد.

نیاز به کالری افزون تر، به طور معمول، در اشتها انعکاس پیدا می کند. اگر در وعده های غذایی این نوجوانان غذای اضافی منظور نشود، آن ها نیاز خود را به مصرف خوراکی ها در بین وعده های غذایی تامین می کنند، که این امر موجب نامتعادل شدن رژیم غذایی و کاهش سرعت رشد طبیعی آن ها می شود.

اعتقاد بر این است که ناکامی در تامین نیازهای اضافی بدن به پروتئین های بدن ساز در دوران رشد، یکی از علل اصلی کندی افزایش قد، از دست دادن مقاومت در برابر بیماری ها، ریزش مو و ناراحتی های پوستی است ؛ بنابراین در چنین شرایطی، اعمال یک سلسله اصلاحات تغذیه ای معین ضروری است.

رژیم غذایی برای افزایش وزن

برای افزایش وزن بدن باید کالری دریافتی کل فرد، بیش از انرژی مورد نیاز بدن او باشد. اگر یک نفر هر روز پانصد کیلو کالری مازاد بر نیاز متعارف خود دریافت کند، در عرض یک هفته چیزی حدود نیم کیلو گرم به وزن او اضافه می شود. این کالری ها می توانند در قالب چهار عدد موز یا صد گرم بادام زمینی یا دویست و پنجاه گرم خرمای تازه یا نیم کیلو انبه مصرف شوند.

راهکارهایی برای افزایش وزن

راهکارهایی برای افزایش وزن

بدن ما برای ساخت پروتئین به یک منبع نامحدود پروتئین نیاز دارد؛ بنابراین، ما باید تا جایی که می توانیم از غذاهای سرشار از پروتئین، نظیر محصولات لبنی، گوشت قرمز، ماهی، ماکیان، تخم مرغ، انواع حبوبات، بادام زمینی و نظایر آن استفاده کنیم.

خوراکی های چرب پر کالری، نظیر گردو، پسته، بادام، فندق، بادام زمینی و میوه های خشک شده، خامه، کره، روغن حیوانی، کره گیاهی و روغن ها به افزایش وزن بدن کمک می کنند. ولی نباید خوراکی های چرب را در ابتدای وعده غذایی مصرف کرد، چون اشتها را کاهش می دهند.

سبزیجات پهن برگ، با محتوای کربوهیدرات پائین، باید به صورت محدود مصرف شوند و به جای آن ها از معادل های پر کالری، نظیر سیب زمینی و سیب زمینی شیرین هندی، غلات و محصولات به دست آمده از آن ها مانند نان و بیسکویت، استفاده شود. این ها منبع کالری و پروتئین های مختلف هستند و باید به صورت آزادانه مصرف شوند.

مکمل های ویتامین و مواد معدنی 

با پیروی از رژیم غذایی آزادی، دیگر هیچ نیازی به مکمل های ویتامین و مواد معدنی اضافه نیست. یک لیوان از مخلوط آب میوه های مختلف یا یک کاسه سوپ سبزیجات یا یک بشقاب سالاد میوه و سبزیجات تازه می تواند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. به ویژه آب را نباید قبل یا همراه با غذا مصرف کرد، بلکه باید آن ها را کمی بعد از غذای میل کرد تا مصرف غذا کاهش نیابد.

 

همچنین بخوانید: کنترل تغذیه برای داشتن وزن ایده ال قسمت دوم

 

ورزش و فعالیت های بدنی متعارف خارج از خانه (در ساعت صبح) به تحریک اشتها کمک می کند. یبوست می تواند موجب کاهش اشتها شود، بنابراین باید با مصرف معقول مایعات، میوه جات تازه و سبزیجات و ورزش، به عمل اجابت مزاج خود نظم بدهید.

شما در طول روز هر چه خورده باشید (به پیروی از رژیم غذایی فوق) باید حتما یک شام سنگین میل کنید و علاوه بر همه آن ها، هنگام رفتن به بستر خواب یک لیوان شیر بنوشید. اشخاصی که وزن شان زیر حد استاندارد است، نباید بعد از صرف شام پیاده روی کنند.

فراموش نکنیم :

اگر نوجوانی که تغذیه ی کافی و مناسب نداشته، از چنین رژیم غذایی ای پیروی کند، بدن او شروع به رشد می کند و افزایش قابل توجهی در قد و وزن او مشاهده می شود، ولی بعد از پشت سر گذاشتن دوره ی رشد، پیروی از برنامه فوق صرفا به افزایش وزن منجر خواهد شد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کتیرا را با خواص  تقویت و رشد مو، درمان ریزش مو و شوره سر، چاق کننده صورت، درمان سرفه، کمک به درمان دیابت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0