topNotif

راه های بخشش همسر در روابط زناشویی

1721 بازدید
17 اسفند 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چگونه بدی های گذشته همسرمان را ببخشیم و از آن ها بگذریم؟

خشم يك احساس ناخوشايندي است كه در صدمه و يا آزار فرد ديگري به ما دست مي دهد (و گاهي در پي ترس) كه مي تواند به دليل توهين، بي عدالتي، خيانت، بي وفايي، درد و غيره باشد و زماني كه نخواهيم خاطره آن ما را رها كند و آزاد شويم و ببخشيم به نفرت تبديل مي شود. در بسياري از مطالعات نشان داده شده است كه خشم ماندگار و نفرت مي تواند اثرات زيانباري بر سلامت روح و روان و حتي سلامت فيزيكي فرد (از جمله كاهش قدرت سيستم ايمني بدن و در نتيجه سرطان) داشته باشد. به عبارت ديگر خشم و نفرت سمي است كه در بدنمان توليد مي كنيم و تنها راه رهايي آن بخشش است و تنها بدين طريق است كه مي توانيم به آرامش برسيم. در این مقاله راه های بخشش همسر در روابط زناشویی را بررسی خواهیم کرد.

 

راه های بخشش همسر در روابط زناشویی

راه های بخشش همسر در روابط زناشویی

 

بخشش یا فراموشی؟

متاسفانه در رابطه با بخشش، باورهای غلط بسیاری وجود دارد. قبل از هر چیز باید این باورهای غلط را بشناسید و آن ها را اصلاح کنید. چند نکته اساسی درباره بخشش همسر وجود دارد که باید از آن مطلع باشید. شما بایستی بدانید که:

  • ببخش نه فراموش كردن است و نه قول به آن. شما هر گز صدمه وارد شده را نمي توانيد فراموش كنيد و اگر هم فراموش كرده باشيد ديگر بخششي در كار نيست.
  • بخشش اين نيست كه قول دهيد يا خود را متقاعد كرده باشيد كه فرد خاطي و گناهكار، مسئول عمل بد خود نيست.
  • بخشش تاييد آنچه كه رخ داده است و يا تخفيف خطا و صدمه وارد شده نيست.
  • بخشش اجازه دادن به تكرار خطا و آزار نيست. به عبارت ديگر، بخشش زماني صدق خواهد كرد كه قدرت انتقام و تلافي وجود داشته باشد ولي از آن گذر كرد و مطمئن شد كه فرد خاطي و گناهكار از عمل خود به معني واقعي پشيمان بوده و حاضر به جبران است.

راه های بخشش همسر در روابط زناشویی

براي اينكه بتوانيد ببخشيد بايستي مراحل زير را به كار ببنديد:

خود را آماده كنيد

اولين قدم اين است كه واقعا تمايل به اين كار در شما ايجاد شده باشد. براي اينكه به اين نقطه برسيد خشم و ناراحتي خود را با فرد يا دوست مورد اعتماد خود در ميان بگذاريد و به اين بينديشيد كه تنها راه رهايي از اين ناراحتي و حس آزار دهنده، بخشش همسر (یا شریک عاطفی) است. بخشش حكم در آوردن خار يا تير به پا رفته است كه وقتي خارج شد، ديگر با هر بار فشار بر محل آن (يادآوري) ديگر احساس درد و ناراحتي نخواهيد كرد.

 

همچنین بخوانید:  عاشق باشید ؛ 15 عاملی که رابطه عاطفی شما را پایدار نگه می‌دارد

 

مسئله را ارزيابي بهتري كنيد

بار ديگر به طور غير مغرضانه علت، ريشه و شرايط رفتار فرد را ارزيابي كنيد. سطح تحصيلات، آگاهي، فرهنگ خانوادگي و شرايط دوران كودكي فرد را در نظر بگيريد (گاهي در اين مرحله ممكن است به جاي حس خشم، براي او دلسوزي، همدلی و همدردي كنيد)

خود را جاي همسرتان قرار دهيد

آيا شما هيچ موقع موجب ناراحتي و آسيب كسي نشده ايد؟ از خودتان صادقانه بپرسيد اگر شما در موقعيت فرد قرار مي گرفتيد آيا امكان سر زدن چنين رفتاري را از خودتان داشتيد و اگر چنين چيزي از شما سر مي زد و پشيمان و متاسف مي شديد چه انتظاري از طرف مقابل تان داشتيد؟

نقش و سهم خود را مشخص كنيد

منصفانه نقش و مسئوليت خودتان را در بروز مسئله و صدمه وارده ارزيابي كنيد. برخی افراد نقش خود در بروز این اتفاقات را نادیده گرفته و مصرانه به گناهکار بودن طرف مقابل (همسر) پافشاری می کنند. اینگونه افراد اصولا بخشش همسر را نوعی لطف به طرف مقابل می دانند و هر از گاهی مجدد اشتباهات فرد و لطفی که کردند (بخشش) را به همسران خود یادآوری می کنند.

چرايي خشم و ناراحتي خود را مجددا ارزيابي كنيد

آيا صدمه و آزار وارده بر شما واقعا آنقدر كه احساس مي كنيد آزار دهنده و مهم است و چرا؟ چرا رها كردن شما توسط پدرتان بسيار آزار دهنده تر از رها شدن شما توسط مادرتان است ( و يا بالعكس)؟ چرا در حالي كه رئيس شما با كلام و رفتار خودش شما را بارها مورد سرزنش قرار مي داد و حس بي كفايتي به شما دست مي داد چندان ناراحت و خشمگين نشديد ولي همين رفتار از طرف همسرتان موجود بروز نفرت نسبت به او شده است؟ بسياري از اين حساسيت ها ريشه در صدمات كودكي دارد كه بايستي اصلاح شود.

 

راه های بخشش همسر در روابط زناشویی

راه های بخشش همسر در روابط زناشویی

 

يك بار ديگر ارزش ها، معيارها و باورهاي خود را بازنگري كنيد

چرا فلان چيز برايتان آنقدر ارزشمند هست؟ آیا باور شما از همسرتان معقول و منطقی است؟

خود را از دروران كودكي برهانيد (پدر و مادرتان را ببخشيد)

بدون شك، تمامي پدرها و مادرها خوبي فرزندشان را مي خواهند و سعي مي كنند كه بهترين کار خودشان را در حق فرزندانشان انجام دهند. اما متاسفانه به دليل نا آگاهي والدين، كمتر افرادي هستند كه در دوران كودكي صدمات جدي روحي، رواني و شخصيتي نديده باشند. چرا؟ زيرا ستون و پايه احساسي عاطفي، ادراكي و شخصيتي ما در ٢ تا ٣ سال اول تولد و %٨٠ آن تا ٨ سالگي شكل مي گيرد و در اين دوران پدر و مادر نقش غول چراغ جادو و قادر مطلق و منبع مهرباني را بازي مي كنند و هيچ كودكي نيست كه صدها بار اين پيام را كه تو ناداني، ناتواني، خطاكاري و غيره را از پدر و مادر دريافت نكرده باشد.

از طرفي در دوران كودكي در لحظه هاي خاصي، كودك ممكن است طي يك حادثه صدمه شديدي بخورد (مثلا تحقير شدن در جلوي ديگران). در چنين حالتي به روح و روان كودك آسيب شدید می رسد. سيستم مغزي ما به گونه اي است كه خاطرات كودكي را به ضمير ناخودآگاه منتقل كرده و شخص از آن خبري ندارد. اما هر بار كه مسئله اي پيش مي آيد كه با آن خاطره نزديكي داشته باشد، ناگهان آن خاطره در حافظه ما بيدار مي شود و شخصا را شديدا ناراحت و منقلب مي كند.

توصيه روانپزشكان اين است كه از طريق تجسم سازي هدايت شده، تمام اين احساسات پنهان را شناسايي و در همان حالت رويا انتقام خود را از پدر و مادرتان بگيريد و آن ها را ببخشيد. در اين صورت بيشتر صدمات روحي دروان كودكي شما التيام مي يابد و در مواجه با مسائل زناشویی منطقی تر عمل کرده و قاعدتا بخشش همسر با رعایت تمام نکات بالا اتفاق می افتد.

كسي كه انتقام مي گيرد يك لحظه خوشحال است و كسي كه مي بخشد يك عمر

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک دریاچه را با خواص درمان سردردهای مزمن و میگرن، درمان بیماری های پوست، درمان شوره سر و افزایش رشد مو، تسکین درد مفاصل، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0