راه های دفع مواد زاید

2458 بازدید
10 مرداد 97
سمانه

راه های دفع مواد زاید از بدن

مواد غذایی جذب شده (قندهای ساده، اسیدهای آمینه، املاح، ویتامین ها و…) از راه لوله گوارش توسط خون به سلول های بدن می رسند و به درون آن ها راه می یابند. غذاها در درون سلول های بدن به دو صورت کلی مورد استفاده قرار می گیرند. بخشی از آن ها به مصرف ماده سازی می رسند و سلول ها به کمک آن ها رشد می کنند و ترمیم می شوند. بخش دیگری نیز با وجود اکسیژن می سوزند و انرژی تولید می کنند. طی فرآیندها در سلول های بدن مقادیر زیادی مواد زاید مثل دی اکسید کربن، آمونیاک و اوره تولید می شود. این مواد سمی همانند مواد سمی کارخانه ها در جوامع صنعتی باید بیرون رانده شوند. اگر مواد سمی تولید شده در بدن در یکی از بخش های ذخیره کننده مواد در بدن انباشته نشود، بی شک ظرف چند روز ما را می کشند.

راه های دفع مواد

در بدن چندین راه برای دفع مواد زاید سلول ها وجود دارد. شش ها، پوست، کبد، کلیه ها و حتی روده بزرگ همگی در فرآیند دفع مواد زاید شرکت می کنند. مشارکت تعداد زیادی از اندام های بدن در این فرآیند نشان دهنده اهمیت آن است. به این ترتیب دفع مواد زاید را باید یکی از مهمترین فرآیندهای موجود زنده به شمار آورد. در این فرآیند کلیه ها مهمترین نقش را به عهده دارند. آن ها در تنظیم میزان تراکم مواد شیمیایی خون نقش اساسی ایفا می کنند. کلیه اندام های اساسی دستگاه دفع ادرار به شمار می آیند. دستگاه دفع ادرار همچنین شامل دومیزنای، مثانه و مجرای دفع ادرار است.

راه های دفع مواد زاید

راه های دفع مواد زاید

کار لوله ادراری

اعمال کلیه و دستگاه دفع ادرار را باید براساس ساختار این دستگاه مورد توجه قرار داد و فرآیند تولید ادرار را نیز در ارتباط با ساختمان لوله ادراری بررسی کرد. تصفیه خون در لوله های ادراری شامل سه فرآیند وابسته به هم است. تصفیه گلومرولی، باز جذب لوله ای و ترشح لوله ای این سه فرآیند هستند.

آیا حجم ادرار در افراد دارای فشار خون بالا زیاد است ؟

بیشتر مایع صاف شده در شبکه گلومرولی باز جذب می شود و مجددا از لوله ادراری به جریان خون باز می گردد. این فرآیند باز جذب لوله ای نامیده می شود. طی باز جذب لوله ای مایع حاوی مواد غذایی و یون ها از لوله ادراری به درون شبکه مویرگی دیگری به نام شبکه مویرگی دوم راه می یابد. این شبکه مویرگی اطراف لوله های ادراری را فرا گرفته است، شبکه دوم مویرگی آب و موادی مثل گلوکز و انواع یون ها مثل سدیم را که طی فرآیند تراوش از جریان خون خارج شده بودند باز جذب می کند. فرآورده های دفعی عموما باقی می مانند و وارد لوله های جمع کننده ادرار می شوند و سرانجام به صورت ادرار بدن دفع می گردند. باز جذب به حفظ تراکم آب و مواد محلول خون کمک می کند و سبب ذخیره مواد غذایی، آب و یون ها می شود.

 

همچنین بخوانید: با علایم شبیه مشکلات پروستات آشنا شویم

 

چرا رنگ ادرار در تابستان و زمستان متفاوت است ؟

خون از شبکه های دوم مویرگی به درون سیاهرگ های کوچک و از آن جا به سیاهرگ های بزرگتر می ریزد. خون تصفیه شده از این طریق از کلیه ها بیرون می رود و به بزرگ سیاهرگ زیرین می ریزد. فرآیند باز جذب در همه قسمت های لوله ادراری انجام می شود اما به طور عمده در بخش لوله خمیده نزدیک صورت می گیرد. در لوله خمیده نزدیک حدود 75 درصد یون های سدیم و آب، باز جذب می شوند. به دنبال انتقال فعال یون های کلر و یون های منفی دیگر انجام می گیرد. افزایش تراکم یون ها در مایع خارج سلولی، سبب انتقال آب براساس فرآیند انتشار آب از محیطی کم تراکم به پر تراکم می شود. لوله خمیده نزدیک همچنین باز جذب یون های کلسیم، گلوکز، ویتامین ها و پروتئین های کوچک پلاسما را که ممکن است در حین فرآیند تراوش از خون خارج شده باشند، انجام می دهد.

شب ادراری در کودکان

برخی کودکان حتی بعد از این که به سن توانایی کنترل دفع ادرار رسیدند تا مدت ها شب ها نمی توانند دفع ادرار خود را کنترل کنند. این مساله در ابتدا طبیعی به نظر می رسد اما بعد از سه تا چهار سالگی و به ویژه در سنین بالاتر از 5 تا 7 سالگی باید علت آن را جست و جو کرد.

دفع ادرار تحت کنترل سیستم عصبی است و هر مسئله ناگواری که سیستم عصبی حساس کودک را به نحوی متاثر سازد می تواند سبب بروز پدیده شب ادراری در کودکان شود. بروز هیجان و اضطراب در کودک به هنگام خواب، بروز اختلاف بین والدین و نامتعادل بودن جو خانواده که در کودک اضطراب ایجاد می کند، تولد نوزاد جدید در یک خانواده و عدم توجه کافی به کودک جز عواملی هستند که می توانند باعث شب ادراری کودک شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شب ادراری را با خواص جلوگیری از بی اختیاری ادرار، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0