topNotif

رعایت نکاتی که باعث بهبودی آکنه می شود

1902 بازدید
12 خرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

رعایت نکاتی که باعث بهبودی آکنه می شود !

جوش ها و اسکارهای پوستی جز مواردی هستند که در سنین نوجوانی و جوانی ایجاد می شوند و چه بسا با عدم مراقبت از پوست خود جای جوشگاه ها تا انتهای عمر همراه مان بماند، در ادامه روش هایی ذکر می شود که این اثرات آکنه را به کمترین حد خود می رسانند.

توجه و رعایت نکات زیر در اکثر موارد باعث بهبودی و کاهش شدت بیماری می شود. در مورد درمان آکنه باید متوجه باشید که هیچ درمانی به فوریت انجام نمی پذیرد. خیلی زود از نتایج درمان خود نا امید نشوید پیش از آن که روش درمان خود را عوض کنید صبر کنید تا نتیجه درمانی که شروع کرده اید ببنید. مساله ی دیگر این که واکنش افراد نسبت به درمان ها یکسان نیست. ممکن است یک دارو و یک درمان برای یک فرد موثر واقع شود ولی همان دارو و درمان برای فرد دیگر موثر نباشد زیرا جوش ها انواع مختلف دارند، لذا لازم است در ابتدا نوع جوش خود را شناسایی کنید و درمان مربوط به همان را پیش بگیرید. توجه و رعایت نکات زیر در اکثر موارد باعث بهبودی و حداقل باعث کاهش قابل ملاحظه ای از شدت بیماری می شود.

شستشوی صورت !

برای مبارزه با جوش ها باید بهداشت پوست را رعایت کرد. زیرا تراوش بیش از حد غدد چربی و تجمع آن در پوست این مشکل را پیش آورده است. بهترین راه حل این است که روزانه دو بار پوست به طور دقیق و کامل با صابون مخصوص پوست های چرب و آب ولرم شستشو داده شود. هرگز صابون را مستقیما بر روی جوش ها نمالید بلکه در ابتدا صورت را با آب ولرم کمی خیس کنید. سپس صابون را به کف دست مالیده و با دست صورت را به ملایمت شستشو دهید و با آب ولرم آبکشی نمایید. شستشوی پوست باعث می شود که آلودگی از روی پوست پاک شود و منافذ پوستی باز شوند.

پوست به وسیله منافذ خود می تواند به راحتی تنفس کرده و اعمال فیزیولوژیک طبیعی خود را انجام دهد. بدین معنی که سموم، عروق و چربی باید از طریق منافذ سطوح پوستی به خارج دفع شوند و اگر این منافذ به طور طبیعی پاک نشوند پس از مدتی مسدود شده و سر آن ها بسته می شود. البته شستشوی بیش از حد می تواند سبب تشدید آکنه شود.

رعایت نکاتی که باعث بهبودی آکنه می شود

رعایت نکاتی که باعث بهبودی آکنه می شود

خشک کردن پوست !

برای خشک کردن پوست هرگز از حوله ی زبر استفاده نکنید. حوله یا دستمال را بر روی پوست نکشید بلکه با گذاشتن و برداشتن دستمال یا حوله ی نرم بر روی پوست رطوبت آن را بگیرید و خشک کنید.

استحمام پوست !

یک روز در میان به حمام بروید و محل های جوش دار مانند صورت، بازو، پشت و سینه را با آب ولرم و صابون بشویید و پس از آبکشی با حوله به آرامی خشک کنید. استحمام سبب باز شدن منافذ پوست، بهبود جریان خون آن و رفع چربی می شود. البته از حمام بسیار داغ باید پرهیز نمود زیرا آب داغ غدد چربی را تحریک کرده و ترشح چربی افزایش می یابد. همچنین مصرف آب سرد نیز می تواند منافذ مجاری را خشک تر کند و به بیشتر شدن منافذ کمک نماید.

دستکاری و فشار دادن جوش !

از دست زدن های مکرر و بی مورد و دستکاری جوش ها تا آنجا که می توانید بپرهیزید. با دست زدن به جوش ها، چربی اضافه و باکتری ها پخش شده و سبب بدتر شدن و افزایش جوش ها می گردد. فشار دادن جوش ها موجب خواهد شد که باکتری در پوست منتشر شود و اسکارهایی دائمی بر روی پوست پدید آید که تا آخر عمر همراه فرد بماند. فشار دادن جوش ها مدت باقی ماندن جوش را به مراتب بیشتر می کند و با ایجاد التهاب در پوست مدت درمان آن را طولانی تر می نماید.

هرگز جوش صورت را با ناخن ها و نوک انگشتان تحریک نکنید زیرا لایه شاخی که سطح خارجی جوش را پوشانده به صورت لایه محافظی است و از نفوذ آلودگی و میکروب ها به داخل فولیکول مو جلوگیری می کند. فشار دادن جوش ها سبب پاره شدن و جدا شدن فولیکول مو و سبب التهاب شدید و افزایش جوش ها می شود. به ویژه تحریک جوش هایی که بر روی بینی و اطراف لب بالا هستند خطرناک تر است، زیرا اعصاب این نواحی مستقیما به مغز می روند.

 

همچنین بخوانید: ماسک چریش و خواص ان برای پوست صورت

 

ماساژ دادن پوست !

برای درمان عمومی جوش ها باید سعی کرد که مجاری ترشحی غدد چربی باز شوند و جریان ترشحات غدد چربی طبیعی شود و این عمل با شستشوی صحیح و مرتب و ماساژ های ملایم امکان دارد. ماساژ پوست به ملایمت می توانند باعث تخلیه چربی پوست شده و از بروز جوش ها بکاهد. انجام این مرحله برای بعضی از انواع جوش ها مفیدتر است. از ماساژهای شدید پوست، خاراندن و خشک کردن با حوله های زبر بپرهیزید. مالش پوست سبب بدتر شدن، قرمزی و برافروختگی چهره می شود.

هفته ای یک یا دو بار ماساژ سرکه سیب بر روی پوست، سبب کاهش چربی پوست می شود. به این منظور باید سرکه سیب را به نسبت مساوی با آب مخلوط کنید و با نوک انگشت از مخلوط فوق بر روی پوست خود بمالید و به ملایمت ماساژ دهید. ماساژ را با حرکات حلقوی و گاهی ضربه ای آهسته انجام دهید در انتها صورت خود را بشویید.

اصلاح صورت مبتلا به آکنه !

تراشیدن ریش در بعضی از افراد باعث تشدید ضایعات آکنه، خصوصا در نواحی چانه می شود. هر گاه جوش های غرور جوانی بسیار شدید و زیاد باشند باید از تراشیدن ریش جدا خودداری کنید تا زمانی که جوش ها بهبود نسبی یابند. گاهی موها به داخل پوست برگشته و تحریک پذیری بیشتری ایجاد می کنند. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از تحریک بیشتر و عفونت، گذاشتن ریش است. اگر مجبور به تراشیدن ریش خود هستید هم ریش تراش برقی و هم تیغ دستی را امتحان کنید، هرکدام تحریک کمتری بر پوست شما ایجاد می کند آن را انتخاب کنید البته تفاوت چندانی بین ریش تراش معمولی و ریش تراش برقی وجود ندارد ولی چون پوست در اثر آکنه متورم است استفاده از ریش تراش برقی بهتر است.

محافظت پوست !

پوست خود را از سرما، گرمای زیاد و نور شدید خورشید محافظت کنید. قرار گرفتن در مجاورت نور خورشید به مدت کم می تواند بروز آکنه را کاهش دهد. ولی قرار گرفتن طولانی و دراز مدت باعث تشدید بروز جوش ها شود زیرا همان طور که بیان شد تعریق و گرما سبب تشدید آکنه می شوند. گرمای زیاد باعث تحریک ترشح چربی و از طرفی باعث خشک شدن منافذ و انسداد آن ها می شود. پس بهتر است از کرم های مرطوب کننده کم چرب و کرم های ضد آفتاب مخصوص پوست های چرب و جوش دار استفاده نمایید. روزهای ابری هم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید زیرا ابر جلوی آفتاب را می گیرد ولی اشعه ماور بنفش خورشید همچنان به قدرت خود باقی است.

رعایت نکاتی که باعث بهبودی آکنه می شودآرایش کردن !

تا حد امکان از وسایل آرایشی استفاده نکنید. زیرا مواد آرایشی خصوصا مواد آرایشی چرب، منافذ پوست را مسدود می کنند و باعث تشدید بروز آکنه می شوند. اگر از وسایل آرایشی استفاده می کنید حتما به دنبال انواعی باشید که مخصوص پوست های چرب و جوش دار ساخته شده اند.

هر شب مواد آرایشی را با آب و صابون و یا شیر پاک کن مخصوص پوست های چرب به آرامی پاک کنید. در موقع استفاده از ژل ها و اسپری های مو دقت کنید این ترکیبات بر روی پوست شما پاشیده نشوند زیرا باعث بسته شدن منافذ و بروز آکنه می شوند. کرم های معدودی هستند که هم جنبه آرایشی دارند و هم به درمان آکنه کمک می کنند بهتر است از آن ها استفاده کنید.

رژیم غذایی !

بیشتر محققان عقیده دارند که غذاهایی که خورده می شوند در ایجاد آکنه نقش ندارند. متخصصین پوست در مورد اهمیت رژیم غذایی در درمان آکنه عقاید متفاوتی دارند اما مسلم و قطعی است که رعایت یک رژیم غذایی شدید و سخت هیچ تاثیری در بهبود آکنه شما نخواهد داشت در عین این که ممکن است سلامتی بدن شما را به خطر بیندازد. از سوی دیگر افراد به تجربه دریافته اند که بعضی از غذاها باعث بدتر شدن آکنه در آن ها می شود، در این صورت از خوردن این گونه غذاها باید اجتناب نمایند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل حاوی کلیه مواد غذایی لازم برای رشد به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

نکته : بهتر است از مصرف زیاد مواد چربی، سرخ کردنی، نشاسته ای، ادویه جات، آجیل، شیرینی جات، خامه و شکلات و کاکائو خودداری کنید. در عوض در رژیم غذایی خود بیشتر از مواد تازه و ویتامین دار مانند میوه ها، سبزیجات و آب استفاده نمایید. ویتامین های آ، ب، ای و دی در ترمیم پوست و درمان جوش بسیار موثرند.

 

همچنین بخوانید: مبتلایان به کبد چرب بخوانند

 

تنظیم متابولیسم بدن !

اختلال در دستگاه گوارش و کبد، سبب عدم تعادل و اختلال در دفع سموم بدن می شود. در واقع کبد نمی تواند وظایف سنگینی که برای سلامتی بدن و سلامتی و طراوت پوست به عهده دارد به خوبی انجام دهد. اختلال در دستگاه ها باعث بروز آکنه و یا تشدید آن می شود. بهتر است در غذای روزانه شما به اندازه کافی سبزی و میوه گنجانده شود در این صورت دستگاه گوارش و کبد شما به خوبی کار خواهد کرد. سلامتی کبد شرط اساسی درمان و جلوگیری از بروز جوش صورت است. خوردن خیسانده برگه هلو و زرد آلو مفید می باشد. خوردن آلو و گوجه خشک نیز مفید است. خوردن کاسنی و کاهو نیز برای بهبود کار کبد مفید است. سعی کنید مواد غذایی که برای فعالیت های دفعی بدن مفید است مصرف نمایید. موادی مانند سالاد کاهو (تنظیم کننده متابولیسم)، هندوانه و آلو سیاه و زرد آلو (تنظیم کننده متابولیسم روده ها)، پیاز، سیر و موسیر (تنظیم کننده متابولیسم کلیه ها)، کاهو و کاسنی ( تنظیم کننده متابولیسم کبد ) هستند پس هر چه قدر می توانید از این میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

ورزش کردن !

هیجانات روحی، استرس، کم خوابی و نگرانی باعث ایجاد و تشدید آکنه می گردد، لذا آرامش اعصاب و استراحت کافی یکی از مهمترین عوامل سلامت پوست است و انجام ورزش های ملایم در پدید آوردن این آرامش موثر است. در محیط های خنک به ورزش بپردازید. ورزش سبب تجدید فعالیت در پوست شده و جریان خون پوست را بهبود می بخشد. منافذ پوست را باز کرده و سبب می شود که مواد سمی پوست از این منافذ خارج شوند.

از ورزش های شدید و بیش از حد بپرهیزید زیرا در این صورت تعرق زیاد سبب تحریک غدد چربی و تشدید آکنه می شود. ورزش پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها است. سعی کنید هر روز چند کیلومتر پیاده روی کنید و پس از آن دوش بگیرید. ورزش و استحمام سبب باز شدن منافذ پوست و بهبود جریان خون و رفع چربی اضافی می شود و پس از مدتی متوجه می شوید که پوست شما شاداب تر و سالم تر شده است.

رعایت نکاتی که باعث بهبودی آکنه می شود

رعایت نکاتی که باعث بهبودی آکنه می شود

نوشیدن آب میوه های تازه !

نوشیدن یک یا دو لیوان آب هویج یا آب سیب، بسیار مفید است. خوردن سبزیجاتی مانند کاهو، کرفس، شاهی، هویج، ریواس، کنگر و میوه جاتی چون سیب، آلو، گوجه، زرد آلو، پرتقال و انگور در طراوت و شادابی و لطافت پوست تاثیر داشته و در رفع عارضه جوش صورت بسیار موثر هستند.

بخور دادن پوست !

برای درمان عمومی جوش ها باید سعی کرد که مجاری ترشحی غدد چربی باز شوند و جریان ترشحات غدد چربی طبیعی شود. این عمل با شستشوی صحیح و مرتب و بخور دادن امکان دارد. به کار بردن بخور گیاهان و استفاده از ماسک های زیبایی که از سبزیجات و میوه جات باشد کمک می کند تا سموم پوست دفع و از به وجود آمدن جوش و امثال آن جلوگیری شود.

در هنگام درمان دارویی و رسیدگی به پوست دلسرد نشوید. با اعتماد به نفس و با همت درمان خود را ادامه دهید و نکات ذکر شده را رعایت نمایید. شاید مدت زمان زیادی لازم باشد تا اثرات مفید درمان ظاهر گردند ولی امیدوار باشید تا نتیجه بگیرید سعی کنید تمامی موارد را انجام دهید و مراقب پوست و شادابی و نشاط آن باشید در انتها با مراعات موارد فوق دارای پوست سالم و صافی خواهید بود.

 

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گوگرد را با خواص درمان میگرن، روماتیسم، برونشیت، تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو، درمان بیماری برص و پیسوریازیس و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0