topNotif

رفع بی خوابی با گیاهان دارویی در طب سنتی

2813 بازدید
15 مرداد 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

راهکارهایی برای رفع بی خوابی با گیاهان دارویی در طب سنتی

بی خوابی میلیون ها انسان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند به عنوان اختلال خواب تعریف شود که باعث می شود فرد همیشه خواب آلود و همراه با احساس خستگی و کم خوابی باشد. بی خوابی می تواند در هر سنی رخ دهد و بین بزرگسالان در زنان بیشتر از مردان شایع است. بی خوابی ممکن است سبب چاقی، اضطراب، افسردگی، مشکلات تمرکز، مشکلات حافظه و ضعف سیستم ایمنی شود. شاید مصرف داروهای خواب آور به شما کمک کند اما عوارض آن ها بسیار زیاد است و ممکن است در برخی افراد باعث اعتیاد شود. به همین علت مصرف گیاهان دارویی می تواند در کاهش اختلالات خواب کمک بسیاری کند. حال در این مقاله به بررسی روش های رفع بی خوابی با گیاهان دارویی در طب سنتی خواهیم پرداخت.

 

رفع بی خوابی با گیاهان دارویی در طب سنتی

رفع بی خوابی با گیاهان دارویی در طب سنتی

 

بی خوابی و تاثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

خوابیدن راحت، برای سلامتی بدن بسیار ضروری است. وقتی که شما کم یا بد خوابیده باشید، صبح ها با خستگی و عذاب از تختخواب بلند می شوید و در این حالت بیشترین فشار به سیستم ایمنی بدن وارد می شود. در ساعات اولیه خواب، به خصوص هنگامی که به خواب عمیق فرو رفته اید، سیستم ایمنی در اوج فعالیت به کار تولید و ترمیم بدن می پردازد. در این زمان از مواد پروتئینی، آنتی بادی ها و سایر مواد دفاعی ساخته می شود و سیستم ایمنی، انرژی تازه ای بدست می آورد تا سلول های دفاعی را دوباره به حرکت در بیاورد. اگر سیستم ایمنی سالمی داشته باشید با چند شب بی خوابی مشکلی ایجاد نمی شود، اما اگر بی خوابی مرتب تکرار شود تمامی ارگانیسم های بدن تحت تاثیر قرار گرفته و دچار مشکل می شوند.

دلایل بی خوابی

1- استرس، اضطراب و تنش روزانه در کار، محل زندگی و …

2- مصرف بیش از حد غذا یا خوردن غذاهای پرکالری و سنگین

3- دگرگونی های هورمونی با تغییر و افزایش سن

4- استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، کامپیوتر و موبایل

5- مصرف برخی داروهای خاص

6- بیماری های روانشناختی مانند افسردگی، آلزایمر و …

7- بی خوابی به علت گرفتگی ماهیچه های ساق پا، واریس، پرکاری تیروئید، آسم و سایر بیماری ها

8- کشیدن سیگار، مصرف بی رویه الکل و نوشیدنی های کافئین دار

 

همچنین بخوانید:  اسپری خواب آور برای درمان بی خوابی

 

رفع بی خوابی با گیاهان دارویی در طب سنتی

اگر همزمان با مشکل بی خوابی نمی خواهید از داروهای هورمونی استفاده کنید، برای تغییر این وضعیت از دمنوش یا داروهای گیاهی استفاده کنید.

دمنوش خواب آور

مواد لازم

  • ریشه گل آنجلیکا (سنبل ختایی) 20 گرم
  • رزماری 10 گرم
  • برگ بادرنجبویه 30 گرم
  • برگ اسطوخودوس 10 گرم
  • جو 20 گرم
  • بومادران 10 گرم

طرز تهیه

تمامی مواد بالا را با هم مخلوط کرده و 2 قاشق غذاخوری از مخلوط فوق را به یک چهارم لیتر آب جوش افزوده و اجازه دهید 10 دقیقه در آب باقی بماند. سپس، این مخلوط را صاف کرده و قبل از خواب بنوشید.

دمنوش ضد اختلالات خواب

مواد لازم

  • گل سرخ 20 گرم
  • ریشه مهر گیاه 10 گرم
  • انگور فرنگی 20 گرم
  • گشنیز 5 گرم
  • بنفشه فرنگی 10 گرم
  • یاس کبود 10 گرم
  • بومادران 25 گرم

طرز تهیه

تمامی گیاهان دارویی فوق را به یک چهارم لیتر آب جوش اضافه کنید. حال اجازه دهید این ترکیب به مدت 10 دقیقه روی حرارت بجوشد. سپس، دمنوش را صاف کرده و قبل از خواب میل نمایید.

 

رفع بی خوابی با گیاهان دارویی در طب سنتی

رفع بی خوابی با گیاهان دارویی در طب سنتی

 

درمان بی خوابی با رایحه درمانی (آروماتراپی)

مواد لازم

  • عصاره (یا روغن) گل سرخ 2 قطره
  • روغن اسطوخودوس 2 قطره
  • عصاره شکوفه پرتقال 2 قطره

طرز تهیه

تمامی مواد بالا را با هم ترکیب کرده و در دستگاه بخور ریخته یا روی پنبه هیدروفیلی بچکانید و بالای سر خود قرار دهید و یا مقداری از این ترکیب را 15 دقیقه قبل از خواب در محیط اتاق خواب اسپری کنید.

نکته: استفاده از اسپری های خواب آور و یا بخور آن برای بیماران تنفسی مانند آسم توصیه نمی شود.

رفع بی خوابی با بالش های گیاهی

در گذشته برای خواب خوب از بالش های گیاهی استفاده می کردند. بالش های گیاهی، بالش کوچکی از برگ های درخت که مخلوطی از گیاهان مختلف بود. البته در گذشته از روغن اتری استفاده می کردند. روغن اتری از ترکیب اتر با عصاره گیاهان دارویی تهیه می شد. اتر از تبخیر شدن سریع عصاره گیاهان جلوگیری می کند، اما امروزه سازمان بهداشت جهانی به دلیل خاصیت بیهوش گنندگی اتر، مصرف آن را ممنوع اعلام کرده است.

نحوه ساختن بالش های گیاهی

برای تهیه بالش گیاهی، گیاهانی نظیر مرزنجوش، رزماری، انگور فرنگی و بادرنجبویه برای این کار مناسب است. این گیاهان خشک را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. حدود 200 تا 300 گرم برای بالش معمولی و برای بالش بزرگتر از مقدار بیشتری استفاده کنید. این بالش ها در ابعاد کوچکتر برای بچه ها نیز استفاده می شود.

قطره خواب آور

مواد لازم

  • پیچک شیدا 10 میلی گرم
  • جو سیاه 10 میلی گرم
  • سنبل کوهی 30 میلی گرم

طرز تهیه

تمامی مواد مزبور را مخلوط کرده و یک تا دو قاشق چای خوری از آن را قبل از خواب مصرف کنید. این قطره جهت رفع ناراحتی های اعصاب و مشکلات خوابی استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن اسطوخودوس را با خواص رفع استرس و افسردگی، آرامش بخش، ضد تشنج، رفع بد خوابی، خاصی ضد عفونی کننده قوی برای زخم ها و جراحات، مشکلات هاضمه را برطرف می کند، درمان سردرد، کرم روده و معده را از بین می برد، برطرف کننده سرفه، تقویت حافظه، درمان کننده آرتروز، رماتیسم و نقرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0