topNotif

رفلکسولوژی یا بازتاب شناسی چیست

2137 بازدید
25 اسفند 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

رفلکسولوژی یا بازتاب شناسی چیست و چه تاثیری در درمان بیماری ها دارد؟

بازتاب شناسی عبارت است از فشار ملایم بر روی نقاط ارادی در تمام سطوح کف پا، اندام های داخلی، غدد و ساختمان بدن به این نقاط غیر ارادی مربوط هستند. پاها آینه ی تمام نمای بدن انسان هستند. فشار بر روی نقاط غیر ارادی پا و کف پا می تواند کارکرد بدن را متعادل سازد و طبیعت بدن انسان به گونه ای است که در شرایط مساعد قادر به بهبود خودش است و می تواند نظام شفابخشی اش را به مورد اجرا در آورد. همه می توانند از فواید بازتاب شناسی بهره مند شوند.

تاثیر بازتاب شناسی بر بدن :

باعث آرامش عمیق می شود و فشار روحی و تنش را کاهش می دهد، شرایط بدن را برای رسیدن به بهبودی مساعد می سازد. موجب تنظیم سیستم گردش خون می شود. فشار خون را متعادل می کند. حس سلامتی برای فرد ایجاد می کند. اعتماد به نفس را افزایش می دهد. خواب را عمیق می کند و موجب کاهش بی خوابی می شود. باعث بهبود تحریک مفاصل می شود.

بازتاب شناسی بدن را پاکیزه می سازد، سموم بدن را دفع می کند و به بدن در مبارزه با میکروب یاری می رساند. کارکرد هورمون ها را منظم و به رفع بیماری هایی نظیر پی ام تی و منوپاز کمک می کند. باعث تنظیم دستگاه بدن و پرده پوست می شود. برطرف کننده سو هاضمه، یبوست، اسهال و دیگر اختلالات گوارشی است.

همچنین تنفس را عمیق و آهسته می کند. به تخلیه مخاط و بلغم کمک می کند. مشکلات ادراری نظیر التهاب مثانه را بهبود می بخشد. از بیماری های متداول پیشگیری می کند. به تمرکز حواس کمک می کند و موجب تحریک کارکرد ذهن می شود. به علت بیماری ها پی می برد. هیجان های روحی را متعادل می سازد. فعالیت های بیش از حد اندام های بدن را کاهش می دهد یا سبب فعال نمودن اندام های کم تحرک می شود.

تذکر :

بازتاب شناسی، یک ابزار تشخیصی نیست. هر گونه تشخیص فقط باید توسط پزشک حاذق انجام گیرد. بازتاب شناسی نباید جایگزین طب رایج شود. دارو درمانی نباید هرگز کنار گذاشته شود. بازتاب شناسی و طب رایج مکمل یکدیگرند. با اینکه بازتاب شناسی می تواند در بیشتر مشکلات جسمانی با موفقیت به کار رود، چنانچه لازم باشد باید به توصیه پزشکان عمل کرد. بازتاب شناسی هرگز ادعای شفای بیماری ها را ندارد و ابدا نباید بیمار امیدی واهی داشته باشد.

رفلکسولوژی یا بازتاب شناسی چیست

رفلکسولوژی یا بازتاب شناسی چیست

اصول بازتاب شناسی

بر اساس اصول بازتاب شناسی، بدن انسان به ده منطقه طولی تقسیم می شود. ابتدا، یک خط فرضی از مرکز بدن آن را به دو بخش مجزا تقسیم می کند. پنج منطقه در سمت راست بدن و پنج منطقه دیگر در سمت چپ، مناطق طولی از نوک انگشتان پا امتداد می یابند و به سر انسان می رسند. همه اعضا و ساختار بدن که در طول خطوط فرضی هستند با یکدیگر مرتبط اند، بنابراین اگر نقطه ای غیر ارادی در منطقه یک تحریک شود، همه اعضا و اندام هایی که در منطقه یک هستند تحریک می شوند.

طرف راست بدن، نماینده پای راست است و طرف دیگر نماینده  پای چپ. در مواردی که دارای یک جفت عضو باشیم مانند شش ها، ریه ی سمت راست را باید در پای راست به حساب آورد و ریه سمت چپ را در پای چپ. اندام های منفرد را باید فقط در یک پا پیدا کرد. به عنوان مثال، کیسه صفرا را فقط در پای راست می توان یافت این در صورتی است که محل جایگزینی طحال در پای چپ می باشد.

 

همچنین بخوانید: ماساژ درمانی و فواید آن

 

احتیاط، قبل از اعمال حرکات به این نکات توجه شود :

در مورد اشخاص دیابتی، باید فشار ملایمی را روی ناحیه کمر پانکراس وارد کرد. از فشار کمتر از حد طبیعی استفاده کنید زیرا پوست پای افراد دیابتی می تواند نازک تر باشد و به راحتی بر اثر فشار زیاد کبود می شود. در مورد افرادی که مجهز به دستگاه تنظیم ضربان قلب باشند، باید از فشار در ناحیه قلب در کف پا، پرهیز کرد و مراقب مشکلات قلبی فرد باشید. همچنین در افراد مبتلا به صرع از فشار بر نواحی سر و مغز اجتناب شود. در مورد اشخاص مبتلا به بیماری های مزمن و علاج ناپذیر باید محتاط بود و با دقت بیشتری عمل کرد. بازتاب شناسی در این موارد روش بسیار موثر و سودمندی خواهد بود. این نوع درمان به طور ریشه ای سبب بهبودی می شود، آرامش ایجاد می کند و دردها را تسکین می دهد.

در موارد ذیل نباید به حرکات بازتاب شناسی اقدام کرد :

در زمان تب چون بدن در حال دفع سم است و معالجه بازتاب شناسی باعث پراکندگی سموم در بدن می شود. در طول شانزده هفته اول بارداری و در مواردی که فرد داری بیماری واگیر دار است این عمل انجام نشود، همچنین هرگز روی نقاط بریدگی، کبودی و زخم های تازه در نواحی پا فشار مستقیم وارد نشود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن سقز را با خواص تسکین دردهای مفاصل، تقویت نیروی جنسی، تسکین درد کمر و درد های مفصلی، رویش مجدد موهای آسیب دیده، التیام سوختگی و از بین بردن جای آن، درمان تکرر و قطره قطره آمدن ادرار، از بین برنده ماه گرفتگی پوست بدن، درمان ترک لب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0