topNotif

درمان طبیعی زکام و آبریزش بینی با چند نکته ساده که بد نیست بدانیم

3055 بازدید
28 آبان 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

علت بوجود آمدن زکام چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

درمان طبیعی زکام

هیچ بیماریی بیشتر از زکام در بین بشر متمدن امروزی شایع نیست. علت آن به موجب تحقیقات غیر معلوم و اسرار آمیز است. هوا، محیط گردآلود یا کثیف، عفونت میکروبی را علل احتمالی این اختلال دانسته اند و از لحاظ درمان پزشکان شیمیایی نیز عقیده دارند که کاری نمی توان کرد. بدیهی است که بیماران مبتلا به زکام داروی خوراکی، بخور، داروهایی برای ریختن در بینی و نظایر آن ها را تجویز می کنند یا آن که مخاط بینی را داغ می کنند و قسمتی از بینی را به وسیله عمل جراحی بر می دارند.

اما علل زکام تغذیه نادرست و ناسالم است.

در سنین اولیه زندگی هیچگاه زکام مزمن پیش نخواهد آمد زیرا بدن قادر است به وسیله سرماخوردگی های مکرر با سموم حاصل از سوتغذیه در دستگاه ها مبارزه کند، لیکن هر چه سوءتغذیه بیشتر ادامه یابد و سرماخوردگی ها یکی پس از دیگری به طور بازدارنده درمان شوند قدرت بدن به تدریج  کاهش می یابد و پس از چند سال که شخص به حدود بیست سالگی رسید زکام مزمن بروز خواهد کرد.

زندگی و کار در محیط ناسالم، استعمال دخانیات، نوشیدن مشروبات الکلی و پوشیدن زیرپوش زیاد، عدم مراقبت از پوست بدن، عدم استفاده از تمرین های بدنی و سایر عوامل و علل جانبی هر یک به کم شدن بنیه حیاتی شخص کمک می کند و حالت زکام را شدت می دهد لیکن سوتغذیه مداوم چنانچه قبلا بیان شد همواره از عوامل اصلی این بیماری بوده و خواهد بود.

درمان طبیعی زکام و آبریزش بینی با چند نکته ساده که بد نیست بدانیم

درمان طبیعی زکام و آبریزش بینی با چند نکته ساده که بد نیست بدانیم

 

روش هایی برای درمان طبیعی زکام

درمان طبیعی زکام به طول مدت بیماری و سن بیمار بستگی دارد لیکن به طور کلی می توان با پشتکار و شکیبایی حتی بدترین نوع زکام را به وسیله درمان طبیعی به طریق زیر به موقع معالجه کرد.

نخست بر حسب میزان شدت و طول بیماری 5-7 و حتی چهارده روز از رژیم تمام میوه طبق دستور استفاده کنند، سپس رژیم غذایی کامل هفتگی را به کار بندند. دوره های دیگری از رژیم تمام میوه به فواصل هر ماه یا هر دو ماه یک بار نیز گاهی مورد نیاز قرار می گیرد.

 

همچنین بخوانید: موثرترین درمان های خانگی برای سرماخوردگی

 

  • در طی چند روز اول درمان روده ها را با تنقیه شبانه با آب گرم پاک کنند و اگر یبوست دائمی وجود دارد طبق دستور آن را از بین ببرند.
  • مشت مال خشک صبحگاهی و اسفنج یا حمام نشسته و همچنین تمرین تنفسی و سایر تمرین های لازم بسیار سودمند است.
  • حمام داغ سولفات منیزی یک یا دو بار در هفته اقدام بسیار نافعی در درمان زکام است که باید مرتب انجام شود.
  • مبتلایان به زکام هر چه ممکن است، بیشتر به خارج از منزل بروند.
  • به علاوه اتاق خوابشان باید به خوبی تهویه شود.
  • تا سرحد امکان بیشتر به تمرین بدنی بپردازند.
  • هرگز لباس ضخیم یا زیرپوش نپوشند و به طور کلی از زیرپوش هایی استفاده کنند که تنفس پوست بدن به آسانی صورت گیرد تا معالجات زکام بیشتر موثر واقع شود.
  • از لحاظ درمان موضعی چند قطره آبلیمو را در نصف لیوان آب بریزید و آن را صبح و شب با آب گرم حاوی چند قطره آب لیمو غرغره کنند.
  • اگر گلو نیز دچار عارضه شده است هنگام شب ضماد سرد روی موضع بگذارید.
  • از نوشیدن مشروبات الکلی و استعمال دخانیات به کلی خودداری کنید.

در درمان زکام فراموش نکنیم که:

بهتر است شخص مبتلا به زکام کتاب هایی که درباره رژیم غذایی و مسایل مربوط به آن ها است را مطالعه کند و اختلاف بین غذاهای عاری از مواد معدنی و غذاهای حاوی آن ها را به خوبی تشخیص دهد. میوه و سبزی های تازه باید جزو غذای اصلی قرار گیرند و از خوردن نان سفید، قند سفید، فرآورده های آرد سفید، سیب زمینی پخته، کیک، مربا و شیرینی جدا خودداری کنید.

در موارد زکام سخت گاهی لازم است که کلیه مواد نشاسته ای را به مدت سه تا چهار ماه از برنامه غذایی حذف کنید و حتی از خوردن نان سیاه، موز، میوه های خشک و عسل که غذاهای طبیعی کامل اند به کلی اجتناب ورزید. به هیچ وجه هیچ گونه داروی خوراکی یا غرغره و یا داروهایی که در بینی می ریزند نباید به کار برده شوند.

به طور خلاصه زندگی سالم و منظم یکی از شرایط اساسی توفیق در معالجه است.  

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون سرماخوردگی را با خواص ضد التهاب گلو، درمان آبریزش بینی و سرماخوردگی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0