topNotif

موثرترین روش های درمانی برای بیماری زونا چیست ؟

3240 بازدید
15 اسفند 00
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 15 اسفند 1400

موثرترین روش های درمانی برای بیماری زونا چیست ؟

زونا (herpes zoster or shingles) یک عفونت ویروسی است که از ویروس واریسلا زوستر (VZV) ناشی می شود. این ویروس عامل دو بیماری معروف آبله مرغان و زونا می باشد. زونا معمولا یک طرف بدن (اغلب کمر، سینه، شکم یا پشت) را درگیر می کند. علائم همچنین می تواند در صورت و در چشم، دهان، گوش ظاهر شود. این ویروس همچنین می تواند بر برخی از اندام های داخلی تأثیر بگذارد. علائم بسته به جایی که در بدن ظاهر می شوند می توانند ماهیت متفاوتی داشته باشند. برخی افراد درد دارند اما جوش ندارند.

برخی دیگر ممکن است راش همراه با درد داشته باشند که با علائم دیگری مانند تب، لرز یا سردرد همراه است. زونا یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند بسیار دردناک باشد. واکسن ها می توانند به کاهش خطر ابتلا به زونا کمک کنند. درمان زود هنگام می تواند به کوتاه شدن عفونت زونا و کاهش احتمال عوارض کمک کند. هنگامی که بزرگسالان دارای ضایعات شدید خارش یا دردناک در سرتاسر تنه یا صورت خود هستند، تشخیص ممکن است زونا باشد. ضروری است که افراد مبتلا به این بیماری برای درمان به پزشک مراجعه کنند، اما برخی از درمان های خانگی می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

 

موثرترین روش های درمانی برای بیماری زونا چیست ؟

موثرترین روش های درمانی برای بیماری زونا چیست ؟

 

موثرترین روش های درمانی برای بیماری زونا چیست ؟

10 درمان طبیعی و درمان خانگی زیر ممکن است علائم بیماری زونا را تسکین دهد، اگرچه مردم باید توجه داشته باشند که اینها درمان های پزشکی نیستند. برخی از این درمان ها ممکن است درد و خارش را تسکین داده و بهبودی را بهبود بخشند.

روغن های اسنشیال

اسنشیال اویل یا اسانس روغنی در واقع همان عطر گیاهان است که از اندام های مختلف آن ها مانند برگ، ساقه، ریشه و حتی پوسته میوه ها گرفته می شود. مردم سال هاست که از این روغن های ضروری به عنوان داروی گیاهی، برای درمان بیماری های پوستی استفاده می کنند. برخی از روغن های ضروری دارای خواصی هستند که ممکن است به تحریک و التیام پوست کمک کند این روغن ها عبارتند از:

  • روغن بابونه که دارای خواص ضد التهابی و منبع معتبر ضد میکروبی است و می تواند زخم ها را با کمک به بازسازی سلول های پوست بهبود بخشد.
  • روغن اکالیپتوس که دارای خواص ضد التهابی است و می تواند سرعت بهبود زخم های بیماران سرطانی را افزایش دهد.
  • روغن درخت چای که دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است و می تواند باعث بهبود زخم شود.

کمپرس سرد

نگه داشتن پارچه یا کمپرس خنک بر روی محل جوش ممکن است به تسکین خارش و کاهش التهاب کمک کند. همچنین بهتر است پوست در معرض دمای شدید قرار نگیرد، بنابراین افراد باید از استفاده از حمام یخ یا آب بسیار داغ اجتناب کنند. آب داغ جریان خون را افزایش می دهد و به طور بالقوه روند بهبود زخم ها را کند می کند، در حالی که یخ حساسیت پوست را افزایش می دهد.

فندق جادوگر

محققان بر این باورند که فندق جادوگر برای کاهش التهاب و خارش در برخی افراد موثرتر از بابونه است. خرید فندق جادوگر به اشکال مختلفی امکان پذیر است که رایج ترین آنها کرم ها یا آب فندق جادوگر است. بسیاری از کرم های فندق جادوگر به صورت آنلاین در دسترس هستند. افراد می توانند فندق جادوگر را به صورت موضعی در نواحی تحریک و التهاب بمالند تا تسکین پیدا کنند.

حمام های خنک

گرفتن حمام یا دوش خنک هر روز، با حداقل شستشو، به تمیز نگه داشتن زخم ها و تاول ها و کاهش خطر عفونت کمک می کند. آب خنک همچنین درد و خارش را تسکین می دهد و به جلوگیری از خراشیدگی که می تواند باعث ایجاد جای زخم شود، کمک می کند.

حمام جو دو سر

برخی از مطالعات نشان می دهد که عصاره جو دوسر ممکن است پوست خشک را مرطوب کرده و پوست حساس و ملتهب را تسکین دهد. محصولات جو دوسر کلوئیدی معمولا پروتئین جو را برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک حذف نمی کنند. مواد فعالی که به کاهش التهاب کمک می کنند شامل فلاونوئیدها و ساپونین ها هستند. افراد می توانند از محصولات جو دوسر در یک حمام خنک برای کمک به تسکین درد و خارش استفاده کنند.

 

همچنین بخوانید:  درمان های خانگی برای بیماری زونا

 

جنتیانا اسکابرا

محققان دریافته اند که جنتیانا اسکابرا، گل آبی یا بنفش که در سرتاسر آمریکای شمالی دیده می شود، تأثیر مثبتی بر تسکین درد در زونا دارد و احتمال نورالژی (درد عصبی) پس از زونا را کاهش می دهد.

رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سالم برای پیشگیری و مبارزه با بیماری حیاتی است. دستورالعمل های غذایی برای منبع مورد اعتماد آمریکایی ها، خوردن یک رژیم غذایی متنوع شامل بسیاری از سبزیجات، میوه ها و غلات کامل و همچنین حبوبات، آجیل و گوشت بدون چربی را توصیه می کند. افراد باید غذاهای نارنجی، قرمز و سبز حاوی لیکوپن، لوتئین، زآگزانتین و پروویتامین A با کاروتنوئیدها را در برنامه غذایی خود بگنجانند. کاروتنوئیدها برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم هستند و در غذاهای زیر وجود دارند:

  • غذاهای نارنجی: هویج، کدو تنبل و زردآلو
  • غذاهای قرمز: هندوانه، فلفل قرمز، گریپ فروت و گیلاس
  • غذاهای سبز: کلم پیچ، جعفری، اسفناج، خربزه، کاهو و اندیو

محدود کردن چربی های ترانس و اشباع شده و اجتناب از شکر و نمک اضافه شده در صورت امکان می تواند التهاب را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد.

مکمل های ویتامین

افراد سالم نباید نیازی به مصرف مکمل داشته باشند. با این حال، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بالای 50 سال سن دارند، باید برای حفظ سلامتی و ایمنی قوی، مکمل مصرف کنند. بین ویتامین D و عملکرد سیستم ایمنی ارتباطی وجود دارد بسیاری از افراد مسن در معرض خطر سطوح پایین ویتامین D هستند، بنابراین باید اطمینان حاصل کنند که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار می گیرند یا برای محافظت از ایمنی خود از مکمل ها استفاده می کنند. مصرف مکمل های ویتامین C، روی و سلنیوم نیز می تواند ایمنی را در افراد مسن بهبود بخشد.

سیگار را ترک کنید

سیگار هیچ فایده ای برای سلامتی ندارد و همیشه مضر است. ترک سیگار بسیار مهم است زیرا خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها و بیماری ها را افزایش می دهد. استعمال دخانیات ایمنی بدن را به خصوص در افراد مسن کاهش می دهد و می تواند بهبود را به تاخیر بیندازد.

استرس را کاهش دهید

استفاده از مدیتیشن برای استراحت و تلاش برای استراحت در صورت امکان ممکن است به کاهش علائم استرس کمک کند.

کلام آخر:

متاسفانه درمان زونا امکان پذیر نیست. با این حال، مانند سایر ویروس ها، استراحت و خوردن یک رژیم غذایی سالم به بهبودی کمک می کند. استفاده از درمان ها برای کاهش علائم باعث افزایش راحتی و رفاه ذهنی می شود و همچنین ممکن است خطر ابتلا به نورالژی پس از تبخال را کاهش دهد. اکنون واکسنی برای پیشگیری از زونا وجود دارد. هر فردی که بالای 50 سال سن دارد یا در معرض خطر ابتلا به زونا است، باید برای دریافت واکسن یا دوز تقویت کننده به پزشک خود مراجعه کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بابونه را با خواص  درمان مشکلات گوارشی، ترمیم زخم، درمان استرس و اضطراب، درمان بی خوابی، ضد التهاب و تسکین دردهای مفصلی، درمان بثورات پوستی،  ضد سرطان و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0