topNotif

روش های درمانی طب هندی (طب آیورودا)

2881 بازدید
16 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

روش های درمانی طب هندی را بشناسیم

در این مطلب طب هندی یا آیورودا و روش های درمانی آن را به طور مفصل به شما عزیزان معرفی می کنم.

طب مکمل چیست !؟

طب مکمل یا جایگزین، طبی است که در آن سلامت جسم، روان و روح فرد کاملا به هم تنیده در نظر گرفته می شود و درمان بیمار بدون توجه کافی به هر یک از ابعاد فوق مقدور نمی باشد. انواع طب مکمل شامل طب چینی (که شامل طب گیاهی و طب سوزنی می شود)، طب هندی، طب ذهن – بدن، طب طبیعی یا طبیعت مدار، طب استخوان و هومیوپاتی می شود.

طب هندی

طب هندی که یکی از زیر شاخه های طب مکمل است، بیش از پنج هزار سال پیش توسط گروهی از مردان مقدس هندی به نام ریشی ها (بینندگان حقیقت) تاسیس شد، متونی به نام ودا تالیف کردند که متون فلسفی و روحانی هندوهای باستان محسوب شده و مشتمل بر دانش مبسوطی از علوم مختلف و به ویژه مفاهیم حیاتی هستند. علوم مذکور شامل چهار شاخه  به نام ودیک می باشند که عبارتند از خودشناسی، یوگا، طالع بینی ودیک و آیورودا، در این میان آیورودا علمی است که با شفای جسمی، تغذیه، گیاه درمانی و ماساژ سر و کار دارد و هدف آن محافظت و حمایت از بدن به منظور فراهم کردن محلی برای تکامل روحانی فرد می باشد تا سیر تعالی وی به علت مشکلات جسمانی دچار اختلال نشود.

در جوامع امروزی استفاده از تعالیم آیورودا واضحا تنها به منظور استخراج درمان های مکمل برای بیماری های رایج صورت می گیرد. البته این برخورد سطحی با آیورودا مخالف مدرسان و بانیان این شاخه از علم هندی قرار نمی گیرد که علت آن نیز تعامل این افراد به جلب اقبال عمومی به آیورودا است. این افراد معتقدند با این که در نظر گرفتن آیورودا تنها به عنوان یک روش درمانی بسیاری از منظورهای آن را برای دستیابی به یک زندگی مطلوب برآورده نمی کند، اما به تدریج موجب آشنایی مردم با فلسفه عمیق آیورودا و در نتیجه منجر به استفاده اصول آن برای ارتقای سلامت و کیفیت زندگی می شود.

قدیمی ترین سیستم درمان طبیعی

طب آیورودا، قدیمی ترین سیستم درمان طبیعی در تاریخ بشر بوده و ریشه مشترک بسیاری از سنت های درمانی در دنیای امروز است. روش های آن نیز کاملا غیر تهاجمی و غیر سمی بوده و در عین حال برای اثربخشی نیاز به همکاری بیمار دارد.

طب آیورودا در حال حاضر در هند در هشت رشته اصلی پزشکی اعم از طب اطفال، طب زنان و زایمان، چشم پزشکی، گوش و حلق و بینی، طب سالخوردگی و همچنین جراحی و طب عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع با وجود طب مدرن در سیستم های بهداشتی هند، 80 درصد مردم از طب آیورودا استفاده می کنند و این طب در تمامی بیمارستان های هند به کار برده می شود. از سوی دیگر آیورودا به مدد موفقیت های درمانی اعجاب انگیز افرادی مانند دیپاک چوپرا در کشورهایی همچون آمریکا در حال گسترش است.

روش های درمانی طب هندی

روش های درمانی طب هندی

مفاهیم کلیدی طب هندی یا آیورودا !

-انرژی حیاتی (پرانا)

پرانا در واقع انرژی حیات بخش به جسم و جان فرد است که بدن و ذهن را فعال می کند. پرانا مسئول وظایف عالی تر مخچه ای و فعالیت های حرکتی و حسی است. پرانا مانند چی در طب چینی نیرویی نادیدنی است که اساس کلی روندهای دخیل در حیات و شفا می باشد. پرانا از طریق تنفس وارد بدن می شود، بخاطر همین آموزه های آیورودا تمرین های بسیاری برای ارتقای تنفس دارند.

-پنج عنصر

مفهوم دیگر آیورودا علاوه بر پرانا تشکیل یافتن حیات از پنج عنصر، اصل یا حالت پایه ای زمین، هوا، آتش، آب و اتر است. این عناصر بیش از آن که معرف عناصر آشنا در طبیعت باشند نماینگر اصول کنش ها و تداخلاتی هستند که تمامی حیات و موجودات زنده و غیر زنده روی زمین را هدایت می کنند. تمامی دانش آیورودا از ساختار فردی، سلامت، بیماری و چگونگی بازیابی و محافظت از توازن در بدن بر پایه کنش ها و تداخلات این پنج عنصر با هم دیگر می باشد.

-ساختار فردی

از دیدگاه آیورودا، به هریک از ما در زمان لقاح، ساختار خاصی اعطا شده است که در تمام طول عمر با ما همراه است. این ساختار طرحی بی همتا از ترکیب پنج عنصر ذکر شده در بدن (زمین، هوا، آتش، آب و اتر) و نحوه ظهور آن ها در طول حیات ماست. این پنج عنصر در بدن به سه صورت طرح کلی واتا (ترکیبی از هوا و اتر)، پیتا (ترکیبی از آب و آتش) و کافا (ترکیبی از زمین و آب) هستند که این واتاها باعث تعیین اعمال فیزیولوژیک، تیپ شخصیتی و حالات روانی فرد می شوند.

 

همچنین بخوانید: تست تعیین نوع بدن یا طبع شناسی در طب آیورودا

 

-سلامت و بیماری

در آیورودا سلامتی، حاصل توازن و تعادل میان نیروهای موجود در بدن و بین نیروهای درونی و بیرونی فرد است. در آیورودا طبقه بندی بیماری ها بر اساس منشا روحی – روانی و یا فیزیکی آن ها و همچنین با توجه به دوشاهای درگیر صورت می گیرد. تغذیه درمانی در آیورودا نیز بر برقراری توازن بین دوشاهای فرد تمرکز دارد. یکی از مهمترین روش های حفظ تعادل دوشاهای سه گانه در بدن، دفع سموم و مواد زائد می باشد که از سه راه عرق، ادرار و مدفوع صورت می گیرد.

هر یک از این سه طریق یک مالا نامیده می شود و تولید و دفع هر یک از آن ها برای حفظ سلامتی حیاتی است. کیفیت و مشخصات این مالاها نیز در ارزیابی سلامت فرد و تشخیص بیماری های وی نقش به سزایی دارد. بر خلاف طب مدرن تمرکز درمان های آیورودا بر مبارزه با عامل بیماری زا نبوده، بلکه مداخلات درمانی در جهت تقویت مقاومت درونی فرد صورت می گیرد که این امر نتیجه ی توازن نیروهای درونی (دوشاهای فرد) می باشد.

روش های درمانی طب هندی

-دستورالعمل های غذایی : مهم ترین و پایه ای ترین مداخله درمانی در طب آیورودا، اصلاح تغذیه فرد است که باید با دقت تمام و بر اساس خصوصیات ساختاری منحصر به فردی صورت بگیرد.

-راسایانا : در واقع رژیمی است که فرد باید به طور منظم از آن استفاده کند که شامل راسایانای گیاهی (مکمل های گیاهی که به توازن دوشاها کمک می کنند) و راسایانای رفتاری (رفتارها و شیوه ی زندگی متناسب با دوشاهای سه گانه فرد) می باشد. آساناها و تمرینات یوگا نیز مربوط به درمان های طب هندی می شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن اسطوخودوس را با خواص رفع استرس و افسردگی، آرامش بخش، ضد تشنج، رفع بد خوابی، برطرف کننده سرفه، تقويت حافظه، درمان کننده آرتروز، درمان سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0