topNotif

روش های درمان طبیعی در طب سنتی

1404 بازدید
13 آبان 97
سمانه

روش های درمان طبیعی در طب سنتی

در این مطلب به بررسی چند نوع روش درمان طبیعی پرداخته می شود. آب درمانی و بهداشت عمومی، برق درمانی، ماساژ از این روش ها هستند.

آب درمانی

پزشکی صنعتی چنان به تجویز داروها می پردازد که حتی از به کار بردن آب در درمان بعضی بیماری ها، چه به صورت داخلی و چه خارجی، خودداری می کند. در حالی که بدون شک آب در این راه اثر غیر قابل تردید و سهم نسبتا مهمی را داراست، بدین سبب متخصصین درمان طبیعی از خواص پاک کنندگی و شفابخشی آب گرم یا سرد به حد اعلا استفاده می کنند.

یبوست یکی از بیماری هایی است که با درمان طبیعی به آسانی معالجه می شود. برای معالجه درمان های داخلی می توان از آب استفاده کرد حتی برای درمان های خارجی همچون حمام داغ، حمام گرم، حمام سرد، حمام داغ سولفات منیزی، حمام نشسته گرم یا سرد و انواع مختلف درمان با آب بهترین نتیجه را عاید بیمار می کند. مثلا حمام نشسته سرد صبحگاهی یکی از ملایم ترین مقوی هایی است که می توان آن را به عنوان عامل حیات بخش دستگاه هایی که از املاح معدنی تهیه شده اند به کاربرد و متخصصین درمان طبیعی با بصیرت کامل آن را برای درمان بیماران مورد استفاده قرار می دهند. حمام داغ سولفات منیزی عاملی بسیار دقیق و حساس برای پاکسازی است بنابراین کسانی که قلب ضعیف دارند نمی توانند از آن به نتیجه مطلوب برسند چون اثرات آن باعث تحریک اعصاب می گردد.

روش های درمان طبیعی در طب سنتی

روش های درمان طبیعی در طب سنتی

یکی از بزرگترین موارد استعمال آب در درمان طبیعی استفاده از آن به صورت ضمادهای مرطوب گرم یا سرد است. از ضمادهای سرد بدین طریق استفاده می کنند که چند ملحفه یا پارچه کتانی را در آب سرد فرو می برند و پس از فشردن آن ها را در اطراف قسمتی از بدن بیمار که مورد نظر است می پیچند و روی آن را با پارچه فلانل گرم می پوشانند. گذاشتن پارچه سرد پوشیده از پارچه گرم این اثر را دارد که التهاب در دو تورم عضو را به طور معجزه آسایی درمان کند.

بهداشت عمومی

به عقیده متخصص درمان طبیعی استفاده از هوای پاک، نور آفتاب، تمرین ها و کارهایی نظیر آن ها قسمت اصلی و اساسی درمان را تشکیل می دهند. مثلا به کسی که دچار برونشیت مزمن است به جای دارو دادن می توان گفت عمیق و صحیح نفس بکشد، از هوا و نور آفتاب کمال استفاده را ببرد، اتاق خواب خود را تهویه کند و لباس هایی بپوشد که پوست بدنش بتواند بهتر تنفس کند و… این ها درمان های بهداشتی عمومی هستند.

امروزه مردم علاوه بر آن که نمی دانند چه باید بخورند درباره طرز لباس پوشیدن، کفش، میزان و نوع استراحت، تمرین نیز اطلاعات جامعی ندارند. می توان گفت تمدن آن ها را از توجه و دقت درباره رفتارهای بهداشتی و حساس بازداشته است. زن و مرد امروزی به لباسی که می پوشند توجه ای ندارند، کفشی که به پا دارند، لباس یقه تنگی که باعث می شود نگذارد آن ها تنفس کنند و…. خود می توانند بیماری را ایجاد کنند. بهداشت عمومی یکی از اصلی ترین قسمت های درمان طبیعی است به وسیله تمرین های بدنی، تنفس عمیق، حمام آفتاب و دستورهای عمومی زندگی بیمار تغییر کرده و سلامت خود را باز می یابد و فرد سالم دچار بیماری نمی گردد.

 

همچنین بخوانید:  آب درمانی تسکینی مفید برای سرماخوردگی

 

روش های درمان طبیعی دیگر

برق درمانی

طی چندین سال اخیر درمان بیماری ها به وسیله الکتریسیته به سر حد کمال رسیده است، لیکن این شکل درمان در اغلب موارد مانند سایر روش های پزشکی رسمی معمولی غیر طبیعی است. درمان برقی با فرکانس زیاد کاری صورت نمی دهد جز آن که دستگاه های بدن را به فعالیت وا می دارد و آن ها را تحریک می کند. این عمل از نقطه نظر درمانی صحیح نیست زیرا ایجاد فشار بر عضو سبب می شود سرانجام به کلی از فعالیت باز ایستد و تمامی نیروی عصبی خود را تخلیه کند و حتی از روزهای قبل از درمان نیز ضعیف تر گردد. بنابراین اغلب اوقات در آغاز درمان با برق چنین به نظر می رسد که بهبود بیمار پیشرفت کرده است در حالی که پس از چندی معلوم می شود که بیمار نیروی به دست آورده را نگاه نداشته و حتی آن را به کلی از دست داده است.

بعضی از متخصصان درمان طبیعی معالجه با برق را در پاره از موارد در کارهای روزمره خود مورد استفاده قرار می دهند لیکن طرز به کار بردن آن با نوعی که در پزشکی رسمی معمول است و آن را با دارو تجویز می کنند کاملا متفاوت است. دستگاه های برقی که در درمان های طبیعی به کار می روند با آن هایی که در پزشکی رسمی مورد استفاده قرار می گیرند تفاوت کلی دارند.

تابش حرارت

تابش حرارت که به منظور از بین بردن انقباضات عضلانی به کار می رود نیز اقدام بسیار مفیدی است که با کمک ماساژ و اعمال یدی در این زمینه به متخصص درمان طبیعی کمک شایان توجهی می کند. همچنین اثر درمانی و تقویتی نور خورشید مصنوعی بسیار زیاد است لیکن این شکل درمان برقی نیز باید توسط اشخاص متخصص انجام پذیرد.

ماساژ

در درمان طبیعی از ماساژ زیاد استفاده می شود و نتیجه این روش درمانی چنان بر همه آشکار است که نیاز چندانی به تفصیل ندارد. ماساژ یکی از وسایل کمک کننده و موثر در خارج کردن مواد سمی از نقاط سطحی و وارد کردن آن ها در جریان خون است تا سرانجام از راه کلیه ها به بیرون ریخته شوند. زیرا هر نوع مواد ابتدا باید وارد گردش خون گردد و سپس دفع شوند. در ماساژ این کار به خوبی انجام داده می شود به علاوه وسیله ایست کمکی و الحاقی که درمان کننده طبیعی در کارهای خود همواره از آن استفاده می کند.

نور خورشید مصنوعی

نور خورشید مصنوعی یکی از انواع درمان های الکتریکی است که آن را می توان پذیرفت. زیرا مستقیم در همان راهی است که در روش های درمانی طبیعی طی می کند. معمولا چراغ مولد نور خورشید مصنوعی کاملا جای نور خورشید را می گیرد بنابراین ارزش درمانی آن قابل برآورد نیست لیکن استفاده از دستگاه ها در کشوری مانند انگلستان به قدری متغیر است که کمتر آن را به طور مستقیم به منظور درمان به کار می برند.

نور خورشید طبیعی و مصنوعی هر دو دارای ارزش بسیار زیادی از لحاظ کمک درمانی هستند که اگر با امساک در غذا، رژیم غذایی، اعمال یدی و غیره توام گردند اثر درمانی بسیار مفید و موثری خواهند داشت. توجه داشته باشید نور طبیعی خورشید بر نور مصنوعی ارجحیت دارد.

درمان های دیگر

درمان های جدید هیچ گاه مورد نیاز درمان طبیعی واقع نمی گردند زیرا همان روش های قدیمی کار خود را به طور صحیح و کامل انجام می دهند. در حال حاضر درمان با اشعه ایکس (رادیو تراپی)، عصاره غده ها، واکسن، رادیوم و… نیز استفاده می شود. نوعی روش درمانی نزد بعضی از درمان کنندگان طبیعی معمول است که به معالجه بیوشیمی شناخته می شود و عبارت است از این که برخی عصاره بافت ها را به عنوان درمان عضو به عضو برای بیمار تجویز می کنند. تا اثر دیگر درمان های طبیعی را افزایش دهند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه موصیلی سفید را با خواص  تقویت میل جنسی، بهبود ضعف جنسی، درمان اختلال نعوظ، کاهش استرس و اضطراب ذهنی، آنتی اکسیدان و درمان عفونت، افزایش شیر مادر، افزایش وزن و افزایش حجم عضلات، تقویت ایمنی بدن، کنترل دیابت، تسکین درد و التهاب ناشی از آرتروز، درمان اختلالات ادراری مانند بی اختیاری ادرار، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0