topNotif

روش های پیشگیری و درمان خانگی یبوست

3227 بازدید
10 شهریور 98
بهاره
,,

با روش های پیشگیری و درمان خانگی یبوست آشنا شوید

سختی در دفع مدفوع، حرکات روده ای نامنظم و محدود را یبوست می نامند. این بیماری معمولا با درد شکمی همراه بوده و به هنگام دفع مدفوع، درد شدید و گاهی خونریزی نیز بروز می کند. عوامل بسیاری از جمله عدم فعالیت بدنی، استرس، کهولت سن، بارداری، بی خوابی، تغذیه نامناسب، کم آبی بدن، محدود کردن غذاهای حاوی فیبر و همچنین برخی بیماری ها مانند سرطان ها (به خصوص سرطان های روده)، دیابت و کم کاری تیروئید می تواند سبب بروز یبوست شود. لذا در این مقاله با روش های پیشگیری و درمان خانگی یبوست آشنا شوید.

 

روش های پیشگیری و درمان خانگی یبوست

روش های پیشگیری و درمان خانگی یبوست

 

علل و علایم یبوست

ببوست با یک احساس عمومی بی حالی، بی اشتهایی، سر درد، افسردگی، زخم دهان، زبان باردار، تنفس بد، جوش پوستی، آکنه، ترش کردن، سوزش معده و اختلال خواب همراه است. بر اساس پزشکی آیورودیک (طب سنتی هند)، محصولات زائد ناشی از هضم غذا که دفع نمی شوند موجب جمع شدن سموم در بدن شده که منجر به اختلالات جسمی مانند تورم مفاصل، بالا بودن فشار خون و غیره می شود.

یبوست اغلب اوقات به دلیل به موقع دستشویی نرفتن ایجاد می شود. روش زندگی بی تحرک، عادت های غذا خوردن نامنظم، رژیم غذایی نادرست، ذهن نگران و آشفته، نوشیدن مقدار زیاد چای یا قهوه، کشیدن سیگار، خوردن نوشابه های الکلی به مقدار فراوان همه و همه منجر به هاضمه تنبل، بی حرکتی و انباشتگی روده های بزرگ، عدم تخلیه کامل آن ها و سرانجام یبوست مزمن می شوند.

روش های پیشگیری و درمان خانگی یبوست

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب به ویژه آب گرم به درمان یبوست کمک می کند. توصیه می شود به هنگام صبح یک لیوان آب گرم به همراه آب لیمو تازه بنوشید و یک پیاده روی سبک ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای داشته باشید. نوشیدن آب حرکات روده ای را تنظیم کرده و پیاده روی نیز عملکرد دستگاه گوارش را تحریک می کند. همچنین، برای درمان یبوست می توانید هر شب قبل از خواب یک لیوان کامل آب ولرم با یک قاشق عسل بنوشید.

توجه داشته باشید: نوشیدن آب فراوان به یبوست کمک می کند، اما از مصرف آب بلافاصله قبل و بعد از غذا اجتناب کنید.

میوه و سبزیجات تازه

میوه و سبزیجات تازه به ویژه سبزیجات برگدار سبز رنگ حاوی فیبر گیاهی هستند که به درمان یبوست کمک می کنند. مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، سیب زمینی، کلم، گل کلم، نعنا، هویج، تربچه، خیار، نخود فرنگی، گوجه فرنگی، انواع لوبیا، کدو، کدو تنبل، اسفناج، لیمو و خردل و غیره جهت درمان سریع یبوست مفید هستند. همچنین، مصرف میوه هایی مانند انجیر، پرتقال، نارنجی، تمشک، گلابی، هندوانه، خربزه، هلو، نارنگی، آناناس، انبه، انار، پاپایا و تمشک به درمان یبوست کمک می کنند.

غلات و حبوبات

غلات و حبوبات سرشار از فیبر محلول در آب و پروتئین هستند که سبب بهبود عملکرد سیستم گوارش می شوند و مشکل یبوست را بر طرف می کنند. انواع غلات و حبوباتی نظیر سبوس گندم، جو دوسر، آرد ذرت، بلغور، عدس، لوبیا، نخود و … جهت پیشگیری و درمان یبوست، بسیار موثر واقع می شوند.

 

همچنین بخوانید:  درمان بواسیر با کنجد

 

درمان های گیاهی یبوست

برنج همراه با زیره و برگ کاری

یک مشت برگ خشک کاری (یا یک قاشق غذاخوری پودر آن) را به یک قاشق چای خوری از دانه زیره، فلفل سیاه و پودر زنجبیل خشک اضافه کرده و به خوبی آن ها را مخلوط کنید. حال نصف تا سه چهارم یک فنجان روغن حیوانی گرم (یا روغن زیتون) را روی آن ریخته و کمی نمک بزنید تا طعم بگیرد. این مخلوط را در برنجی که جوشیده، نرم و به خوبی پخته شده اضافه کرده و مخلوط کنید. این غذای بسیار خوشمزه و مقوی روده ها را پاکسازی کرده و یبوست را برطرف می کند.

هلیله سیاه

یک چهارم قاشق چای خوری هلیله سیاه (از شب قبل در آب خیس کنید تا نرم شود) را به همراه یک قاشق چای خوری تخم گشنیز و یک چهارم قاشق چای خوری دانه هل مخلوط کرده و آن را آسیاب کرده و جهت درمان یبوست دو بار در روز میل نمایید. هلیله دارای گلیکوزیدی است که خواص ملینی شبیه به سنا دارد. تخم گشنیز و هل نیز نفخ و سوءهاضمه را تسکین می دهند.

ریشه شیرین بیان

به یک قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان، یک قاشق چای خوری شیره نیشکر افزوده و آن را با یک فنجان آب گرم بنوشید. در هندوستان از ریشه شیرین بیان به عنوان یک ملین استفاده می شود که حرکت روده ای را تنظیم می کند.

رازیانه

رازیانه به عنوان یک ملین سبک به پیشگیری و درمان خانگی یبوست کمک می کند. یک قاشق چای خوری رازیانه بو داده را با یک لیوان آب در هنگام خواب میل کنید تا روند هضم غذا و پاکسازی روده سریع تر انجام شود. همچنین، نوشیدن سه فنجان دمنوش رازیانه به تنظیم و افزایش حرکات روده ای کمک می کند.

آمله

آمله تازه (یک چهارم یک میوه آمله) یا خشک شده را آسیاب کرده و مقداری عسل یا شکر به آن افزوده و میل نمایید.

همچنین می توانید یک تا دو قطعه آمله خشک شده را از شب تا صبح در آب خیس کنید. سپس، شیره صاف شده آن را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و با یک لیوان آب گرم بنوشید. آمله به رفع یبوست و همچنین هضم غذاهای سنگین کمک می کند.

انجیر خشک و بادام

۲ تا ۳ عدد انجیر خشک را با ۲ تا ۳ عدد بادام چند ساعتی خیس کنید. سپس، دانه های انجیر را در آوردید، پوست بادام ها را بکنید، آن ها را با هم بکوبید و دوبار در روز با عسل میل نمایید. انجیر و بادام برای درمان یبوست مزمن بسیار موثر هستند.

نکته: لازم به ذکر است که افراد مبتلا به یبوست و یا مستعد آن، باید تغذیه مناسب را همراه با فعالیت های بدنی سبک مانند پیاده روی و انواع ورزش های هوازی انجام دهند تا نتیجه دلخواه بدست آید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

رب ریوند را با خواص درمان یبوست های مزمن، بهبود عملکرد کبد، تسکین دهنده دردهای کلیه، درمان بیماری‌ های گوارشی، درمان دندان درد، کاهش و درمان سردرد، پیشگیری از ابتلا به دیات و کنترل آن، تصفیه کننده خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0