topNotif

روغن بابونه و هزاران خواص بی نظیر آن

3075 بازدید
02 اردیبهشت 97
سمانه

با روغن بابونه و هزاران خواص بی نظیر آن آشنا شوید

روغن بابونه یکی از بهترین روغن های طبیعی است که در طب سنتی و علم پزشکی امروز، بسیار کاربرد دارد. روغن گیاه بابونه از سرشاخه های پر گل داوودی مانندش و از راه تقطیر با بخار به دست می آید. این گیاه به سبب داشتن خاصیت آرامبخشی، قرن ها برای معطر کردن موی سر و لباس استفاده می شده است. امروزه نیز بسیاری از ما با چای بابونه و مجموعه لوازم آرایشی که در آن ها از بابونه استفاده شده است آشنا هستیم، اما روغن آن نیز دارای ویژگی های عالی و شناخته شده ای از جمله تسکین دهنده، شفابخش و آرام بخش است، زیرا به کندی تاثیر می کند و مصرف آن نیز برای بزرگسالان و کودکان بی خطر است. حال در ادامه این مقاله با روغن بابونه و هزاران خواص بی نظیر آن آشنا شوید.

گیاه بابونه

گل های بابونه دارای بوی شیرین، بوی میوه آن متمایل به سیب، به رنگ زرد و سبز روشن می باشد و نوع دیگر آن (بابونه آلمانی) به رنگ آبی تیره دیده می شود. این گیاه از نظر پراکندگی در سراسر اروپا می روید و اغلب در مزارع و پرچین های انگلستان هم دیده می شود. از ویژگی های مهم بابونه خاصیت تسکین درد (خصوصا دردهای خفیف) است. همچنین، بابونه در رشد و تقویت پوست موثر است و به التیام جای زخم کمک می کند. از دیگر ویژگی های این گیاه می توان به کاهش تب، تقویت مو، کاهش اضطراب، ضد درد، افزایش گلبول سفید، اشتها آور، درمان سرماخوردگی، درمان آرتریت، رفع بی خوابی، افزایش شیر مادران و… اشاره کرد.

 

روغن بابونه و هزاران خواص بی نظیر آن

روغن بابونه و هزاران خواص بی نظیر آن

 

روغن بابونه و هزاران خواص بی نظیر آن

روغن بابونه به عنوان یک درمان عالی برای جسم و روح در رایحه درمانی، شناخته شده است. این روغن برای آرامش و راحتی پس از یک روز خسته کننده بسیار ایده آل بوده و استرس و اضطراب را از بین می برد. همچنین دارای خاصیت ضد التهابی، پاک کنندگی و ضدعفونی کنندگی است و به کاهش استرس، طراوت و شادابی پوست، تقویت مو، تسکین دردهای عضلانی و رفع مشکلات تنفسی نیز کمک می کند.

در رایحه درمانی از دو نوع روغن بابونه استفاده می شود که رایج ترین آن بابونه رومی یا انگلیسی است و گونه دیگر آن بابونه آلمانی یا بابونه آبی می باشد. بابونه آلمانی و رومی هر دو به طور طبیعی دارای ماده ای هستند به نام آزولن که خواص تسکین دهنده و آرامبخش بابونه ناشی از آن می باشد. آزولن به رنگ آبی است و چون غلظت این ماده در بابونه آلمانی بسیار زیاد است، روغن آن به رنگ آبی متمایزی است.

عنصر آزولن ضدالتهاب است، به همین علت هر دو گونه بابونه برای هر نوع التهابی بسیار موثر است. برای مثال کسانی که مبتلا به رماتیسم و یا نورالژی (درد اعصاب) هستند و از آن رنج می برند، اگر روغن بابونه را به جاهای دردناک بدن خود بمالند، درد آن ها آرام خواهد شد. همچنین، شما می توانید هنگامی که درد رماتیسم در ناحیه ای از بدن شروع می شود، دست خود را به این روغن آغشته کرده و محکم آن را مالش دهید. با انجام این عمل، درد فورا ساکت خواهد شد.

همین خاصیت ضد التهابی روغن بابونه سبب پیشگیری و درمان بیماری های پوستی مانند آکنه، اگزما، جوش، التهاب و قرمزی پوست نیز می شود. علاوه بر این، ماساژ پوست صورت با این روغن سبب جوانسازی پوست، رفع تیرگی های زیر چشم و شادابی پوست خواهد شد. روغن بابونه را می توان با اترج، مریم گلی، شمعدانی عطری، اسطوخودوس، بهارنارنج، یاسمن و گل محمدی مخلوط کرد.

 

همچنین بخوانید:  فواید مصرف نوشیدن یک فنجان چای بابونه

 

کاربرد روغن بابونه در طب سنتی

1- درمان التهاب مفاصل

اگر دچار التهاب مفاصل هستید، ماساژ دادن با مخلوطی از روغن های معطر به همراه روغن بابونه کمک کننده است. تجویز یکی از متخصصان رایحه درمانی، 6 قطره از روغن های اکلیل کوهی و بابونه همراه با 120 میلی لیتر روغن حامل مثل بادام، آووکادو، سویا یا کنجد است. همچنین، توصیه می شود برای درمان بهتر، 10 قطره از روغن های اکلیل کوهی و بابونه را در وان آب گرم ریخته و خود را درون آن ماساژ دهید.

2- درمان التهاب های پوستی

روغن بابونه در تسکین پوست ملتهب و حساس موثر است. بدین منظور 5 قطره روغن بابونه را به وان آب گرم (نه داغ) اضافه کرده و 10 دقیقه در آن دراز بکشید. بعد از حمام، یک قطره روغن مغذی بابونه را با 30 میلی لیتر روغن حامل (مثل روغن بادام یا زیتون) مخلوط کرده و روی بدن بمالید.

3- کاهش خارش و التیام زخم

برای التیام زخم و کاهش خارش، 4 قطره روغن بابونه را با یک قاشق روغن نارگیل مخلوط کرده و سپس آن را روی موضع بمالید. این ترکیب دارای اثر آرام بخشی برای انواع مختلف پوست ها می باشد و به بهبود زخم کمک می کند.

4- تسکین آفتاب سوختگی

حمام معطر سرد، کار فوق العاده ای برای تسکین آفتاب سوختگی است. 20 قطره روغن اسانس اسطوخودوس و 20 قطره هم روغن اسانس بابونه را به آب وان اضافه کرده و ده دقیقه در آن دراز بکشید.

5- درمان مشکلات تنفسی

برای درمان آسم، روغن چهار گیاه را به ترتیب 4 قسمت اوکالیپتوس، 2 قسمت اسطوخودوس، 2 قسمت مرّ و 3 قسمت بابونه را مخلوط کرده و آن را با دستگاه افشانه در هوا پخش کنید یا همراه با روغن زیتون هنگام خواب بر روی سینه بمالید.

نکته: وقتی دستگاه افشانه را روشن می کنید، جلو آن نایستید، و به تدریج نزدیک آن شده و مطمئن شوید که عطرش تحریکتان نمی کند.

6- از بین بردن سر درد

 ماساژ پوست سر و پیشانی با مقدار کافی روغن بابونه برای حداقل پنج دقیقه، به کاهش سر درد کمک می کند. برای اطمینان از اینکه این روغن به پوست سر نفوذ کرده و به خوبی جذب آن شده، توصیه می شود که این دستور را تا زمانی که درد کاهش یابد، تکرار کنید.

7- تقویت مو

مقدار مساوی از روغن بابونه، روغن اسطوخودوس و روغن رزماری را با 8 قاشق چای خوری روغن بادام شیرین مخلوط کرده و پوست سر را با آن ماساژ دهید. توصیه می شود برای به دست آوردن بهترین نتایج، این دستور العمل را یک بار در هفته تکرار کنید.

سایر موارد مصرف گیاه بابونه
  • دم کرده چای بابونه برای دل‌درد، بی‌خوابی، درد قاعدگی، التهاب مثانه مفید است. اگر کیسه چای بابونه را روی چشم بگذارید، سوزش و خارش و خستگی چشم تسکین می یابد. همچنین، افشانه و چراغ شمعی بابونه برای تنش، افسردگی، ترس، اضطراب و فشار روحی، رفع عصبانیت کودکان مفید می باشد.
  • کمپرس گرم بابونه برای درد قاعدگی، دل درد، التهاب مثانه، التهاب مفاصل، درد اعصاب و ورم مفاصل مفید است.
  • کمپرس سرد بابونه برای آسیب دیدگی ناشی از ورزش، سردرد، ورم مفاصل، پشت درد شدید، رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی، گردن درد شدید مفید است.

موارد منع استعمال روغن بابونه

بابونه به طور کلی بی خطر است، نه مسموم کننده است و نه تحریک کننده، اما توصیه می شود اطفال و زنان در اوایل بارداری از نصف غلظت آن استفاده کنند.

توجه: به روغن دیگری نیز به اشتباه بابونه گویند، اما در حقیقت بابونه واقعی نیست، نام آن گل ارمنیس است و گاهی به جای بابونه مراکشی فروخته می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بابونه گاوی را با خواص درمان میگرن، درمان آرتریت روماتوئید، درمان سرطان، مسکن طبیعی، رفع اضطراب و افسردگی، درمان آکنه و جوش صورت، پیشگیری از آسم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    26 تیر 1402

    حافظ زبان فارسی باشید. هزاران خواص اشتباه است صحیح آن هزاران خاصیت است یا بنویسید خواص یا هزاران خاصیت! مثل اینکه بگویید هزاران کبریتها.

0