topNotif

روغن سیر و فواید درمانی آن برای سلامتی، پوست و مو

2267 بازدید
28 اردیبهشت 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با روغن سیر و فواید درمانی آن برای سلامتی، پوست و مو آشنا شوید

سیر (Garlic) یکی از رایج ترین مواد غذایی در تمام نقاط جهان است و با عطر و طعم خاصی که دارد در بسیاری از غذاها استفاده می شود. البته، این ماده مغذی و مشتقات آن (روغن و عرق سیر) از زمان های قدیم برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است. یکی از این مشتقات، روغن سیر می باشد. روغن شگفت انگیز سیر را می توان به صورت موضعی یا خوراکی مصرف کرد و تا زمانی که فرد به سیر حساسیت نداشته باشد، استفاده از آن ایمن بوده و دارای خواص دارویی و درمانی فراوان بسیاری برای بدن انسان است. حال در این مقاله با روغن سیر و فواید درمانی آن بیشتر آشنا شوید.

 

روغن سیر و فواید درمانی آن برای سلامتی، پوست و مو

روغن سیر و فواید درمانی آن برای سلامتی، پوست و مو

 

 روغن سیر و فواید درمانی آن برای سلامتی، پوست و مو

روغن سیر غنی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین ب، ویتامین ث، ویتامین ای ، منگنز، فسفر، مس، کلسیم، روی و میزان بالایی گوگرد (سولفور) است. همچنین، دارای خواص ضد عفونی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی می باشد، به همین علت به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند. مهمترین فواید درمانی روغن سیر عبارتند از:

1- تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن سیر به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مانند تیامین (ویتامین ب 1)، ویتامین ب 6، ویتامین ث، آهن، فسفر و آلیسین، سیستم ایمنی بدن را به طور موثر تقویت می کند. در نتیجه، بدن را در برابر بسیاری از بیماری ها مانند محافظت می کند. این روغن سبب خطر ابتلا به سرماخوردگی، تب و انواع عفونت ها را کاهش می دهد.

2- کاهش بیماری های قلبی و عروقی

با توجه به مطالعات علمی، وجود پلی سولفیدهای طبیعی در سیر سبب کاهش فشار خون شده و به آرام شدن ماهیچه های عروق کمک می کنند. علاوه بر این، سیر سطوح تری گلیسیرید و کلسترول بد خون را در بدن کاهش می دهد. از آنجایی که فشار خون و کلسترول عامل مهمی در حفظ سلامت قلب و عروق خونی هستند، در نتیجه مصرف روغن سیر سلامت قلب را حفظ کرده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی و آترواسکلروز را کاهش می دهد.

3- درمان عفونت گوش

این روغن از زمان های قدیم برای درمان عفونت گوش استفاده می شده است. سیر حاوی آنتی اکسیدان های قوی و همچنین، خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد ویروسی است. به همین علت عفونت و التهاب گوش را از بین می برد. علاوه بر این، روغن سیر به کاهش گوش درد ناشی از عفونت نیزکمک می کند.

4- درمان درد دندان

وجود خاصیت ضد التهابی آلیسین موجود در سیر، سبب کاهش التهاب و درد دندان می شود. علاوه بر این، آلیسین، دارای خواص ضد باکتریایی است که باعث نابودی باکتری های دهان و دندان شده و از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می کند. برای کاهش دندان درد، روزانه سه مرتبه، پنبه ای را به روغن سیر آغشته کرده و 10 تا 20 دقیقه روی محل درد قرار دهید.

5- درمان انواع عفونت ها

سیر یک ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی است. بر اساس تحقیقات علمی آلیسین موجود در سیر، بدن را در برابر قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری ها مانند اشرشیاکلی، کاندیدا آلبیکانس، ژیاردیا لامبلیا، انواع استافیلوکوک ها و عفونت های مخمری محافظت کرده و به درمان آن ها نیز کمک می کند. همچنین، ثابت شده است که روغن سیر برای درمان زخم معده ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) بسیار موثر است.

 

همچنین بخوانید:  خواص آب سیر برای سلامتی

 

6- پیشگیری و درمان سرطان

بر اساس تحقیقات انجام شده، سیر دارای خواص ضد سرطانی است و این روغن نیز همانند خود سیر، بدن را در برابر بسیاری از سرطان ها مانند سرطان معده، سرطان روده بزرگ (کولون) و سرطان سینه، محافظت می کند. علاوه بر این، سیر از رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن نیز جلوگیری می کند. با توجه به مطالعات پزشکی، وجود آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد سرطانی مانند سولفور (گوگرد) و دی‌آلیل دی‌سولفید (Diallyl disulfide) در سیر، سبب پیشگیری و مهار سلول های سرطانی در بدن می شود.

7- درمان بیماری های پوستی

سیر حاوی خواص ضد قارچی، ضد عفونی و ضد التهابی است، در نتیجه بسیاری از بیماری های پوستی نظیر عفونت قارچی، مانند پسوریازیس، خارش، زگیل، میخچه و غیره را از بین می برد. همچنین، سیر به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، به درمان جوش و آکنه نیز کمک می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، این روغن سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست نیز می شود.

علاوه بر خواص درمانی روغن سیر، این ماده به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مانند سلنیم، آلیسین، ویتامین ث، ویتامین ب 6، مس و روی به تقویت و شادابی پوست کمک کرده و ظاهر شدن چین و چروک ها را به تاخیر می اندازد. برای استفاده از این روغن تنها کافی است چند قطره از آن را بر روی پوست و یا محل آسیب دیده مالش دهید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید. ترکیب خاک رس و روغن سیر نیز برای درمان آکنه بسیار موثر واقع می شود.

8- جلوگیری از ریزش مو

استفاده موضعی از روغن سیر سبب جلوگیری از ریزش مو می شود. این ماده با تغذیه فولیکول های مو از ریزش جلوگیری کرده و باعث رشد مجدد موها می شود. روغن سیر سرشار از ویتامین هایی نظیر ویتامین ای، ویتامین ث، ویتامین ب 1، ویتامین ب 6 می باشد که به رشد مو کمک کرده و با داشتن خواص ضد عفونی و ضد التهابی، بسیاری از مشکلات مو مانند موخوره، شوره سر، عفونت های قارچی و خارش را از بین می برد. از طرفی، این روغن با حفظ رطوبت مو و پوست سر سبب افزایش رشد، زیبایی و درخشندگی موها نیز می شود. برای استفاده از این روغن تنها کافی است، قبل از خواب چند قطره از آن را بر روی سر ماساژ داده و صبح روز بعد آن را با یک شامپو ملایم بشویید.

عوارض جانبی روغن سیر

مصرف خوراکی این روغن ممکن است سبب بروز مشکلات گوارشی خفیفی مانند سوزش سر دل و نفخ شود. همچنین، استفاده موضعی از آن در برخی افراد ایجاد آلرژی های پوستی مانند خارش و قرمزی می کند. بنابراین، قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید، مصرف روغن سیر برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

نکته: روغن سیر معمولا به عنوان درمان جایگزین برای بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد، اما مطالعاتی برای تعیین اثربخشی آن در درمان بیماری ها وجود ندارد و اغلب مطالعات نشان داده اند که سیر در درمان قطعی این موارد ناکارآمد است و استفاده از آن به عنوان دارو تایید نشده است. بنابراین، نباید سیر و مشتقات آن را به جای داروهای تجویزی پزشک، مورد استفاده قرار دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن سیر را با خواص تقویت و استحکام موها،جلوگیری از ریزش مو، تسکین درد دندان، کاهش درد گوش، بهبود سلامت قلب، ضد سرطان، ضد باکتری، درمان عفونت، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0