روغن های معطر برای مشکلات گوارشی

2098 بازدید
05 اردیبهشت 97
سمانه

فهرستی از روغن های معطر برای مشکلات گوارشی !

در این مطلب لیست روغـن های معطر (فقط استعمال خارجی) مفید برای دستگاه گوارش ارائه داده می شود، امید است با استفاده از این روغن ها دردهای گوارشی خود را تسکین داده و کم کم درمان کنید.

سنبل : در تحریک سیستم ایمنی، تسکین انواع درد، بهبود سوهاضمه و مقابله با نفخ شکم و کولیک استفاده می شود. استنشاق این روغن معطر در تسکین سرگیجه و تهوع موثر است. این روغن با مریم گلی، بابونه و نارنگی ترکیب می شود. نکات ایمنی : این روغن حساسیت به نور را افزایش می دهد، بنابراین اجتناب از تماس مستقیم با نور خورشید پس از مصرف آن اهمیت خواهد داشت. استفاده از آن در خانم های باردار و افراد مبتلا به دیابت (مرض قند) توصیه نمی شود.

ریحان : در فرو نشاندن تهوع و ناراحتی معده استفاده می شود و روده ها و کلیه ها را سم زدایی می کند. قاعدگی را منظم می کند می توان آن را به آب حمام اضافه کرد و ماساژ ها، کمپرس ها به صورت استنشاقی و بخور نیز استفاده کرد. ریحان را به روغن ترنج، لیمو شیرین یا چوب صندل اضافه کنید. نکته ایمنی : استفاده از آن حین بارداری توصیه نمی شود.

ترنج : می توانید برای حفظ طراوت و سر زندگی آن را به آب حمام اضافه کنید و در کمپرس ها و حین ماساژ یا به صورت استنشاقی استفاده کنید. این روغن دستگاه گوارش را آرام و به رهایی از تجمع زیاد گاز کمک می کند. همچنین به عنوان ضدعفونی کننده پوست می توان آن را برای هر نوع پوستی به کار برد. به علت اثرات آرام بخشی که روی دستگاه عصبی دارد در کاهش استرس که می تواند موجب بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش شود مفید خواهد بود. ترکیب با روغن اسطوخودوس و یلانگ یلانگ اثرات آرام بخشی آن را می افزاید.

روغن های معطر برای مشکلات گوارشی

روغن های معطر برای مشکلات گوارشی

اکالیپتوس : در درمان اسهال به کار می رود و هنگامی که با دیگر روغن های معطر که برای بیماری های گوارشی اختصاصی ترند ترکیب می شود اثرات مکمل مفیدی خواهد داشت. این روغن بویی خنک و نافذ دارد که دستگاه عصبی را تقویت و به آرامش کمک می کند. همچنین با کاهش عامل سمی استرس در تصفیه هوا نیز موثر است. نکات ایمنی : اگر مبتلا به فشار خون بالا یا صرع هستید نباید از آن استفاده کنید.

شمعدانی عطری : اضافه کردن این روغن به آب حمام و استفاده از آن در کمپرس ها و ماساژ یا به صورت استنشاقی، با ایجاد اثرات سم زدا عملکرد کلیه ها و کبد را تقویت می کند. همچنین به پاکسازی موکوس گوارشی کمک می کند. گل ها و برگ های معطر آن هوا را لبریز از بوی خوش می کند و دارای خواص شادی آور است که می تواند در ترکیب با روغن ترنج تکمیل شود. افزودن روغن شمعدانی به حمام آب داغ موجب آرامش و همراه با آب ولرم موجب طراوات و سر زندگی می شود.

عرعر : می تواند موکوس روده ها را پاکسازی و هموروئید را برطرف کند. نکته ایمنی : این روغن را حین بارداری مصرف نکنید زیرا موجب القا زایمان می شود.

لیموترش : عمل هضم را بهبود می بخشد و به برطرف کردن یبوست کمک می کند، اسیدهای موجود در بدن را تنظیم کرده، زخم معده را تسکین و اسید معده را کاهش می دهد. به علت بوی خنک و نافذ آن به ویژه در ترکیب با بابونه و صندل در استحمام، ماساژ و به صورت استنشاقی استفاده می شود. نکته ایمنی : هنگام استفاده روی پوست، مصرف در غلظت های پایین و عدم تماس مستقیم با آفتاب توصیه می شود، زیرا این روغن می تواند حساسیت به آفتاب را افزایش دهد.

 

همچنین بخوانید: درمان مشکلات گوارشی با میخک

 

بادرنجبویه : این روغن با بوی نافذش، که شبیه به بوی لیموست عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم کرده، سوهاضمه و تهوع را بهبود می بخشد. از آنجا که روغن گران قیمتی است  و دسترسی به آن مشکل است می توان آن را با دیگر روغن ها ترکیب کرد. چنانچه از مشکلات گوارشی رنج می برید، دچار استرس اید یا نیاز به بازسازی شخصی دارید هیچ چیز بهتر از افزودن این روغن به آب حمام یا استنشاق آن همراه با زنجبیل یا ریحان نیست. نکته ایمنی : استفاد ه از آن طی بارداری صلاح نیست.

لیموشیرین : استنشاق بوی آن یا ماساژ با این روغن می تواند هضم غذا را بهبود و معده اسیدی را تسکین دهد و تهوع را برطرف کند. دریانوردان انگلیسی در قرن شانزدهم برای جلوگیری از اسکوروی (بیماری حاصل از کمبود ویتامین ث که موجب بروز خستگی جسمانی و خونریزی می شود) با خود لیمو شیرین به کشتی می بردند. برای افزودن روغن لیمو شیرین به آب حمام یا استنشاق آن می توانید آن را با سنبل و ترنج مخلوط کنید.

مرزنگوش : درد شکم را تسکین می دهد و بدن را سم زدایی می کند و در بهبود تهوع موثر است. همان طور که از اسم آن برمی آید یکی از آرام بخش ترین و تسکین دهنده ترین روغن هایی است که ناراحتی گوارشی را آرام می کند. استفاده از آن در آب حمام و ماساژ فوق العاده مفید است. آن  را با اکلیل کوهی (رزماری) یا یلانگ یلانگ مخلوط کنید. نکته ایمنی : استفاده بیش از حد می تواند باعث خواب آلودگی شود.

بهارنارنج : این روغن گیاهی آرام بخش بوده و تاثیر آن روی دستگاه گوارش، برطرف کردن اسپاسم است.  می توان آن را برای درمان اختلالات کولون، اسهال و سوهاضمه به کار برد. به خوبی با ترنج و یاسمن مخلوط شده یک ترکیب آرام بخش حاصل می شود.

نارنگی : اثرات پاک کننده ملایمی روی روده ها دارد و عملکرد معده و دستگاه گوارش را بهبود می بخشد، با استفاده از روغن نارنگی در ماساژ ناحیه مجاری صفراوی می توان این روغن معطر را برای درمان سوهاضمه در اطفال به کار برد. این روغن سمی و حساسیت زا نیست می توان آن را با ترنج و روغن لیموترش به عنوان یک ترکیب اسیدی محرک مخلوط کرد.

یلانگ یلانگ : یک ضدعفونی کننده روده ای به شمار رفته، بیماری های شکم را کنترل می کند. هنگام استفاده تحت یک ماساژ ملایم یا توسط بخور می تواند در برطرف کردن مسمومیت غذایی خفیف کمک کند. آن را با چوب صندل، گل سرخ یا بهارنارنج مخلوط کنید. نکته ایمنی : این روغن را نباید در مقادیر بالا مصرف کنید زیرا می تواند موجب تهوع گاه گاهی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نعنا را با خواص درمان کلیه اختلالات گوارشی از جمله تهوع، درمان سو هاضمه، ترش کردن، دل درد و نفخ معده، درمان سردرد و میگرن، درمان سینوزیت، درمان غش و سرگیجه، کاهش وزن، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و تمرکز حواس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0