topNotif

رژیم غذایی بیماران دیابتی

1984 بازدید
03 فروردین 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

روش های برنامه ریزی برای رژیم غذایی بیماران دیابتی

تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی بخش مهمی از شیوه زندگی سالم برای افراد مبتلا به دیابت است . این بیماران نیاز به مصرف غذاهای متعادل و فعالیت بدنی دارند. تغییر در رژیم غذایی و فعالیت بدنی ممکن است در ابتدا دشوار باشد، اما با تغییرات ساده و کمک گرفتن از خانواده، دوستان و پزشکان، این مسیر را هموار می کند. لذا در این مقاله توصیه های ضروری برای رژیم غذایی بیماران دیابتی ارائه خواهم کرد که می تواند به کنترل علائم بیماری دیابت کمک کند.

 

رژیم غذایی بیماران دیابتی

رژیم غذایی بیماران دیابتی

 

اهمیت رژیم غذایی بیماران دیابتی

به طور کلی رژیم غذایی سالم برای سلامتی افراد، به ویژه برای سلامت افراد دیابتی بسیار ضروری است. اهمیت رژیم غذایی برای بیماران دیابتی برای کنترل برخی از نشانه های بیماری است از جمله:

  • کنترل سطح قند، کلسترول و فشار خون در سطح مورد نیاز
  • کاهش وزن یا حفظ و کنترل تناسب اندام
  • جلوگیری یا به تاخیر انداختن مشکلات و عوارض بیماری دیابت
  • داشتن احساس خوب و حفظ انرژی بدن

رژیم غذایی بیماران دیابتی

یک رژیم غذایی سالم به بیماران دیابتی کمک می کند تا میزان قند خون خود را با خوردن مقادیر متوسط ​​غذا کنترل کنند. این موادغذایی باید غنی از مواد مغذی، کم چربی و کم کالری باشند. لازم به ذکر است که خوردن کالری یا چربی بیش از حد بدن قند خون را افزایش می دهد و اگر این میزان کنترل نشود، مشکلات و عوارض جدی طولانی مدتی بر روی اعصاب، کلیه ها و قلب ایجاد می کند.

می توان گفت که بهترین راه برای حفظ سلامتی در افراد دیابتی، خوردن انواع غذاهای سالم است. اگر فرد مبتلا به دیابت باشد، احتمالا پزشک توصیه می کند که از یک متخصص تغذیه برای داشتن یک برنامه غذایی سالم کمک بگیرید که بتواند میزان قند خون، وزن و کاهش عوامل افزایش بیماری های قلبی، مانند فشار خون و چربی خون بالا را کنترل کند. بهتر است بدانید، دیابت خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی را با ایجاد انسداد و سفتی شریان ها افزایش می دهد. برای اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش وزن می تواند به تنظیم میزان قند خون کمک کند. اگر کاهش وزن ضروری باشد، داشتن رژیم غذایی متعادل یک راه خوب و مؤثر برای رسیدن به این هدف است.

 

همچنین بخوانید:  چگونه بفهمیم دیابت داریم؟

 

غذاهای مفید برای رژیم غذایی بیماران دیابتی

افراد دیابتی در رژیم غذایی سالم باید در فواصل منظم، سه وعده غذایی مصرف کنند. این امر به بدن کمک می کند که از انسولین تولید شده توسط بدن استفاده شود یا آن را از طریق دارو بهتر کند. برخی از انواع غذاهای سالم وجود دارد که به افراد دیابتی توصیه می شود که روزانه به رژیم غذایی خود وارد کنند از جمله:

کربوهیدرات های سالم

 میوه ها، سبزیجات، دانه ها، حبوبات (لوبیا، نخود، عدس) و محصولات لبنی کم چرب از بهترین منابع غذایی کربوهیدرات های سالم هستند که به تامین انرژی و کنترل قند خون بیماران دیابتی کمک می کند.

مصرف غذاهای فیبردار

مواد غذایی فیبر دار مواد غذایی گیاهی هستند که به روند هضم غذا و تنظیم قند خون کمک می کنند. غذاهای که منبع غنی از فیبر می باشند عبارتند از: سبزیجات، میوه ها، آجیل، حبوبات، آرد گندم و سبوس گندم.

ماهی

توصیه می شود ماهی را دو بار در هفته بخورید؛ بعضی از ماهی ها مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و ماهی تن، جایگزین خوبی برای گوشت ها با چربی بالا هستند. اکثر ماهی ها غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث کاهش سطح تری گلیسیرید خون شده، در نتیچه سلامت قلب را حفظ می کنند.

چربی های خوب

غذاهای حاوی چربی های غیر اشباع به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کنند مانند: آووکادو، بادام، گردو، زیتون و روغن زیتون، اما نباید بیش از حد مصرف شوند چرا که تمام چربی ها دارای کالری زیادی هستند.

غذاهای مضر برای افراد دیابتی

برای بیماران دیابتی لازم است از مصرف بعضی انواع مواد غذایی که برای سلامتی مضر هستند، اجتناب شود از جمله:

  • غذاهای سرخ شده و سایر غذاهای پر چرب
  • غذاهای حاوی مقدار زیادی نمک
  • دسرها، محصولات فرآوری شده و بستنی
  • نوشیدنی هایی با قند اضافه مانند آبمیوه های صنعتی، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا

 

رژیم غذایی بیماران دیابتی

رژیم غذایی بیماران دیابتی

 

روش های برنامه ریزی رژیم غذایی دیابتی

برخی از بیماران دیابتی باید هر روز در فواصل زمانی مشخص غذا بخورند، در حالی که افراد دیگر می توانند انعطاف پذیر عمل کرده و وعده های غذایی خود را بسته به داروهای دیابت یا نوع انسولین مصرف کنند. لازم است از داروهای دیابت یا داروهای انسولین را استفاده کنید و خوردن وعده های غذایی به تاخیر نیندازید. این کار میزان قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. لازم به ذکر است که دو نوع رژیم غذایی معمول برای بیماران دیابتی وجود دارد که عبارتند از:

بدون محاسبه کالری

یک روش ساده با محتوای غذاهای سالم از گروههای غذایی مختلف که در این روش نیازی به محاسبه کالری نیست. نکات ضروری این رژیم غذایی عبارتند از:

  • بر روی خوردن سبزیجات غیر نشاسته ای مانند اسفناج، هویج، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، فلفل، پیاز، گل کلم، خیار و سبزیجات برگ سبز تمرکز کنید.
  • یک چهارم غذا را با منابع پروتئینی مانند ماهی، گوشت لاغر، مرغ پوست و تخم مرغ پر کنید.
  • یک چهارم غذای باقی مانده را با یک منبع نشاسته ای سالم، مانند دانه گندم، برنج قهوه ای، جو و کینوآ پر کنید. نشاسته ها شامل سبزیجات نشاسته ای مانند نخود و ذرت نیز می شوند.
  • می توانید یک فنجان کوچک از محصولات لبنی کم چرب، چای، قهوه یا هر نوشیدنی غیر شیرین را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. همچنین، می توانید یک تکه میوه تازه مانند توت فرنگی، گیلاس، سیب و پرتقال اضافه کنید. ترجیحا از مصرف میوه های خشک، کنسروی و آب میوه ها اجتناب کنید.

محاسبه کربوهیدرات

خوردن مقدار معینی از کربوهیدرات ها در فواصل منظم یک راه موثر برای تنظیم میزان قند خون، به ویژه در هنگام مصرف داروهای دیابت یا انسولین، است. این روش بر اساس مقدار کربوهیدرات مصرف شده در هر وعده غذایی توجه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ترخون خشک را با خواص تسکین درد دندان، افزایش اشتها، درمان قاعدگی های نامنظم، کاهش خطر حمله قلبی، جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، تنظیم و درمان دیابت یا قندخون، پیشگیری از کم خونی، رفع سکسکه، درمان نفخ شکم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0