رژیم غذایی دوران بارداری و مواد غذایی که باعث سقط جنین می شوند

1908 بازدید
30 آبان 97
بهاره
,,

ممنوعیت رژیم غذایی در دوران بارداری

دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران ها برای زنان محسوب می شود. در این دوران سلامت مادر و جنین از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که جنین در این دوران از مادر تغذیه می کند، نوع تغذیه مادر از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این دوران، مادر علاوه بر تامین نیازهای خود و جنین، از طریق مواد غذایی باید نسبت به مصرف مواد غذایی که برای جنین خطرناک است، توجه داشته باشد. در این مقاله رژیم غذایی دوران بارداری و مواد غذایی که باعث سقط جنین می شوند را بررسی خواهیم کرد.

 

ممنوعیت غذایی در دوران بارداری

رژیم غذایی دوران بارداری

 

خطر سقط با باکتری لیستریا

با توجه به تحقیقات انجام شده، چربی پنیر نسبت به کره کمتر است، اما زنان باردار باید نسبت خوردن پنیر ها دقت بیشتری کنند. پزشکان بر این باورند که یک پنیر نرم (مانند پنیر بز، پنیر فتا، پنیر های تهیه شده از شیر بز، پنیرهای محلی و غیر پاستوریزه) در دوران بارداری می تواند باعث انتقال یک باکتری به بدن شود. باکتری موجود در پنیر نرم می تواند به جفت منتقل شده و احتمال سقط جنین را افزایش دهد. نام این باکتری لیستریا (listeria) است. کارشناسان می گویند باکتری های لیستریا موجود در بسیاری از غذاها هستند که برای جنین بسیار خطرناک می باشند. بنابراین، زنان باردار باید خوردن غذاهای حاوی این باکتری، کاملا خودداری کنند.

علایم لیستریا بسیار شبیه به آنفولانزا است. تب بالا، عضلات بسیار دردناک، لرز در بدن، گاهی همراه با اسهال و در کل احساس بی حالی و خستگی از نشانه های این بیماری است. محققان می گویند که، لیستریا هیچ تاثیر منفی روی مادران ندارد، اما تاثیر نامطلوب بر روی جنین می گذارد. این باکتری باعث می شود که، نوزادان مرده به دنیا بیایند یا زنان دچار سقط جنین شوند. لیستریا گاهی باعث زایمان زود هنگام نیز می شود.

باکتری های لیستریا در این غذاها وجود دارد:

  • پنیر نرم
  • جوانه
  • هندوانه
  • شیر غیر پاستوریزه

 

همچنین بخوانید: توصیه های مهم به زنان باردار و شیرده

 

پاپایا خام

یک ماده ای در پاپایا خام وجود دارد که می تواند در روزهای اول بارداری باعث سقط جنین شود. همچنین حاوی پاپائین و پپسین است که از رشد جنین جلوگیری می کند. پزشکان توصیه می کنند که پاپایا خام از رژیم غذایی دوران بارداری حذف شود.

برگ های ریحان

در طول بارداری، اگر برگ های ریحان در حد معمول و کم مصرف شود مشکلی ایجاد نمی کند اما باید بدانید مصرف بیش از حد ریحان مشکلاتی را برای زنان باردار و به ویژه جنین ایجاد می کند. حتی اگر دچار سرماخوردگی و سرفه شدید، از خوردن بی رویه برگ های ریحان اجتناب کنید. وجود برخی روغن ها در برگ های ریحان باعث تحریک رحم شده، در نتیجه برای جنین خطرناک است.

آلوئه ورا

نوشیدن آب آلوئه ورا نه تنها در دوران بارداری بلکه برای مادران شیرده نیز توصیه نمی شود. آلوئه ورا علاوه بر کاهش سطح قند خون، یک ملین محسوب شده و مصرف بی رویه آن می تواند ایجاد اسهال و فشار رحمی کند. همچنین، در اثر اسهال تمام مواد معدنی از بدن خارج می شود. مصرف بی رویه آلوئه ورا خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

غذاهای چینی

اکثر غذاهای چینی حاوی MSG یعنی مونوسدیم گلوتامات (Monosodium glutamate) که یک طعم دهنده غذا است، می باشند. این طعم دهنده برای بدن مشکلات زیادی چون آلرژی و کاهش سطح ایمنی بدن را به همراه دارد. بنابراین، مصرف غذاهای حاوی طعم دهنده مونوسدیم گلوتامات در زنان باردار می تواند منجر به سقط جنین شود. علاوه بر این در اکثر غذاهای چینی سس سویا بسیار مصرف می شود. سس سویا حاوی مقدار زیادی نمک است که می تواند باعث فشار خون بالا شود و این مسئله در دوران بارداری برای مادران بسیار خطرناک است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شیرافزا را با خواص زیاد کننده شیر مادران، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0