رژیم غذایی شفابخش برای درمان كمر درد

2643 بازدید
29 آذر 96
سمانه
,,

رژیم غذایی شفابخش برای درمان كمر درد را بشناسیم و آن را مصرف کنیم!

برای پیشگیری و غلبه بر کمردرد استفاده از مواد مغذی ضروری در رژیم روزانه دارای اهمیت است، بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها نه تنها ضامن سلامتی کل بدن است بلکه می تواند مانع ابتلا به ناراحتی های کمر شود.

با وجود اینکه کمردرد ناشی از عوامل زیادی است، رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل حائز اهمیت است، از طرف دیگر نشست و برخاست صحیح، کم کردن اضافه وزن و تقویت عضلات سایر عادت هایی است که باید در سبک زندگی خود قرار دهید، زیرا سلامتی کلی شما را بهبود می بخشد.

اهمیت تغذیه برای حفظ سلامت کمر :

از نظر تغذیه غذاهای مختلف می توانید میل کنید که حاوی ویتامین ها و عناصر معدنی ضروری برای حفظ سلامت کمر و ستون مهره باشد، اگر رژیم غذایی شما کلسیم و پروتئین کمی دارد و چندان هم سبزی تازه ندارد و مملو از کربوهیدرات هاست، لازم است که عادات غذایی خود را تغییر دهید.

برای حفظ سلامت کمر و سلامتی کلی بدن، باید از رژیمی سرشار از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید و از مصرف چربی های حیوانی، شکر، نمک، چای و قهوه بپرهیزید.

سیب زمینی شیرین، سیر، پرتقال، گوجه فرنگی، زرشک، تمشک و توت فرنگی غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که کمک می کند رادیکالهای آزاد مخرب غضروف های مفصل از بین برود.

رژیم غذایی شفابخش برای درمان كمر درد

رژیم غذایی شفابخش برای درمان كمر درد

علت ایجاد کمر درد :

کمردرد، گردش خون ناکافی در کمر، گرفتگی گردن و سفتی در سراسر بدن می تواند نشانه های کمبود ویتامین و عناصر معدنی باشد، برای پیشگیری و از بین بردن این عوارض، مصرف میزان کافی از مواد مغذی که فهرست آنها اینجا آمده حائز اهمیت است.

ویتامین آ :

ویتامین آ که برای حفظ سلامت استخوان ها، حفظ پوشش مخاطی و شادابی سلول های پوستی ضروری است، ویتامین مهمی که برای بافت های عضلانی و تاندون هاست، این ویتامین را در غلات، میوه، خشکبار، سبزی ها، حبوبات، روغن، گوشت و ماهی یافت می شود.

ویتامین ب 6 :

ویتامین ب 6 که به پریدوکسین هم شهرت دارد، جز خانواده ویتامین های گروه ب و محلول در آب بوده و برای سلامتی ذهن و بدن مورد نیاز است، ویتامین مهمی برای سیستم ایمنی است، متابولیسم را به ویژه متابولیسم پروتئین ها تقویت می کند، به تعادل هورمون ها کمک می کند و چربی ها و کربوهیدرات را می شکند، مانع استرس، کرامپ عضلانی و خستگی شدید می شود و به همین دلیل برای پیشگیری از کمردرد مناسب است، در دانه های گل آفتاب گردان، خشکبار، موز، دانه های سویا و آجیل و سایر غذاها یافت می شوند.

ویتامین  ب 12 :

ویتامین ب 12 همچنین به عنوان ویتامین انرژی شهرت دارد، برای ساخت و حفظ گلبول های قرمز خون مورد نیاز است و محرک اشتهاست، رشد را افزایش می دهد و انرژی را آزاد می کند، در غذاهای مشتق از گوشت و برخی سبزی ها یافت می شود، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، قارچ و مخمر آب جو حاوی ب 12 است.

 

همچنین بخوانید:  علت کمردرد در زنان چیست؟

 

ویتامین ث :

ویتامین ث را باید چندبار در روز میل کنید، ویتامین ث همراه با مواد فعال در بیوفلانوئید (موجود در پوست سفید روی مرکبات)، کلسیم و منیزیم تاثیر بیشتری دارد، این ویتامین در میوه ها و سبزی ها یافت می شود، مصرف میوه تازه که حاوی ویتامین ث است قبل از وعده های غذایی یا هنگام صبحانه توصیه می شود، مواد غذایی غنی از ویتامین ث به شرح زیر است:

مرکبات، توت فرنگی، کیوی، مویز، پرتقال، گوجه فرنگی و فلفل قرمز تازه سرشار از ویتامین ث هستند.

ویتامین دی :

ویتامین دی عامل جذب صحیح کلسیم و فسفر لازم برای استخوان ها، مفاصل و اعصاب بوده و ماده ای مغذی حیاتی برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان است، ویتامین دی را در تخم مرغ، کره، جگر، روغن ماهی و شیر پرچرب می توان یافت.

ویتامین ای و کلسیم :

ویتامین ای به رفع خستگی و سلامتی عضلات و اسکلت کمک می کند و در سبزی خام، خشکبار، آووکادو و جوانه گندم یافت می شود.

کلسیم برای بدن بسیار مورد نیاز است: از استخوان ها گرفته تا انعقاد خون و عملکرد عضلات، غذاهای سرشار از کلسیم شامل شیر، پنیر، ماست، سبزی های با برگ سبز، ساردین، غلات کامل و شیر سویا غنی از کلسیم اند.

رژیم غذایی شفابخش برای درمان كمر درد

رژیم غذایی شفابخش برای درمان كمر درد

منیزیم :

منیزیم در تشکیل استخوان، دندان، جذب کلسیم و پتاسیم کمک می کند، هرگاه کلسیم در درمان های گرفتگی عضلات جواب نمی دهد، منیزیوم استفاده می شود، برای انقباض عضلات قلب و کمک در کنترل فشار خون از منیزیم استفاده می شود، منیزیم را در سبزی های سبز، موز، جوانه گندم ماهی و خشکبار یافت می شود.

پتاسیم :

پتاسیم برای رشد، ساخت عضلات و انتقال جریان های عصبی لازم است، عنصری است برای حفظ و سلامتی کمر و قدرت عضلانی است، در میوه و سبزی های باغچه به ویژه سیب زمینی، گل کلم، گوجه فرنگی، موز و در ماهی آزاد و سایر غذاها نیز وجود دارد.

جایگزین های غذایی در گیاه خواران !

خشکبار و آجیل سرشار از کلسیم است و به عنوان جایگزین شیر در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا افراد گیاه خوار قابل استفاده است، خوردن خشکبار و آجیل راه بسیار خوبی برای حفظ سلامتی استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان است، در بچه ها خوردن خشکبار و آجیل می تواند به استخوان ها قوت بخشد تا رشد صحیح صورت گیرد، برخی مواد سرشار از کلسیم : بادام، فندق و پسته می باشند.

چربی های سودمند !

اگر کمردرد شما ناشی از ناراحتی مفاصل است، خوردن آووکادو و سویا توصیه می شود، آووکادو و سویا خواصی دارند که مانند روغن زیتون خالص، این خواص در اثر حرارت از بین می رود.

 

همچنین بخوانید:  مهارت رویارویی با شکستگی های استخوان

 

غذاهایی که باید از آن ها پرهیز کرد!

هنگامی که از کمردرد رنج می برید بهتر است از مصرف غذاهایی شامل: غذاهای تهیه شده از گندم ساییده که حاوی فیتات است و مانع جذب کلسیم می شود و کمبود کلسیم ایجاد می کند و سلامتی استخوان ها را به خطر می اندازد خودداری کنید.

غذاهای اسیدی و نوشیدنی ها که می توانند گاسترین یا اسید معده را تحریک کنند و به منظور جبران اسید اضافی بدن کلسیم را از استخوان ها برمی دارد تا پی هاش اسیدی معده را به قلیایی تبدیل کند.

بهتر است از مصرف نوشیدنی های زیر بپرهیزید:

قهوه، چای، کوالاها (کافئین دارند و اسیدی اند) و شکر تخلیص شده است، لبنیات بیش از حد در برخی افراد می تواند باعث اسید زیاد شود در برخی موارد بهتر است غذاهایی که سرشار از کلسیم اند به جای لبنیات مصرف شوند. غذاهای بیش از حد شور، به ویژه در افراد مسن می تواند کلسیم بدن را کاهش دهد غذاهای غنی از اگزالات، (ریواس، اسفناج، چغندر) می تواند مانع از جذب و حفظ کلسیم شوند و در نتیجه سطوح کلسیم را کاهش دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن آنغوزه را با خواص تقویت قوای جنسی آقایان، مسکن درد های عصبی به خصوص گوش درد، آرام بخش و ضد آرتروز، روماتیسم و سیاتیک، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0