topNotif

رژیم غذایی ماکروبیوتیک چیست؟ (مزایا و معایب آن)

1958 بازدید
16 آذر 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

رژیم غذایی ماکروبیوتیک چیست؟ (مزایا و معایب آن)

سلامت بدن از طریق معده جریان دارد. بنابراین، متعادل نگه داشتن رژیم غذایی، بسیار مهم است. رژیم غذایی ماکروبیوتیک (Macrobiotic diet) یک برنامه است که الهام بخش زندگی سالم است و شما را به سمت یک زندگی عالی هدایت می کند. در واقع، این فقط یک برنامه رژیم غذایی نیست بلکه یک شیوه زندگی کاملا سالم است. رژیم غذایی ماکروبیوتیک شامل غذاهایی مانند غلات به ویژه غلات سبوس دار و سبزیجات می باشد. این برنامه رژیم غذایی به شما اجازه می دهد که از غذاهای فراوری شده دور بمانید. با این رژیم غذایی است که تنها از مزایای فراوان غلات سبوس دار برای سلامتی بدن مطلع می شویم. حال به بررسی مزایا و معایب آن رژیم غذایی ماکروبیوتیک می پردازیم.

 

رژیم غذایی ماکروبیوتیک چیست؟ (مزایا و معایب آن)

رژیم غذایی ماکروبیوتیک چیست؟ (مزایا و معایب آن)

 

رژیم غذایی ماکروبیوتیک چیست؟

رژیم غذایی ماکروبوتیک نه تنها درباره نوع تغذیه و رژیم غذایی تغییری مثبت ایجاد می کند بلکه، بیشتر درباره نوع سبک زندگی تغییراتی می کند. این رژیم غذایی به شما توصیه می کند که غلات سبوس دار، مراقبه و پیاده روی را در شیوه زندگی خود قرار دهید. این رژیم غذایی توسط تلاش های شخصی به نام میچوکوشی، مدرس و نویسنده ژاپنی، در سال 1950 به آمریکا و دیگر کشورها معرفی شد.

اصول رژیم غذایی ماکروبیوتیک

بسیاری از اصول بودیسم در رژیم غذایی ماکروبیوتیک دنبال می شوند. در آن توصیه می شود که یک رژیم غذایی ساده اتخاذ کنید و از محصولات لبنی، گوشت، غذاهای چرب و غیره اجتناب کنید. اعتقاد بر این است که این غذاها حاوی عناصری هستند که به بدن آسیب می رسانند. هنگامی که شما این رژیم غذایی را اتخاذ می کنید، به این معنی است که تقریبا نیمی از کالری مورد نیاز بدن شما از غلات کامل (سبوس دار) تامین می شود و بقیه را میوه ها، سبزیجات و سوپ ها فراهم می کنند.

گاهی اوقات می توانید ماهی سفید، آجیل، دانه ها (بذر)، ادویه جات و برخی انواع چای را مصرف کنید. با این حال، از شما خواسته می شود از چیزهایی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، مارچوبه، آوکادو و غیره اجتناب کنید. رژیم غذایی ماکروبیوتیک یک برنامه مقدس در نظر گرفته می شود.  

 

همچنین بخوانید: فواید و مضرات رژیم غذایی خام خواری

 

در رژیم غذایی ماکروبیوتیک، محیط پخت و پز و وسایل آن بسیار مهم هستند. بر همین اساس، حتما باید در یک محیط آرام و به دور از استرس فرایند پخت و پز انجام شود. علاوه بر این، ظروف آشپزی باید از مواد طبیعی چون چوب، سفال و شیشه باشند. در این برنامه رژیم غذایی، استفاده از مایکروویو و سایر وسایل الکتریکی، برای آشپزی مجاز نیست.

به هر حال، این رژیم غذایی یک برنامه جادویی برای کاهش وزن است. همانند هر برنامه رژیم غذایی دیگر، این رژیم هم دارای مزایا و معایبی است. اگر به درستی این رژیم غذایی را دنبال کنید، ممکن است بسیار مفید باشد، اما اگر به درستی انجام نشود، می تواند برای سلامتی مضر باشد.

مزایا رژیم غذایی ماکروبیوتیک

در رژیم غذایی ماکروبوتیک، به مصرف غلات کامل (سبوس دار)، میوه ها، سبزیجات و غیره توصیه می شود. همه این غذاها کاملا سالم هستند و شما این واقعیت را می دانید که با افزودن این مواد به رژیم غذایی خود به سلامت بدنتان کمک خواهید کرد. این نوع مواد غذایی غنی از فیبر بوده و کم چربی هستند در نتیجه، بدن را در برابر بیماری های قلبی عروقی و انواع خاصی از سرطان ها محافظت می کند.

معایب رژیم غذایی ماکروبیوتیک

  • اگر این برنامه غذایی به درستی انجام نشود، ممکن است، بعضی افراد دچار کمبود پروتئین، آهن، کلسیم، ویتامین ب 12 و ویتامین دی شوند.
  • بزرگترین عیب این برنامه رژیم غذایی، محدود بودن موادغذایی قابل استفاده است. در این رژیم شما نباید آوکادو، محصولات لبنی و تخم مرغ مصرف کنید. یک برنامه رژیم غذایی بسیار سختگیرانه ممکن است لذت واقعی خوردن غذا را از بین ببرد.
  • در رژیم ماکروبیوتیک مصرف هر نوع مکمل ممنوع است. این می تواند برای رفع تمام نیازهای تغذیه ای مانند ویتامین ها و مواد معدنی و غیره مشکل آفرین باشد.

رژیم غذایی ماکروبیوتیک محدود به رژیم غذایی نیست. این یک سبک زندگی کامل است. اگرچه مواد غذایی سالمی چون غلات کامل در آن گنجانده شده است. اما، همچنین بسیاری از غذاهای سالم دیگر را نیز محدود می کند. بنابراین، هنگام انتخاب این رژیم غذایی، باید مراقب باشید. توصیه می شود حتما از یک متخصص تغذیه نیز کمک بگیرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه زیره سیاه را با خواص  تقویت سیستم ایمنی، کمک به هضم، ضد پیری، درمان اختلالات تنفسی، درمان بی خوابی، جلوگیری از ابتلا به دیابت، ضد ویروس و ضد باکتری، افزایش ادرار و سم زدایی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0