topNotif

رژیم غذایی مفید برای دستگاه گوارش

1831 بازدید
19 بهمن 96
سمانه

رژیم غذایی مفید برای دستگاه گوارش و داشتن بدنی سالم !

اغلب مشکلات گوارشی را می توان با یک رژیم غذایی سالم درمان کرد. هرچند به علت خصوصیات مختلف و بیماری های خاص هر شخص نیاز به ترکیب ویژه ای از غذاها دارد. برای داشتن بدنی سالم، گنجاندن موادغذایی ضروری در رژیم غذایی که عملکرد صحیح بدن و هضم سالم را تضمین می کند اهمیت بسیار دارد.

عسل :

عسل یک قندطبیعی است و از آنجا که ترکیبی از قندهای ساده است. برای جذب نیازی به آنزیم های گوارشی ندارد. حاوی ویتامین های ب ( که از بین آن ها ب 1 برای تجزیه قندها ضروری است) ویتامین ث و سایر آنزیم های مهمی است که به عمل هضم کمک می کنند. عسل همچنین حاوی نمک های کلسیم، آهن، فسفر و سایر مواد معدنی است.

کاربردهای عسل :

یک ملین خفیف است، مصرف آن به تنهایی یا همراه با چای یا تنتور توصیه می شود. تولید اسید معده را تنظیم می کند و چنانچه مرتب مصرف شود از سو هاضمه جلوگیری می کند. از آنجا که یک آنتی بیوتیک عمومی است، به پیشگیری از اسهال ناشی از باکتری کمک می کند. یک سم زدا محسوب می شود که به افزایش تولید صفرا کمک می کند و از عملکرد کلیه ها حفاظت می کند.

پیاز :

پیاز منبعی فوق العاده از موادمعدنی و ریزمغذی ها، ویتامین ث، ب و فلاونوئیدها است، که به ترشح شیره معده کمک و اشتها را زیاد می کند. این سبزی دارای خواصی است که از بسیاری بیماری ها پیشگیری کرده، سلامت بدن را به خوبی حفظ می کند، روزانه باید نصف یک عدد پیاز یا چهار قاشق شربت پیاز بخورید.

رژیم غذایی مفید برای دستگاه گوارش

رژیم غذایی مفید برای دستگاه گوارش

شربت پیاز :

یک عدد پیاز متوسط را خرد و آن را با سه قاشق پر عسل و نصف فنجان آب مخلوط کنید، آن را در یک ظرف دوجداره بپزید. بگذارید سه ساعت بماند، سپس آن را صاف کنید. شما باید روزانه بین پنج تا ده قاشق از این شربت را بخورید. این شربت را به اطفال نیز می توان داد اما برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود.

برای نفخ شکم و یبوست روزانه نصف یک عدد پیاز یا پنج قاشق پر شربت آن را بخورید. در صورت عفونت ادراری و برای تسکین درد ناحیه تحتانی شکم از کمپرس ولرم با پیاز به علت خواص ضدالتهابی و آرام بخش استفاده کنید.

سوثر کروت :

سوثر کروت از کلم سفید تهیه می شود و غذایی سالم برای مشکلات گوارشی است، علی رغم آنکه این غذا به آلمان نسبت داده می شود اما سربازان امپراتوری روم آن را آوردند. در حقیقت این غذا از آسیا وارد شده و توسط رومی ها و یونانی های باستان با اهداف دارویی مصرف شده است. غنی از ویتامین ث، ب2، پتاسیم، کلسیم، آهن و فیبر است. در طی فرآیند تخمیر ویتامین ب 2 و اسیدلاکتوز تولید می شوند. این فرآیند در دستگاه گوارش ادامه یافته، میکروب ها را می کشد، هضم را بهبود می بخشد و موجب استحکام دیواره های روده می شود، اسیدلاکتیک یک ملین ضعیف است به دستگاه ایمنی کمک و به عنوان ضد التهاب عمل می کند. خوردن سوثرکروت می تواند در پیشگیری از سرطان روده بزرگ (کولون) موثر باشد.

کلم :

کلم غذای مهمی برای دستگاه گوارش محسوب می شود، غنی از ویتامین  و فیبر است که به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می کند و همچنین در پیشگیری از سرطان کولون موثر است.

آب کلم :

برای تهیه آب کلم برگ های کلم را در مخلوط کن، خردکن بریزید. آب کلم برای مخاط پوشاننده دستگاه گوارش مفید است. برای زخم معده روزانه به مدت یک ماه پس از غذا یک لیتر آب کلم بنوشید، همراه با آن یک رژیم غذایی سبک داشته باشید. برای عفونت های روده ای نوشیدن آب کلم و سوثرکروت به طور متناوب توصیه می شود. در موارد شدید روزانه یک لیتر آب کلم بنوشید.

 

همچنین بخوانید:   درمان مشکلات گوارشی با رایحه درمانی

 

زنجبیل :

زنجبیل ریشه ای است که کمی تلخ و ترش است و در طباخی شرقی استفاده وسیعی دارد. همچنین داروی گیاهی طبیعی و موثر برای دستگاه گوارش است که تهوع را کاهش می دهد و از بروز زخم جلوگیری می کند، این ریشه دارای خواص ضدالتهابی است به بهبود حرکات طبیعی روده و کاهش گاز حاصل از تخمیر در روده ها کمک می کند.

عصاره زنجبیل کمک کننده به هضم غذا :

این عصاره یک داروی تقویتی کلاسیک برای دستگاه گوارش است به علت طعم قوی و بوی شدیدی که دارد به ترشح آنزیم های گوارشی و هضم غذا کمک می کند. تهیه این دارو آسان است: دو یا سه برش زنجبیل تازه را در یک فنجان آب داغ قرار دهید بگذارید چند دقیقه بماند سپس آن را صاف کنید. کمی عسل به آن اضافه کنید و برای کمک به هضم غذا بنوشید.

چای سبز :

علی رغم آنکه چای سبز گیاهی است که به صورت دم کرده مصرف می شود می توان آن را یک غذا نیز محسوب کرد. زیرا برگ های آن مانند چای سیاه معمولی تخمیر نمی شوند. ماده کامیلیا سیننسیا که مسئول خواص این گیاه است، از چای سبز یک چای بسیار موثر ساخته است. ترکیب شیمیایی اصلی آن کتچین از جمله آنتی اکسیدان های قوی و حتی بهتر از ویتامین ای هستند. کتچین به هضم غذا کمک می کند و قابض به شمار می رود که می تواند اسهال را تخفیف دهد، چای سبز همچنین غنی از موادمعدنی مانند روی، ویتامین های آ، ث، ب کمپلکس و روغن های فرار است.

نکاتی در مورد چای سبز !

  • بهتر است که چای سبز در حالی خیس بخورد که برگ های آن آزادانه در آب شناور باشند. استفاده از قاشق چای خوری و صافی برگ ها را له می کند و ترکیبات آن آزاد نمی شود.
  • بهتر است چای را همان مقداری آماده کنید که در عرض یک ساعت خواهید نوشید، می توانید برگ ها را دوباره مصرف کنید به این طریق می توانید چهار فنجان چای تهیه کنید.
  • چنانچه برگ های چای در فنجان به جا ماند آنها را صاف کنید زیرا طعم تلخی به چای می دهند.
چگونه چای سبز را آماده کنیم !؟

چهار فنجان آب را بجوشانید و بگذارید به مدت 5 دقیقه خنک شود تا برگ ها را نسوزاند. به ازای هر فنجان یک قاشق پر چای در قوری بریزید، سپس آب را اضافه کنید و بگذارید دو تا سه دقیقه خیس بخورد اگر مدت زمان کمتری را برای خیس خوردن اختصاص دهید چای شما اثرات تحریکی بیشتری خواهد داشت. اگر بیشتر از پنج دقیقه بماند این چای به شما آرامش خواهد داد.

توجه : می تواند در تخفیف اسهال و جایگزینی مواد معدنی از دست رفته موثر باشد. برای اسهال خفیف و جایگزینی مواد معدنی از دست رفته موثر باشد. برای  اسهال خفیف نوشیدن حداقل چهار فنجان چای سبز در روز توصیه می شود.

 اسفناج :

 

اسفناج بیشتر از 2000 سال است که کشت می شود، اما تا قرن پانزدهم به اروپا آورده نشده بود. این گیاه سبز برگ یکی از مغذی ترین سبزیجاتی است که در زمین به عمل می آید. اسفناج غنی از اسیدفولیک، آهن، بتاکاروتن، ویتامین های ث و ک 1، پتاسیم و کلسیم است. به عنوان یک عامل ضد کم خونی، غذای تکمیلی عالی برای افزایش دفاع بدن و تنظیم عملکرد روده است.

رژیم غذایی مفید برای دستگاه گوارش

رژیم غذایی مفید برای دستگاه گوارش

برگ های آن را می توان در اشکال مختلف مصرف کرد، به صورت تازه در سالادها پخته شده در انواع خورش ها، سوپ ها یا به عنوان غذای فرعی در کنار خامه و پنیر یا به صورت سرخ شده با سیر، اسفناج یخ زده نیز قابل استفاده است.

خاگینه اسفناج !

سه عدد تخم مرغ را با اندکی نمک و سه قاشق چای خوری بکینگ پودر هم بزنید، همچنان که به زدن ادامه می دهید، یک فنجان شیر و یک فنجان آرد، یک کیلوگرم اسفناج (پاک کرده و خردشده) و دو قاشق غذاخوری پنیر رنده شده به آن اضافه کنید. خمیر نرمی درست کنید (اگر لازم بود آرد بیشتری اضافه کنید.) روغن را در یک ماهیتابه داغ کنید و خاگینه را با حرارت متوسط سرخ کنید، پس از خارج کردن خاگینه از روغن آن را در ظرفی روی کاغذ جاذب قرار دهید تا روغن اضافی جذب شود. این خاگینه انتخابی لذیذ محسوب می شود که از طریق آن می توان اسفناج را به بچه ها خوراند.

غلات و دانه ها :

تامین کننده فیبر غیرمحلولی است که عملکرد روده را بهبود می بخشد. منیزیوم موجود در غلات و دانه ها ویتامین (ویتامین ب 1) را فعال می کند. برای یبوست، نصف فنجان دانه آفتاب گردان را مغز کنید، نصف فنجان نیز دانه کنجد سیاه را بو داده تا بوی مخصوص آجیل را از آن خارج شود. دانه ها را آسیاب کنید تا پودر شود. دو قاشق چای خوری از این پودر را با عسل مخلوط کرده، صبح و شب میل کنید.

 

همچنین بخوانید:  غذاهای سالم و خوب را بیشتر بشناسیم

 

سرکه سیب :

از جنبه های مختلف برای سلامتی مفید است. از سیستم ایمنی محافظت می کند، همچنین برای مقابله با مشکلات گوارشی نیز توصیه می شود. حاوی کلسیم، منیزیوم، سدیم، فسفر، سلنیوم، پتاسیم، پکتین و اسیداستیک است.

سرکه سیب با عسل ترکیبی طراوت بخش !

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب، خوب مخلوط کنید و جرعه جرعه بنوشید.

کابردهای سرکه سیب :

مخاط گوارشی را تقویت می کند و در موارد زیر مفید است :

  1. نفخ شکم، یک لیوان قبل از هروعده غذایی بنوشید.
  2. اسهال، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب معدنی حل کرده چند وعده در روز بنوشید.
  3. یبوست، سرکه سیب را ولرم بنوشید، می توان آن را به کمپرس های ولرم روی ناحیه شکم اضافه کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

معجون معده و گوارش را با خواص مقوی معده، رفع دل درد و دلپیچه، ضد نفخ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0