رژیم غذایی مناسب به هنگام تب

1772 بازدید
13 اسفند 96
آلاله

تب و رژیم غذایی مناسب به هنگام تب :

تب یک بیماری نیست، بلکه صرفا یک علامت است. وقتی که هر گونه عامل عفونت زای باکتریایی یا ویروسی وارد بدن ما می شود، بدن به دفاع در مقابل آن می پردازد. در چنین وضعیتی دمای بدن ما افزایش می یابد، که این حالت را تب می گویند. در حین تب، معمولا فرد اشتهای خود را از دست می دهد و همچنین موجب افزایش میزان دفع ویتامین های ب کمپلکس و ث از طریق ادرار می شود. بنابراین باید تلاش کرد تا با یک رژیم غذایی مناسب به هنگام تب، که محتوای پروتئین آن بیش از حد مورد نیاز بدن است، مانع از دست رفتن غیر عادی پروتئین بدن شویم.

استفاده از دهان شویه در کنترل کم اشتهایی در بیماران مبتلا به تب، بسیار مفید است. همچنین مصرف خیار یا گوجه فرنگی با کمی نمک و فلفل و آب لیمو، یک غذای اشتها آور است که می تواند مشکل کم اشتهایی را تا حدودی حل کند.

رژیم غذایی مناسب برای درمان تب

در تب با دوره ی کوتاه، که فقط چند روز طول می کشد، هدف اصلی رژیم غذایی، حفظ بیمار از تمام فشارها و تنش های احتمالی حتی در غذای مصرفی اوست. لذا باید دو تا سه روز اول به بیمار غذاهای آبکی یا نیمه آبکی داده شود؛ مانند مخلوط شیر با چیزهایی مثل چای و فرنی، تخم مرغ و شله زرد و سوپ و آبمیوه و…، نکته مهم این است که حجم مایعات مصرفی بیمار، حداقل باید دو تا سه لیتر در روز باشد. بلافاصله پس از کاهش دمای بدن و بهبود اشتها، بیمار می تواند به تدریج مصرف غذاهای نرم و سپس غذاهای عادی را شروع کند.رژیم غذایی مناسب به هنگام تب

رژیم غذایی دوران تب باید پر کالری باشد، به طوری که تا حداکثر پنجاه درصد بیش از نیاز طبیعی بدن بیمار انرژی تامین کند. این کالری های اضافی را می توان با مصرف خامه، یا افزودن گلوکز به آب میوه ها و اضافه کردن کره به سوپ تامین کرد. برای جبران پروتئین از دست رفته ی بدن، می توانید از یک الگوی آزاد تامین پروتئین استفاده کنید. برای اطمینان از تامین پروتئین مورد نیاز باید در هر وعده ی غذایی خود یک بشقاب هم مواد پروتئینی به شکل دسرهای تهیه شده از شیر، غذاهای تهیه شده از تخم مرغ یا پنیر یا کشک، سوپ های حاوی حبوبات و مانند آن ها مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید: تب و راه های غلبه بر تب

 

فراموش نکنیم :

غذای مصرفی شما باید نرم، به راحتی قابل هضم، کاملا پخته و اشتها آور باشد. بهتر است به جای سه وعده غذای سنگین از شش وعده غذای سبک تر استفاده شود. به دلیل از دست دادن آب از طریق تعریق در وضعیت تب، مصرف مایعات نیز باید به دو و نیم تا سه لیتر در روز افزایش داده شود. در حین تعریق، بدن علاوه بر آب، مقداری نمک هم از دست می دهد، که برای جبران آن می توان نمک را به همراه آب میوه و سوپ به بدن بازگرداند. با مصرف میوه جات تازه و سوپ سبزیجات هم می توان ویتامین های از دست رفته از طریق ادرار در وضعیت تب را جبران کرد.

اگر از این توصیه های تغذیه ای پیروی کنید، درخواهید یافت که با این کار ضعف توام با تب بسیار کمتر می شود و بیماری هم سریع تر بهبود می یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ ریحان خشک را با خواص درمان سرطان، پیشگیری از دیابت، درمان بیماری های قلبی، ضد یبوست و اسهال، درمان سردرد، افسردگی و استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0