topNotif

رژیم گیاهی مفید برای دفع سنگ مثانه و کلیه

4489 بازدید
23 آذر 96
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400
آخرین به روزرسانی 20 آبان 1398

با رژیم گیاهی مناسب سنگ مثانه و کلیه آشنا شوید

سنگ مثانه و کلیه از سنگ های دستگاه ادراری هستند که در اثر رسوبات مواد زائد در بدن ایجاد می شوند. سنگ کلیه عارضه دردناکی است که ممکن است در اثر حرکت سنگ در مسیر خود از کلیه به سمت مثانه در لوله حالب باعث درد بسیار شدیدتری شود. سنگ مثانه نیز در اثر اختلال و یا انسداد مجرای ادراری ایجاد می شوند. متاسفانه افرادی که یکبار به این بیماری مبتلا شده اند، مستعد ابتلا مجدد به این بیماری هستند. راه های درمانی و دفع سنگ ها بستگی به اندازه آن ها دارد. برخی از گیاهان دارویی به کوچک کردن و حتی دفع سنگ کلیه کمک می کنند. لذا در این مقاله با رژیم گیاهی مناسب سنگ مثانه و کلیه آشنا شوید.

 

رژیم گیاهی مناسب سنگ مثانه و کلیه

رژیم گیاهی مناسب سنگ مثانه و کلیه

 

سنگ کلیه یا سنگ مثانه

سنگ ها از جمع شدن مواد زاید سمی به گرد هسته کوچکی تشکیل می شود و با گذشت زمان سمی که از راه خون برای دفع به کلیه ها وارد می شود، اطراف هسته را گرفته و سنگ به تدریج بزرگتر می شود. این سنگ ها از بلورهای فسفات یا اگزالات کلسیم حاصل از رسوب ادرار تشکیل شده اند، وجود این مواد در سنگ ها به خوبی نشان می دهد که خون به کلی آلوده به مواد سمی و زائد است. سنگ کلیه یا سنگ مثانه در هرکس ایجاد نمی شود و چنین به نظر می رسد که بعضی افراد استعداد بیشتری برای تشکیل سنگ دارند که وراثت نیز در آن نقش موثری ایفا می کند.

درمان سنگ کلیه و مثانه

در موارد بسیاری سنگ های کلیوی را به وسیله درمان طبیعی معالجه می کنند و در موارد پیشرفته که سنگ بسیار بزرگ شده باشد، ممکن است عمل جراحی (لیزرتراپی یا محو سنگ با سنگ شکن) الزام یابد، لیکن همواره در درجه اول باید سعی شود که این کار به طریق درمان طبیعی انجام شود.

توجه: درمان این بیماری با رژیم خام گیاه خواری بایستی تحت نظر پزشک متخصص یا متخصص درمان طبیعی انجام گیرد.

رژیم مناسب سنگ کلیه و مثانه
آب

به طور کلی مایعات برای سنگ کلیه و مثانه بهترین درمان است، لذا مصرف حداقل 8 تا 10 لیوان آب برای درمان این بیماری توصیه می شود.

میوه و سبزیجات

مصرف میوه ها و سبزیجات تازه به پیشگیری و دفع سنگ کمک می کنند. میوه هایی نظیر سیب، گلابی، گریپ فروت، انگور بی دانه، پرتقال، گیلاس، هندوانه، خربزه، گرمک، انبه، ازگیل، موز، آلبالو، لیمو ترش، آلو و همچنین، سبزیجاتی همچون خرفه، ترب، شلغم، جعفری، هویج، کلم پیچ، گل کلم، کاهو، پیاز، تره فرنگی، غازیاغی، کنگر فرنگی، ریحان، کرفس، سیر، شوید، رازیانه، سیاه دانه و بابونه برای سنگ کلیه و مثانه مفیدند.

آجیل ها و خشکبار

مصرف انجیر خشک، کشمش، بادام درختی، فندق، گردو، بادام زمینی، آلوی خشک، جوانه ها از جمله جوانه گندم، تخم آفتابگردان، کنجد، خشخاش، ذرت، لوبیا، جو، زعفران، تخم کتان، هل و موادی که حاوی ویتامین ای، ویتامین اف، ویتامین های آ، ویتامین ب، ویتامین ث و ویتامین دی می باشند نیز برای بیماران مستعد سنگ کلیه بسیار مفید می باشد.

نکته: لازم به ذکر است که مصرف بی رویه مواد پروتئینی (پروتئین حیوانی) باعث ایجاد اوره و اسیداوریک می شود، لذا مصرف آن برای افراد مبتلا و مستعد سنگ های ادراری باید کاهش یافته و پروتئین های گیاهی جایگزین پروتئین های حیوانی شوند.

 

همچنین بخوانید:   مبتلایان به کبد چرب بخوانند

 

رژیم گیاهی مناسب سنگ مثانه و کلیه
مرحله اول :

سه تا پنج روز رژیم تمام میوه (از میوه هایی که در بالا ذکر شد) استفاده گردد و نمک به کلی قطع شود (یا ممکن است منحصرا از رژیم خربزه استفاده شود).

مرحله دوم :

رژیم 10 روزه

ناشتا: یک نوع از میوه جات ذکر شده در این بخش یا خربزه مصرف شود.

میان وعده صبح: 10 صبح، یک تا دو استکان جوانه گندم را همراه با خرما و یک یا دو عدد سیب مصرف گردد.

ناهار: سالاد از سبزیجاتی از قبیل خرفه، جعفری، هویج، گل کلم، کلم پیچ، کاهو، ترخون، پیاز، چند حبه سیر، تره فرنگی، کرفس، شلغم، شوید، ترب، ریحان به اضافه سس روغن زیتون تصفیه نشده و لیمو ترش میل شود.

میان وعده عصر: خربزه یا سیب یا یک لیوان آب پرتقال (یا آب انگور یا آب لیمو ترش) را مقداری آب و عسل مخلوط و مصرف شود.

شام: 2 تا 3 استکان انجیر شیرازی خیس کرده غلیظ با چند مغز گردوی کامل خورده شود و برای دسر نیز میوه سیب میل شود.

 

رژیم گیاهی مناسب سنگ مثانه و کلیه

رژیم گیاهی مناسب سنگ مثانه و کلیه

 

مرحله سوم :

رژیم 15 روزه

ناشتا: 10 روز اول ناشتا یک لیوان آلوی خیس کرده یا یک لیوان آب هندوانه و کمی گلپر یا یک یا دو دانه موز یا گلابی یا یک لیوان آب پرتقال یا انگور یا منحصرا خربزه مصرف شود.

میان وعده صبح: 10 صبح، جوانه گندم یا حلوای جوانه گندم به همراه سیب یا گلابی میل شود.

ناهار: سالاد کاهو به همراه خیار، برگ کرفس، روغن زیتون، یک لیمو ترش و حدود یک استکان بادام زمینی داخل آن (یا قارچ یا جوانه یونجه) مصرف گردد.

عصر: یک نوع میوه به دلخواه یا خربزه میل شود.

شام: 3 تا 4 قاشق غذاخوری کنجد آسیاب شده را در برگ های کاهو به صورت ساندویچ بگذارید و با آب سبزیجات و نصف لیمو ترش میل نمایید (می توان به جای کنجد از مغز تخم آفتابگردان یا خشخاش نیز مصرف نمود). برای دسر نیز یک عدد سیب میل کنید.

بعد از دو روز، 5 روز رژیم انگور یا یک روز سیب و روز دیگر گلابی یا رژیم خربزه یا رژیم میوه از میوه جات مفید در درمان کبد هستند، استفاد کنید. سه روز دیگر می توان طبق دستور رژیم ده روز اول این برنامه را انجام داده و به جای کنجد آسیاب شده از مغز تخم آفتابگردان یا منحصرا از میوه یا سالاد یا انجیر شیرازی خیس کرده طبق دستور قبلی مصرف نمایید.

مرحله چهارم :

برای ادامه این رژیم می توان از رژیم شماره 3 (رژیم پایه) و سایر دستورات آن استفاده کرد و یا رژیم های قبلی که به ذائقه شما مطبوع است برای یک مرتبه دیگر تکرار نمود یا از غذاهای مشابه نیز در وعده غذاهای خود جانشین کرد، گاهی اوقات لازم است این رژیم ها را به مدت طولانی تری انجام دهید تا نتیجه موثری بگیرید.

مواد غذایی مفید برای بیماران کلیوی

مواد غذایی مانند خرفه، بابونه، اوکالیپتوس، برنجاسف، ختمی، رازیانه، زعفران، سداب، سیاه دانه، کاسنی، تخم کتان، گل گاوزبان، هل، گل نیلوفر آبی، ملکه چمن، جعفری (زنان باردار نخورند)، غازیاغی، سیر، شوید، هویج، پیاز، کنگر فرنگی، کرفس، ترب، مرزه، ترخون، ریحان، آب لیمو ترش و یا شیرین، انبه، آلوی خشک، گریپ فروت، زیتون، خربزه، سیب، گیلاس، آب زرشک، آب آلبالو، گلابی، انگور، پرتقال، لوبیا، ذرت، جو، نخود، روغن بادام و مغز بادام شیرین برای بیماران کلیوی مفید هستند.

مواد غذایی مفید برای سنگ کلیه و مثانه

مواد غذایی نظیر روغن گردو، علف چای یا هزار چشم، آرتیشو، پواره (تره فرنگی)، شنگ، گوجه فرنگی، هویج، شلغم، سیب درختی، ازگیل، انگور فرنگی، لیمو ترش، توت، لوبیا، باقلا، سیب زمینی، توت فرنگی، بادام، پونه و خربزه برای سنگ کلیه و سنگ مثانه نافع هستند.

توجه: این رژیم غذایی در مورد بیماران دیالیزی باید طبق نظر پزشک متخصص و اطبا درمان های سنتی صاحب صلاحیت، انجام گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

معجون سنگ شکن را با خواص دافع کننده سنگ کلیه و مثانه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ستاره
    1 مرداد 1400

    عالی

    • عطارک
      2 مرداد 1400

      درود بر شما

      از لطف و توجه شما ممنون و سپاسگزاریم
      شاد و پیروز باشید

  2. آرتین
    1 مرداد 1400

    بسیار مفید و عالی

    • عطارک
      2 مرداد 1400

      درود بر شما
      از توجه شما بسیار سپاسگزاریم
      شاد و سلامت باشید

0