topNotif

زندگی سالم با طب آیورودا (علم پزشکی کهن هند)

3087 بازدید
22 دی 98
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

معرفی سه نیروی حاکم بر طبیعت (دوشاها در آیورودا)

در طب سنتی آیورودای هندی سه دوشا وجود دارد که راهنماهایی برای طبیعت و سلامت انسانی هستند. این سه عبارتند از از کافا دوشای زمینی، پیتا دوشا، و واتا دوشای هوایی. برای شناخت دوشاها، که اساس تشخیص و درمان در آیورودا هستند، نخست به سه نوع طبقه بندی بدن انسان در پزشکی غرب توجه کنید: سبک و لاغر، سنگین و شل، و درشت و عضلانی. تعریف دوشاها نیز همانند اینهاست به اضافه اطلاعاتی درباره تمایلات هیجانی، شاخص های ذهنی، و استعدادهای روحی که جزئیاتی از هر نوع را تصویر می کند. در مقالات قبلی به طور اختصاصی، آزمون و تست تیپ بدنی آیورودا (شناخت دوشا) ارائه شده است که با استفاده از آن می توانید دوشای غالب خود را تشخیص دهید.

 

زندگی سالم با طب آیورودا

زندگی سالم با طب آیورودا

 

دوشاها در آیورودا

کسب اطلاعات درباره دوشای خود همانند انجام یک معاینه پزشکی و آزمون های روان شناختی به طور همزمان است. وقتی دوشای خودتان را شناختید، می توانید رژیم غذایی و تغییرات روش زندگی خود را طوری تعیین کنید که سالم تر، طولانی تر و شاداب تر عمر کنید و حتی شاید ذهن بازتری پیدا کنید.

مهم ترین چیز دانستن این است که آیورودا تمام اجزای فرد را درمان می کند، نه فقط مشکلات جسمی او را. آیورودا تنها برای از بین بردن علائم بیماری و درمان آن ها نیست، بلکه محتوای ذهنی را طوری بازسازی می کند که از طبیعت فطری و ارزش حیات خود آگاه شود.

متخصصان آیورودا منشا این رویکرد واحد برای سلامتی جسمانی، روشنی ذهن، و رضایت روحی را تا فرزانگان هند باستان، یعنی ریشی ها، ردیابی کرده اند. آنها می گویند که ریشی ها اصول آیورودا را در هنگام مراقبه یافته بودند. سپس آنها را در وداها (که به معنی دانش است) تدوین کردند. وداها متون مذهبی هندوها هستند که دانشمندان قدمت آن ها را 5000 سال می دانند و عبارتند از ریگ ودا، ساما ودا، یاجور ودا، و آتاروا ودا که آخری سرچشمه آیوروداست. فرض کنید یکی از متون قدیمی درباره جزئیات کسب تعادل جسمانی، روانی، و هیجانی برای برقراری رابطه فرد با دنیای غیرمادی باشد، این مفهومی از گستردگی و ژرفای آیوروداست.

دوشاها و سرشت فردی

یکی از هسته های اصلی نظریه آیورودا این است که انرژی بنیادی حیات خود را از طریق سه دوشا (واتا، پیتا، کافا) بیان می کند. هر کسی مخلوط خاصی از دوشاها است. معمولا یک دوشا غالب است و دیگری ثانویه. بر اساس آیورودا، دوشای شما در لحظه باروری تعیین می گردد، یعنی وقتی واتا، پیتا و کافای والدین برای خلق سرشت – که در آیورودا پراکروتی نام دارد – یکی می شوند. البته سرشتی که با آن به دنیا می آید تحت تاثیر عوامل روزمره مثل کار، همنشین ها، و غذاها تغییر می کند. این سرشت روزانه ویکروتی خوانده می شود. برای حفظ ویکروتی سالم باید دوشاها متعادل نگاه داشته شوند، به طوری که هیچ یک از آن ها بیش از حد فعال یا غیرفعال نباشد.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با تیپ های بدنی (دوشا شناسی) در طب آیورودا

 

حفظ تعادل دوشاها در بدن

آیورودا می گوید یکی از راه های اصلی حفظ تعادل دوشاها در بدن از طریق رژیم غذایی به دست می آید.

  • مثلا واتاها با رژیم غذایی بهتر کار می کنند که شامل غذاهای شیرین مثل برنج، نان، و ماکارونی، ترش مثل ماست، گریپ فروت، و پنیر کهنه، و شور مثل هر چیزی که شور باشد، است.
  • پیتاها نیاز به غذاهای شیرین و تلخ مثل سبزیجات سبز و غذاهای قابض مثل لوبیاها و نخود ها دارند.
  • کافاها با غذاهای تلخ، قابض و تند مثل چیزهای دارای فلفل و خردل فعال تر می شوند.

اگر متناسب با دوشای خود غذا نخورید، باعث عدم تعادل می شوید. کافایی که غذای شیرین زیاد بخورد، ممکن است باعث مرض قند شود. پیتایی که غذاهای ادویه دار زیاد دریافت کند سوزش سردل ایجاد می کند و واتایی که غذاهای قابض زیاد مصرف کند نفخ، یبوست و بی خوابی می آورد.

عدم تعادل دوشاها

آیورودا می گوید که علائم و نشانه های زیادی برای تعیین عدم تعادل دوشاها وجود دارد. مثلا وقتی واتا از تعادل خارج می شود، ممکن است به خشکی پوست، درد مفاصل، یبوست، بی خوابی، ترس، اضطراب و عدم اعتماد به نفس منجر گردد. کافای تحریک شده می تواند باعث سرماخوردگی، احتقان، سرفه، کم اشتهایی، احتباس آب، حرص و ولع و انحصار طلبی شود. پیتای زیاد هم می تواد سوزش سردل، تهوع، اسهال، کهیر، دانه های پوستی، عصبانیت، تنفر و حسادت بیاورد.

به کدام پزشک آیورودا مراجعه کنیم؟

پزشکان متخصص آیورودا کم هستند، ولی تمایل روز افزونی برای شناخت فلسفه و پزشکی آیورودا دیده می شود. غربی ها جذب فلسلفه یکپارچگی جسم، ذهن و روح که از تعالیم آیوروداست و نیز آرامشی که مراقبه آن به وجود می آورد و معمای زیبای خرد باستانی آن شده اند. در غرب دانشکده یا مدرکی برای طبابت آیورودا وجود ندارد. ولی دوره های آموزش آن در مراکز مختلفی در اروپا و کانادا ارائه می شود. اگر علاقه مند به درمان آیورودایی هستید، نزد پزشکی بروید که درمان معمولی را با آیورودا همراه می کند.

پزشکی نوین غرب در اعمال جراحی و دیگر گرفتاری های حاد از همه موفق تر است. در حالی که آیورودا برای برخی حالات مزمن و نیز پیشگیری مناسب است. آیورودا علل گرفتاری را درمان می کند، نه علائم آن را. علاقه مندان به درمان آیورودایی جذب توجه آن به چیزهایی مثل نفخ یا حساسیت به غذاهای سرد شده اند که معمولا پزشکان آن ها را علائم جزئی یا گرفتاری های روانی تنی می شمارند. آیورودا درمان های ساده و موثر برای گرفتاری های مزمن مثل سرگیجه، خستگی، ناراحتی های گوارشی و سردردهای تنشی ارائه می کند.

 

زندگی سالم با طب آیورودا

زندگی سالم با طب آیورودا

 

روش انجام آیورودا

اگر تحت نظر متخصص آیورودا نیستید، ولی دلتان می خواهد آن را امتحان کنید، می توانید با چند تغییر ساده که از اجزای اصلی آیورودا هستند شروع کنید:

  • در صورت امکان صبح زود از خواب برخیزید، مثلا ساعت 6 صبح.
  • لااقل روزی دوبار و هر بار به مدت بیست دقیقه مراقبه کنید.
  • غذای خود را ساده کنید. مواد گیاهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. ناهار را غذای اصلی قرار داده و شام را سبک و هنگام غروب، ترجیحا بین ساعات 5 و 6 بعد از ظهر صرف کنید.
  • برای کمک به هضم غذا، کمی پیاده روی کنید.
  • زود به رختخواب بروید، ساعت 10 شب بهترین وقت است.

درمان های آیورودایی معمولا ساده است و شامل تغییراتی در روش زندگی است که می توان فوری یا به تدریج انجام داد. یکی از مشکل ترین چیزها برای شروع آیورودا لزوم قبول مسئولیت شخصی برای تغییر در چیزهایی است که بیماری را به وجود آورده است. یکی از این مشکلات خوردن غذا به خاطر مفید بودن آن، نه خوشمزه بودنش است. و دیگری زود برخاستن و زود خوابیدن و نیز یادگرفتن مراقبه است.

مردم وقت زیادی را صرف فعالیت هایی می کنند که آن ها را از احساساتشان دور نگاه می دارند. آیورودا شما را با این احساسات نزدیک کرده و وادارتان می کند روش زندگیتان را تغییر دهید تا بتوانید سفری طولانی با سلامت جسمانی، عاطفی، و روحی در جاده زندگی طی کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ساذوج هندی را با خواص تسکین دردهای عصبی و روماتیسمی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، کاهش وزن، کمک به هضم غذا، درمان سرماخوردگی و تب، ضد درد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0