topNotif

سنبل الطیب (سنبل کوهی) و خواص آن

4087 بازدید
03 بهمن 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 1 دی 1400

سنبل الطیب یا سنبل کوهی

کلیات : سنبل الطیب (سنبل کوهی) عصاره ای از ساقه زیرزمینی و ریشه گیاه سنبل الطیب است. سنبل الطیب برای هزاران سال به عنوان مسکن مورد استفاده قرار گرفته است. ریشه این گیاه بیش از صد ترکیب شیمیایی دارد که مهم ترین آنها والپورات ها و اسیدهای والرنیک هستند که وقتی استخراج می شوند و تغلیظ می گردند اثرات خواب آوری بسیار قوی دارند. یکی از پرمصرف ترین گیاهان دارویی در اروپا است و به همین دلیل نیز تحت مطالعات فراوانی قرار گرفته است همچنین موجب تسکین سردرد و کرامپ های روده ای و زمان قاعدگی می شود.

خواص مهم سنبل الطیب (سنبل کوهی)

سنبل الطیب در ایجاد و شروع خواب بسیار موثر است و بسیار بهتر از داروهای خواب آور صناعی می باشد. Leathwood و Chauffard نشان دادند که این گیاه زمانی که برای به خواب رفتن نیاز داریم را کم می کند. در همین حال Borbely و Baldere نیز نشان دادند که سنبل الطیب موجب کاهش تعداد بیداری ها در شب هنگام می شود.

استفاده دو هفته ای از عصاره این گیاه در مردان و زنان سالم 22 تا 25 ساله نشان داد که این گیاه زمان رسیدن به خواب عمیق را تسریع می کند، میزان خواب عمیق را طولانی تر کرده و زمان REM را نیز بالا می برد. همه این مطالعات نشان می دهند که این گیاه خواص طبی برای درمان بی خوابی دارد. در واقع برخی مطالعات نشان می دهد که این گیاه به اندازه داروهای صناعی درمان بی خوابی موثر است. Dorn نیز چنین دریافت که 600 میلی گرم عصاره سنبل الطیب که 30 دقیقه قبل از خواب برای 28 روز استفاده شود به اندازه داروی دیازپام که اکثرا برای بی خوابی تجویز می شود موثر است.

سنبل الطیب (سنبل کوهی) و خواص آن

سنبل الطیب (سنبل کوهی) و خواص آن

علاوه بر کمک به افراد برای به خواب رفتن، این گیاه کیفیت خواب را نیز بالا برده است و علاوه براین موجب بهتر شدن خلق نیز شده است. زمانی که در مردان و زنان با مشکل خواب استفاده می شود این گیاه کیفیت خواب را بسیار بالاتر می برد. Kammkohl دریافت که بعد از تنها دو هفته، این گیاه مشکلات به خواب رفتن و ادامه خواب را بهبود بخشید و در نتیجه آن خلق آنها نیز بهتر شد و رفتارهای تهاجمی آنها کمتر گردید.

خواص سنبل الطیب در درمان بی خوابی و بهبود خلق

Vorbach چنین گزارش می کند که درمان یک ماهه با مکمل های سنبل الطیب در مردان و زنانی که مشکل خواب آنها برای یک ماه یا بیشتر دوام بیاورید موجب بهبود خلق آنها می گردد. سایر مطالعات نشان داده اند که این گیاه ترس و بی قراری و تحریک پذیری را بهبود می بخشد.  این گیاه خواص خود را از طریق ماده والرنیک اسید اعمال می کند. والرنیک اسید در مطالعات حیوانی موجب افزایش آزادسازی و فعالیت گابا می شود که نوعی  اسید آمینه ضروری در کنترل استرس و اضطراب است. بنابراین بسیاری از دانشمندان بر این باورند که این گیاه با افزایش گابا ایجاد خواب می کند.

سنبل الطیب در افرادی که دچار مشکلات خواب به علت مسائل عضلانی هستند کاربرد دارد. Houghton چنین نتیجه گرفت که این گیاه در درمان سندرم های بی قراری حرکتی و اسپاسم های عضلانی مفید است. از این رو این گیاه در درمان سندرم های بی قراری خواب نیز موثر خواهد بود. روغن های استخراج شده از این گیاه، والپوتریات و اسید والرنیک در شل کردن عضلات صاف بسیار قوی هستند. به علاوه به عنوان یک شل کننده قوی این گیاه عضلات گرفته و دردناک را تسکین می بخشد پس در دردهای عضلانی که موجب عدم به خواب رفتن می گردد نیز موثر خواهد بود.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه سنبل الطیب

 

Dressing دریافت این گیاه در مبارزه با بی خوابی موثر است و نیز کیفیت خواب را در زمانی که همراه با بادرنجبویه استفاده شود بهبود می بخشد. به عنوان یک شل کننده عضلات صاف، این گیاه خواص گوناگونی دارد و در موارد بسیار استفاده می شود. این گیاه برای کاهش درد روماتیسمی، دردهای عصبی و میگرن استفاده می شود. این گیاه برای درمان مشکلات عصبی و کرامپ های شکمی و درمان زخم های گوارشی استفاده می شود. Yang چنین گزارش می دهد که سنبل الطیب در درمان تپش قلب نیز موثر است زیرا که دانشمندان دریافتند که موجب کاهش تعداد ضربان قلب می شود و در عین حال قدرت ضربان قلب را بالا می برد. سنبل الطیب در مطالعات بسیاری موجب تسکین مشکلات عصبی در زمان قاعدگی و pms می شود.

دوز درمانی روزانه

به صورت کپسول، شربت و عصاره به فروش می رسد اغلب در ترکیب با سایر گیاهان آرام بخش در داروهای بی خوابی استفاده می شود ریشه ها بوی نامطبوعی دارند بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از کپسول و شربت های بدون بو استفاده کنند.

عوارض جانبی/ منع مصرف

  • سنبل الطیب بی خطر تر از داروهای خوب آور می باشد اما مانند هر داروی آرام بخش دیگر، فرد زمانی که از این دارو استفاده می کند نباید فعالیت هایی که نیاز به توجه و هوشیاری کامل دارد را انجام دهد.
  • سنبل الطیب در طی حاملگی و شیردهی منع مصرف ندارد ولی نباید به کودکان زیر 12 سال داده شود.
  • سنبل الطیب در بیمارانی که از داروهای روان گردانی چون خواب آورها، آنتی هیستامین ها، ضد افسردگی ها و ضد اضطراب ها استفاده می کنند نباید استفاده شود.
  • با پزشک خود در ارتباط باشید تا در صورت بروز هر نوع مشکلی تحت نظر باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه سنبل الطیب را با خواص کاهش تپش قلب و تقویت قلب و درمان بی خوابی و تشنج اطفال و دافع سودا و درمان کابوس و دندان قروچه و از بین بردن نفخ و افزایش اشتها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0