topNotif

سنجد تلخ و خواصش را بشناسیم

3305 بازدید
09 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

بد نیست تا سنجد تلخ و خواصش را بشناسیم 

به فارسی در اطراف تهران و در دره کرج با نام های کام، کهام، دره طالقان کاه و سنجد تلخ و در آذربایجان در میانه چالی گویند. در کتب طب سنتی با نام ابوقانس آمده است، که در این مطالب به خواص و مضراتش می پردازیم.

مشخصات سنجد تلخ !

سنجد تلخ درختچه ای است کوچک، خاردار با برگ های نقره فام (پشت برگ) و بدون دم برگ، باریک، دراز به طول 3-4 سانتی متر و عرض 5-7 میلی متر، گل های نر بدون پایک و گل های ماده پایک دار به رنگ مایل به سبز است. میوه اش تخم مرغی کوچک، گوشتی به رنگ حنایی نارنجی و با طعم کمی ترش است. چون میوه این درختچه دارای مقدار زیادی ویتامین می باشد و در مداوای بیماری های ناشی از کمبود ویتامین ث داروی بسیار مفیدی است لذا کشت و پرورش آن معمول است.

تکثیر آن از طریق کاشت قلمه یا ریشه جوش به آسانی صورت می گیرد و خود به خود به سرعت تکثیر می شود. در حال حاضر اغلب در پرچین باغ ها از آن استفاده می شود. این درختچه در اروپا و آسیای غربی و مرکزی تا چین انتشار دارد و در شمال غرب هیمالیا نیز می روید. در ایران در ارتفاعات البرز تا آذربایجان و در طالقان و دره کرج تا ارتفاع 200 متر می روید.

سنجد تلخ و خواصش را بشناسیم

سنجد تلخ و خواصش را بشناسیم

 

خواص سنجد تلخ !

از میوه ترش سنجد تلخ با کمک قند مربای خوش طعمی درست می شود. در هند شربتی که از میوه های آن تهیه می شود برای رفع ناراحتی های ریه تجویز می شود و جوشانده میوه سنجد تلخ برای رفع التهاب های جلدی به کار می رود. میوه تازه و خام آن برای رفع عوارض ناشی از کمبود ویتامین ث خورده می شود. سنجد تلخ از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که بازکننده گرفتگی ها و مسهل بلغم و زرد آب است و برای استسقا نافع می باشد.

 

  همچنین بخوانید:  آشنایی با خواص و مضرات سنجد  

 

معمولا برای موارد فوق حکمای سنتی از ریشه گیاه استفاده می کنند. ریشه آن قوی و پر از شیره تلخی است که آن را گرفته و با آرد خلر و گاودانه مخلوط کرده خشک می نمایند و نگه می دارند. اگر یک گرم از عصاره ریشه آن با آب عسل خورده شود مسهل بلغم و زرداب و رطوبت های بدن است و برای استسقا کبد گرم بسیار مفید است. ریشه سنجد تلخ مضر احشا و اعضای داخل شکم است و از این نظر باید با عسل خورده شود و اگر اسهال و لینت آن زاید بر حد اعتدال باشد، نشستن در آب سرد آن اسهال را قطع می کند.

عصاره ریشه سنجد تلخ :

برای گرفتن عصاره ریشه آن ریشه را گرفته پس از تمیز کردن کوبیده با فشار عصاره آن را از پارچه ای رد می کنند. توجه شود که چون آلکالوئید دارد در مصرف عصاره ریشه آن باید کمال احتیاط به عمل آید و ضمن اینکه زیر نظر پزشک و با تجویز او باشد از مقدار مقرر که حداکثر تا یک گرم است تجاوز نکند و حتما با آب عسل مصرف شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ سنجد را با خواص تقویت عمومی بدن، درمان اسهال، درمان تب، ترمیم زخم، کاهش درد مفاصل، پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش اشتها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حکمتی
    21 فروردین 1401

    مقاله جالبی بود

0