topNotif

سندروم دست بی قرار چیست ؟

1532 بازدید
25 اردیبهشت 99
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

سندروم دست بی قرار چیست؟

ما در مورد بیماری های عجیب و غریب در سراسر جهان بسیار شنیده ایم، اما آیا تا به حال در مورد کسی که با دستش، خود را کشته است، دیده یا شنیده اید؟ تعجب نکنید، به نظر می رسد مانند یک فیلم ترسناک غیرواقعی است، اما درست است سندروم دست بی قرار (alien hand syndrome)، نیرویی پنهان که دست شما را حرکت می دهد، یکی از عجیب ترین بیماری های عصبی تاکنون است. بیماری های عصبی و روانشناختی یکی از مرموزترین و گیج کننده ترین بیماری ها به حساب می آید.

یکی از شخصیت های فیلم استنلی کوبریک در سال 1964 دکتر استرنجلاو مبتلا به سندروم دست بیگانه بود و به همین دلیل برخی اوقات سندروم دست بیگانه به عنوان سندروم دکتر استرنجلاو شناخته می شود. در این مقاله با علائم این سندروم و روش های درمانی ارائه شده آشنا می شویم.

 

سندروم دست بی قرار چیست ؟

سندروم دست بی قرار چیست ؟

 

علل سندروم دست بی قرار

اگرچه ممکن است کودکان را تحت تاثیر قرار دهد، اما سندروم دست بیگانه اغلب در بزرگسالان مشاهده می شود. سندروم دست بیگانه ممکن است توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. برخی از افراد پس از سکته مغزی، تروما یا تومور، این بیماری را نشان می دهند که گاه با سرطان، بیماری های عصبی و آنوریسم مغزی همراه است. جراحی سر، گاهی از این طریق بر مغز تاثیر می گذارد.

سندروم دست بی قرار با جراحی مغز و اعصاب که در آن نیمکره های مغزی از هم جدا شده و غالبا در موارد صرع اعمال می شود، مرتبط است و ممکن است شامل یک برش در امتداد کالوس کالوسوم باشد. کالوس کالوسوم توپ مغزی را به دو نیم کره تقسیم می کند و امکان برقراری ارتباط بین دو طرف را فراهم می کند.

ضایعات نیز در مناطقی از قشر سینگولیت قدامی (یکی از مهمترین اجزای کورتیکال پردازش درد می باشد که عموما در درک حس ناخوشنودی از درد نقش مهمی ایفا می کند)، قشر جداری خلفی (برای پردازش اطلاعات احساسی، شکل دهی به خاطرات و سازمان دهی تجارب انسان ها از محیط اطراف به کار می رود) و قشر حرکتی (نام قسمتی از مغز است که کار اجرای حرکات ارادی را انجام می دهد) در افراد دارای این بیماری مشاهده شد.

علائم سندروم دست بی قرار

سندروم دست بی قرار یک بیماری است که بر روی دست اثر می گذارد و باعث می شود که آن را به روشی غیرقابل کنترل و عجیب حرکت دهد. در زیر علائمی که یک بیمار مبتلا به سندروم دست بیگانه دارد، آمده است:

اول: انجام رفتارهای بسیار عجیب و پرخاشگرانه از قبیل: سفت کردن مو، پارگی لباس یا لمس هر قسمت از بدن مانند نواحی حساس و دستگاه تناسلی در مقابل دیگران.

دوم: خوردن غذا به روشی عجیب و دهانی پر از غذا.

سوم: خطرناک ترین علایم این است که دست بیمار به بزرگترین منبع خطر تبدیل می شود که زندگی او و زندگی دیگران را تهدید می کند. زیرا بعضی اوقات این بیماری به حدی می رسد که بیمار خود را مورد ضرب و شتم قرار می دهد و خود یا دیگران را خفه می کند و کتک می زند. این دست ممکن است صورت شما را لمس کند، پیراهن را لمس کند، یا گاهی اوقات چیزی را به طور مکرر یا اجباری انتخاب کند، و ممکن است دست بیگانه نیز درگیر اقدامات خودپسندانه باشد، مانند بستن کشو که دست دیگر آن را باز کرده یا باز کردن دکمه های پیراهنی را که تازه بسته اید. افراد مبتلا به سندروم دست بیگانه ممکن است احساس کنند که دستشان به آنها تعلق ندارد.

 

همچنین بخوانید:  سندرم تونل کارپال چیست؟

 

تشخیص بیماری سندروم دست بیگانه

تشخیص این سندروم پیچیده است زیرا نوعی بیماری عصبی است که فاقد مولفه روانشناختی است و همین مسئله، تشخیص آن را دشوارتر می کند زیرا مشکلات رفتاری از سندروم دست های بی قرار شایع است. پزشک ممکن است از طریق مشاهده و ارزیابی، سندروم دست بی قرار را تشخیص دهد و ممکن است بعضی اوقات علائم را به اختلال روانی نسبت دهد، که می تواند برای فرد مبتلا ناامید کننده باشد.

گزینه های درمانی

  • هیچ درمانی برای سندروم دست بیگانه وجود ندارد. گزینه های دارویی و درمانی آن بسیار کم است اما دانشمندان در حال کار بر روی درمان هایی هستند که علائم را برطرف می کند. گاهی اوقات ممکن است این سندروم بعد از درمان سکته مغزی یا بیماری مغزی که منجر به بروز آن می شود، بعد از مدتی بهبود یابند. با این حال، بهبودی در افراد مبتلا به بیماری های انحطاطی عصبی موفقیت آمیزتر است.
  • این بیماری ممکن است با روش های کنترل عضله مانند بوتاکس و داروهای مسدود کننده های عصبی عضلانی درمان یا مدیریت شود.
  • بنزودیازپین ها در بعضی موارد مفید بوده اند، اما به نظر می رسد که تکنیک های رفتاری سودمندتر هستند. بنزودیازپین ها گروهی از داروها هستند که به عنوان داروهای ضداضطراب و آرامبخش شناخته می شوند و اثرات آرامبخش و خواب آوری دارند.
  • درمان با آینه، تکنیک های شناخت درمانی و روش های یادگیری وظیفه رفتاری می تواند به تسکین علائم کمک کند و همچنین تکنیک های آموزش بصری مکانی نیز ممکن است کمک کند.
  • بعضی اوقات افراد سعی می کنند با نگه داشتن بین پاهای خود یا نشستن روی آنها، دست بیگانه خود را سرکوب کنند.

حقایقی در مورد سندروم دست بیگانه

  • این وضعیت نادر سلامتی برای اولین بار در سال 1908 توسط روانپزشک آلمانی و عصب شناس “Kurt Kurtsteinstein” تشخیص داده شد.
  • سندروم دست بیگانه معمولا روی دست چپ یا غیر غالب اثر می گذارد.
سخن پایانی

در حالی که درمانی برای سندروم دست بیگانه وجود ندارد، ممکن است شما بتوانید علائم خود را تا حدی تسکین دهید. در صورت بروز هرگونه علائم مربوط به دست بی قرار، مرتبا با پزشک خود مشورت کنید. یک تشخیص خوب ممکن است به کاهش اضطراب شما کمک کند، پزشک به شما کمک می کند تا علائم خود را تسکین داده و یک برنامه درمانی مناسب را بر اساس نیازهای فردی خود تهیه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دمنوش گیاهی آرامش بخش و ضد اضطراب را با خواص آرام کننده اعصاب، افزایش تمرکز، تسکین سردرد های میگرنی، درمان اضطراب و تشویش، درمان کم خوابی، برطرف کننده افسردگی و غم و کاهش دهنده استرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0