topNotif

سوالاتی در باب رژیم غذایی و سرطان قسمت اول

1601 بازدید
04 بهمن 96
شقایق
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

در این مطلب پاسخ سوالاتی در باب رژیم غذایی و سرطان داده خواهد شد.

آیا غذاهای خاصی که عامل ایجاد سرطان باشند شناخته شده اند؟!

غذاهای خاصی که کارسینوژن باشند، شناخته نشده اند و تنها برخی از ترکیبات شیمیایی، آفت کش ها و افزودنی های غذایی به عنوان عوامل پر خطر شناخته شده اند که انجمن غذا و دارو کنترل های شدیدی در مورد آن ها اعمال کرده است. در مناطقی که به مقدار زیاد از غذاهای نمک سود و غذاهای حاوی نیترات استفاده می شود شیوع سرطان های مری و معده بیشتر است. مصرف زیاد نمک و نیترات از عوامل خطر بروز این سرطان ها می باشند اما اطلاعات کمی در مورد نحوه سرطان زایی آن ها در دست است. استعمال سیگار نیز از عوامل دیگر بروز این سرطان ها شناخته شده است. به نظر می رسد چاقی و زندگی بدون تحرک و مصرف کم سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، ماهی و گوشت پرندگان با بروز سرطان های پستان و روده بزرگ ارتباط داشته باشد.

 

سوالاتی در باب رژیم غذایی و سرطان

سوالاتی در باب رژیم غذایی و سرطان

 

علی رغم انجام مطالعات اپیدمیولوژیکی – پوند – تلف به نظر می رسد که در این موارد اتفاق نظر وجود دارد. ولی در هر حال دقیقا نمی دانیم که کدامیک از عادات غذایی (مانند مصرف میوه ها و سبزیجات) از سرطان پیشگیری و کدامیک از عادات غذایی (چربی بالا، مصرف زیاد غذاهای فرآینده شده و گوشت قرمز) باعث ایجاد سرطان می شوند. در این مورد اطلاعات بیشتری گزارش نشده است.

آیا برخی از غذاها از بروز سرطان پیشگیری می کنند ؟!

آنتی اکسیدان ها که از اجزا، منابع مختلف غذایی هستند احتمالا در پیشگیری از سرطان موثرند. رادیکال های آزاد، اتم ها با مولکول های شیمیایی با یک یا بیش از یک،  الکترون غیر جفتی می باشند که عمر کوتاهی دارند ولی بسیار فعال هستند. مواد اکسیدانی که منشا درونی دارند به طور طبیعی از قسمت های زیر منشا می گیرند. زنجیره تنفس طبیعی، فاگوسیتوز، سیستم اسیتوکروم پ 450 و پروکسی زوم ها، اکسیداسیون اسید چرب باعث آزاد شدن بروکسی زومه می شود که خاصیت اکسید کنندگی دارند.

 

همچنین بخوانید:  علل، علائم و راه های درمان سرطان تخمدان

 

فعالیت آنتی اکسیدان ها، مکانیسم دفاعی طبیعی برای مقابله با افزایش اکسیداسیون و تخریب رادیکال های آزاد می باشد. موادی که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته و خاصیت آنتی اکسیدانی برای آن ها قائل شده اند عبارتند از :

  • سلنیم، کاروتنوئیدها و اسید مولکول کاروتنوئید بیش از 4 مولکول رادیکال آزاد را به دام انداخته و باعث غیر فعال شدن آنها می شود.
  • توکوفرول ها نماینده گروهی از ترکیبات هستند که عموما با نام ویتامین ای شناخته می شوند.
  • ویتامین ای یک آنتی اکسیدان بیولوژیکی است و علاوه بر اینکه رادیکال های اکسیژن را جاروب می کند، بر واکنش های زنجیری رادیکال آزاد که در سطح غشا سلولی انجام می شوند حمله کرده و آن ها را مهار می کند.
  • اسکوربیک یا ویتامین ث، آنتی اکسیدان مهم موجود در پلاسما، مایعات خارج سلولی، فضای درون سلولی و غشا سلولی می باشد. نتایج حاصل از مطالعات اپیدمیولوژیکی نشان می دهند که ویتامین ث به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، اثر ضد کارسینوژنی دارد و می تواند اثر مواد کارسینوژن را نیز خنثی کند.

نقش آنتی اکسیدانی سلنیم مربوط به شرکت این ماده مغذی در فعالیت آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز می باشد. منبع غذایی این ویتامین ها عبارتند از : هویج، گوجه فرنگی، پرتقال، آب پرتقال، طالبی، سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی، اسفناج و لوبیا سبز، گوشت و محصولات حیوانی منبع عمده سلنیم می باشند البته ممکن است در میوه ها و سبزیجات نیز وجود داشته باشد، مقدار سلنیم موجود در سبزیجات متفاوت است و بستگی به مقدار سلنیم خاکی دارد که سبزی در آنجا رشد کرده است.

قسمت دوم را بخوانید  

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

ریشه قاصدک را با خواص کمک به کاهش وزن، بهبود سلامت کبد، تنظیم فشار خون بالا، ضد سرطان، کمک به کنترل دیابت، ضد التهاب، بهبود سلامت پوست، جلوگیری از پوسیدگی دندان، جلوگیری از پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0