topNotif

سیاتیک چیست و چگونه موجب کمردرد می شود

5840 بازدید
04 بهمن 96
سمانه

سیاتیک چیست و چگونه موجب کمردرد می شود

دیسک عبارت است از بالشتک هایی غضروفی که پر از مایع بوده و دارای خاصیت ضربه گیری و ممانعت از کشش زیاد، روی مهره ها است. دیسک در بین استخوان های ستون مهره ای قرار دارد که نه درصد قسمت داخلی آن از آب تشکیل شده است.

گاهی بیرون زدگی این دیسک به علت تصادف، ضربه پا و … باعث ایجاد درد به علت فشار روی نسوج عصبی پشت می شود. شایع ترین اختلال دیسک ها مهره های چهار و پنج است، پارگی دیسک بین خانم ها شایع تر است و معمولا سمت چپ است، درد دیسک معمولا صبح ها بیشتر است. این بیماران باید از پریدن، پوشیدن کفش تنگ، دویدن، خم شدن، استفاده از حمام سرد، بلند کردن وزنه های بیش از یک کیلو، کشیدن سیگار که مانع از اکسیژن رسانی به دیسک می شود، کارهای خسته کننده و قرار گرفتن در معرض باد سرد اجتناب کنند.

علل زوال دیسک :

  • فشارهای زیاد
  • صدمات
  • عفونت
  • ضعف
  • عضلات ارثی
  • تومور مهره ها

نقش تغذیه در ایجاد دیسک :

مصرف ماست بدون مصلح، ترشی جات غیر طبیعی تولید کارخانجات مثل سرکه و آبلیمو و آبغوره و مصرف بستنی و فالوده صنعتی از جمله مواردی است که باعث دیسک می شود که باید از مصرف آن ها پرهیز کرد

سیاتیک چیست و چگونه موجب کمردرد می شود

سیاتیک چیست و چگونه موجب کمردرد می شود

برای درمان دیسک از روش های زیر استفاده نمایید :

وشا (یک نوع صمغ) را در گلاب دو آتیشه جوشانده تا خمیری شکل و نرم شود. آن را روی کرباس آب ندیده گذاشته در موضع گذاشته و ببندید و تا مدت ده شبانه روز استراحت مطلق کنید و موقع خواب پاها را کامل دراز نکنید، خم و راست نشوید.

پس از گذشت ده روز به حمام رفته و آن قدر آب داغ روی کرباس بریزید تا بالاخره نرم شود و به راحتی کنده شود، در غیر این صورت، پوست بدن آسیب می بیند. همچنین می توانید کشمش کابلی را در هاون کوبیده و در کرباس آب ندیده مالیده و به موضع ببندید. استراحت مطلق کرده و مراقبت های فوق را عملی کنید.

در ترکیب استخوان ها، طلا، نقره، مس، آهن، برنز و قلع وجود دارد. مواد سمی که با تغذیه های مصنوعی و ناسالم وارد بدن می شود، این مواد را از استخوان ها تخلیه می کند. وقتی آلیاژ استخوان از بین رفت، استخوان ها نمی توانند به خوبی مقاومت کرده، در نتیجه به هم فشار آورده و ساییده می شوند. بنابراین مهم ترین عامل پیشگیری و درمان دیسک، اصلاح تغذیه است و باید از تغذیه های مصنوعی و ناسالم به شدت پرهیز کرد.

 

همچنین بخوانید:  درمان های گیاهی کمردرد

 

سیاتیک :

نام عصب (رگ) است به قطر انگشت کوچک که باعث حرکت عضلات سراسر ران، ساق پا و حس در این ناحیه می گردد. اغلب عیب و نقص در یک دیسک (نزدیک مهره چهار) باعث فشار روی این عصب و حس درد می شود.

اگر رگ خاصی از پشت پا به طرف پایین تا انگشتان پا درد بگیرد، عصب سیاتیک است ولی اگر درد منتشر شده تمام پا را درگیر کند، سیاتیک نیست و معمولا به صورت کمر درد، رگ سیاتیک هم دردناک می شود. سیاتیک، در رفتگی بین مهره ای است که معمولا در گردن یا کمر رخ می دهد و در اثر خم شدن ناگهانی یا برداشتن اشیا سنگین ایجاد می شود. در این مواقع باید در پایین آمدن از پله ها احتیاط کرد، انجام ورزش های روزانه و نرمش نرم و خاص و پرهیز از برداشتن بارهای سنگین و کارهایی که بر کمر فشار می آورند ضروری است.

درمان های کلی برای سیاتیک :

مالیدن روغن بادام به کمر و پاها شب ها قبل از خواب، دو هفته بعد از استفاده از روغن، بادکش دو مرحله ای یک شب در میان، کاهش مصرف سردی ها و مواد سودازا، مصرف ارده و مخصوصا شیره انگور، انجیر و سویق نخود توصیه می شود، همچنین یک حجامت عام و دو هفته بعد حجامت کمر و دو هفته بعد از آن حجامت ساق پاها می تواند درمان گر مفیدی باشد.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

صمغ وشا را با خواص درمان کمردرد، مقوی و انرژی زا، خلط آور و نرم کننده سینه، درمان برونشیت های مزمن، تنگی نفس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. صحرانورد
    15 شهریور 1401

    سلام ‌درباره‌مصرف‌وشافقط‌استعمال‌خارجی‌بدن‌رامیدونستم‌ولی‌بامطالعه‌مطالب‌ارزشمندشمااطلاعات‌زیادی‌رادریافت‌کردم‌بخصوص‌مصارف‌داخلی‌وفایده‌های‌‌بیشتروسودمنداین‌گیاه‌ارزشمند‌ممنون‌ازلطف‌وکرم‌بی‌نهایت‌شماعزیزان‌زحمت‌کش‌

    • عطارک
      16 شهریور 1401

      درود بر شما

      ما نیز از توجه و لطف شما سپاسگزاریم

      شاد و پیروز باشید????

      • دینا
        6 مهر 1401

        سلام من حدود سه ماه به علت جا به جایی استخوان و فشار ماساژ نادرست دچار دیسک و دردهای سیاتیک شدم میخاستم بدونم بهترین درمان برای طبع های گرم و خشک و سرد و خشک چیه ؟ چه روغن هایی میتونه این مشکل درمان کنه؟ قبل از این اتفاق مشکل استخوانی یا کمردرد نداشتم .اگر میشه راهنمایی کمید از روغن سیاهدانه و بادوم استفاده مسکنم اما نیاز به درکانهای دیگه دارم که ضد التهاب قویی باشن چون با فشار دچار صدمه شدم

        • عطارک
          20 مهر 1401

          درود بر شما
          فقط عرضه کننده محصولات گیاهی هستیم و در مورد درمان و نسخه های گیاهی تجویزی نداریم
          پس بهتر است با متخصصین طب سنتی مشورت کنید

          شاد و پیروز باشید????

0