topNotif

سیب زمینی ترشی را بشناسیم

5044 بازدید
19 مهر 97
سمانه

خواص سیب زمینی ترشی را بشناسیم

در ایران و در کتب طب سنتی با نام های سیب زمینی ترشی و یر آلماسی و قلقلاس می نامند. نام انگلیسی و یکی از نام های محلی فرانسوی آن که ظاهرا با کنگر فرنگی ارتباط دارد یک اصطلاح قدیمی است که از نظر گیاه شناسی صحیح نیست زیرا این گیاه هیچ شباهتی با کنگر فرنگی ندارد جز این که از یک خانواده هستند، گل آن شبیه گل آفتابگردان است و به طرف آفتاب نیز گردش می کند.

سیب زمینی ترشی را بشناسیم

سیب زمینی ترشی را بشناسیم

گیاهی است علفی پایا که ارتفاع آن 1/5 -2 متر می رسد. ساقه های آن چوبی و یک ساله است و برگ های آن بیضی و نوک تیز با دندانه های ریز، گل های آن زرد و شبیه گل آفتابگردان ولی خیلی کوچکتر که در مهر و آبان ماه ظاهر می شوند. ریشه آن به صورت غده های گوشتی و مملو از ماده ایست که شبیه نشاسته است.

سیب زمینی ترشی در اغلب شرایط آب و هوایی می روید و در مقابل خشکی مقاوم است. غده های آن در صورتی که برداشت نشوند به خوبی در زمین می مانند و سرمای تا 15 درجه سانتی گراد زیر صفر را تحمل می نمایند. کاشت آن از طریق کاشت غده های آن خیلی زود یعنی اوایل اسفند البته در روزهایی که رطوبت خاک مناسب برای به هم زدن و کاشت باشد صورت می گیرد.

فواصل بوته ها 60 در 70 سانتیمتر و برای کاشت می توان از غده کامل یا از نصف غده استفاده کرد. همین که گیاه روییده و به ارتفاع 30-35 سانتیمتر برسد خاک دادن پای بوته ها آغاز می شود. برداشت محصول را می توان از اواخر مهر و واسط آبان بسته به شرایط اقلیمی شروع کرد. در ایران در اغلب مناطق کاشته می شود. به طور کلی سه رقم آن کاشته می شود یک رقم با غده نخودی رنگ، یک رقم با غده صورتی رنگ و یک رقم با غده قرمز مانند سیب زمینی شیرین است.

 

همچنین بخوانید: سوپ های مخصوص افراد دیابتی

 

ترکیبات شیمیایی سیب زمنی  ترشی

از نظر ترکیبات شیمیایی سیب زمینی ترشی دارای مقدار کمی ویتامین ب، ث و بازهای پورین، آرژی نین، هیستیدین، بتائین، کولین و هما گلوتی نین می باشد. هیدرات کربن موجود در غده آن اینولین است و مقدار آن 8-18 درصد تغییر می کند و علاوه بر گلوکوز و لوولوز مواد گلوکو فروکتوزان از سوکروز تا اینولین در آن وجود دارند. هیدرات های کربن اصلی و عمده آن اینولین و خویشاوند نزدیک آن اینولید می باشد.

خواص سیب زمینی ترش را بدانیم.

سیب زمینی ترشی درای مزه کمی شیرین و شبیه سیب زمینی معمولی است. خیلی سریع الهضم و زودپز می باشد به طوری که سیب زمینی ترشی ظرف 10-15 دقیقه در آب جوش پخته می شود. در ایران معمولا به طور ناپخته و خام با سرکه و ترشی آن را می خورند ولی پخته آن نیز خیلی لذیذ است و چون نشاسته آن به خصوص در غده های تازه به سختی تبدیل به قند می شود برای اشخاصی که بیماری قند دارند رژیم غذایی جانشین خوبی برای سیب زمینی است.

سیب زمینی ترشی باید تازه مصرف شود زیرا اگر مدتی بماند ممکن است اینولین آن تبدیل به قند بشود و خاصیت رژیمی خود را از دست بدهد. از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی غده آن کمی گرم و تر است برای چاق شدن خوب است و محرک نیروی جنسی می باشد برای سرفه و خشونت سینه نیز نافع می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بوقناق را با خواص تحریک کننده ی آنزیم های کبدی، افزایش دهنده ی انسولین، درمان دیابت، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0