سیر و هضم غذا در طب آیورودا

2440 بازدید
02 تیر 97
سمانه

سیر در آیورودا

سیر در زبان سانسکریت لشونا نامیده می شود. متخصصین آیورودا آنرا به شکل چای (با آب نجوشیده)، پودر، افشره سیر و روغن طبی تجویز می کردند. آنها اثر سیر را در سیستم هضم غذا، تنفس، اعصاب، تولید مثل و گردش خون می شناختند. سیر قادر است میزان انرژی عمومی را که روی متابولیسم کلی اثر می گذارد، افزایش دهد. برای هزاران سال جهت تحریک دستگاه گردش خون، تحریک سیستم هاضمه، خلط آور، ضد درد، تقویت قوه باء، ضد عفونت ها و ضد کرم ها در هند به کار می رفته است. ضمنا سیر به عنوان داروی مقوی برای بازیابی نیروی جوانی و ضد مسمومیت ها به کار می رود. بعضی از موارد استفاده آیورودایی سیر در طب غربی ذیلا نوشته شده است:

آسم، تصلب شرایین، برونشیت، جمع شدن خون، کلسترول (بالا بودن چربی در خون)، سرماخوردگی ها، سرفه، زخم اثنی عشر، هضم (ضعیف)، ناراحتی های گوش، ورم پا، تب، نفخ، بیماری قلب، تپش قلب، هموروئید، فشار خون زیاد، غش، ضعف قوای جنسی، انگل ها، رماتیسم، بیماری های پوستی (مصرف خارجی)، حصبه و سرفه شدید.

سیر به عنوان تقویت کننده

آیورودا سیر را به عنوان یک داروی تقویتی یعنی بهبود دهنده سلامتی عمومی به جای معالجه موردی خاص می شناسد. تقویت کننده ماده ای است که به بدن قدرت می دهد و انرژی سیستم را بدون فرسودگی فراهم می کند. البته اثر آن آهسته و تدریجی است و با محرک تفاوت دارد، مثلا کافئین که ضمن تولید انرژی اولیه، ضعف و افسردگی در سیستم پدید می آورد.

گیاهان چینی از قبیل جنه و شیرین بیان تقویتی هستند. بسیاری از ادویه جات در روغن و یا کره پخته شده، در سیستم آیورودا به عنوان تقویتی مصرف می شوند. دیگر ادویه جات تقویتی از جمله زنجبیل، هل ، دارچین ، فلفل سیاه، میخک، رازیانه ، زیره سبز، فلفل قرمز و آنغوزه می باشند که با اثر خفیف تحریکی باعث تقویت سیستم و غدد مترشحه داخلی و بهبود هضم و تغذیه و بهبود سیستم گوارش می گردند.

سیر و هضم غذا در طب آیورودا

سیر و هضم غذا در طب آیورودا

این تغذیه درمانی به طور گسترده به وسیله غذا اعمال می شود. مقداری روغن را در ماهیتابه حرارت داده، سپس ادویه به آن افزوده و برای چند دقیقه در روغن به هم زده می شود، بعد سبزیجات به آن افزوده در حالی که روغن روی مخلوط را می پوشاند در روغن سرخ می گردد. غذاهای هندی حاوی مقدار زیادی ادویه گرم و مقوی می باشند، نه تنها به خاطر طعم آن بلکه به خاطر خواص تقویتی آن که منظور آیورودا می باشد. تقویت درمانی به وسیله سیر در مورد کسانی اعمال می شود که اساسا نقصان قوا در آنان محسوس بوده و جهت سر زنده کردن آنها داده می شود.

طبایع سه گانه (سه خصوصیت)

جهت درک موارد استفاده سیر در طب آیورودا، بایستی سه اصطلاح را آموخت. می دانیم که افراد مختلف خصوصیات متفاوتی دارند، یکی ممکن است طبیعتا لاغر، پرحرف، باهوش و بی قرار باشد، دیگری ممکن است خون گرم، فعال، باهوش و نکته دان و بالاخره سومی ممکن است اصالتا موقر، ساکت، وزین، بی تحرک و ملایم باشد. طب آیورودا به خصوصیات مبنایی افراد توجه دارد. زیرا هر کدام به رژیم و داروی خاص خود نیازمند هستند.

واتا

اولین گروه: لاغر و باهوش از نوع واتا که تحت تأثیر عنصر هوا و سیستم عصبی می باشد. منظور از هوا این است که کیفیت آنها هوایی و سبک است. این گروه به اختلالات عصبی و گوارش، بد غذائی، بیماری های فرسایشی و هر اختلالی که عوارض عصبی آن زیاد باشد، تمایل دارد. رژیم غذائی اصلی آنها هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت مورد توجه می باشد. بهترین غذا و سبزی برای آنها عبارتند از: آرام بخش، سنگین کننده، مغذی و گرم کننده.

پی تا

دومین گروه: فعال و خونگرم از نوع پی تا که تحت تأثیر عنصر آتش قرار دارد. اینگونه افراد نسبت به بیماری هایی که عنصر گرمایی دارند، ضعیف هستند. از جمله خونریزی، تب شدید، ناراحتی های عضلانی، پوستی، خونی، ناراحتی های سیستم قلبی و عروقی که نیاز به غذاها و سبزیجات سرد و آرام بخش دارند.

کافا

سومین گروه: وزین و با تحرک که تحت تأثیر عنصر آب قرار دارند. زمانی که تعادل آنها به هم می خورد، ممکن است نفخ کرده و یا بی حال باشند و در معرض بیماری های کسلی و بلغمی قرار می گیرند. رژیم غذائی این گروه سبک، گرم و خشک، و همراه کمی مواد مولد مخاط و غذای سنگین می باشد.

این سه گروه به نام doshes معروف می باشند و در سیستم آیورودا حالت هر یک مادرزادی بوده و تا پایان عمر با آنها باقی خواهد ماند. به هر حال افرادی که از یک گروه خاص باشند، به ندرت یافت می شوند، معمولا ترکیبی از دو گروه هستند. افراد دارای یک خصوصیت، احتمال دارد که خصوصیت گروه دیگر را هم داشته باشند. اگر کسی که غذای سنگین – ایجاد کننده مخاط – بخورد، احتمالا دارای شرایط کافا می باشد. بنابراین پزشک آیورودا قبل از تجویز رژیم و یا گیاه هر دو عامل یعنی گروه و طبیعت بیماری را بررسی می نماید. پزشکان آیورودا در تشخیص بیماری در این سیستم به اندازه پزشکان غربی در تشخیص بیماری های ساده مهارت دارند.

 

همچنین بخوانید: عرق سیر و خواص درمانی آن در طب سنتی

 

سیر و هضم غذا در آیورودا

سوء هاضمه

سیر اکثرا جهت بهبود ناراحتی های هضمی گروه واتا از جمله: کم شدن تراوشات هضمی، بی نظمی اشتها، سکسکه و حالت قبض مزاج، نفخ روده، گاز و یبوست با حالت خشکی و سفتی مدفوع مصرف می شود. با گروه پی تا نیز تعارض دارد. موجب تراوشات هضمی زیاد، سوزش قلب و احساس گرما می شود.

اسهال

سیر به طور وسیع در سطح جهان برای اسهال مصرف می شود و اکثرا برای اسهال ناشی از ارگانیزم های عفونی از جمله اسهال خونی که آنتی بیوتیک سیر اثر مستقیم بر ضد آن دارد. متخصصان آیورودا از دادن سیر تحت شرایطی از جمله درجه حرارت بدنی بالا، افروختگی صورت و درد مداوم معده، خودداری می کنند.

اختلال در جذب

بسیاری از حالات: خستگی مزمن، حساسیت غذائی و عفونت کاندیدا به علائم مشخصه بد جذب شدن غذا مربوط می شود. ممکن است شخص خیلی خوب تغذیه کند، اما هضم غذا ضعیف و مواد غذائی لازم جذب روده نشود. علائم حاصله: غذای هضم نشده در مدفوع، ضعف و ناتوانی قوای جنسی، اشتهای کم و یبوست و یا اسهال می باشند. این حالت بین عده زیادی از غربی ها که مشکل هضمی دارند، احتمالا به ایجاد آرتروز و بیماری های مزمن کمک می کند و این علامات در سراسر دنیا بیشتر به عدم تعادل بین دو گروه واتا و کافا مربوط است تا به گروه پیتا. سیر داروی بسیار خوبی برای معالجه آنها است.

حساسیت های غذائی

حساسیت به لبنیات و گندم در آمریکای شمالی بسیار متداول است. حساسیت های ناشناخته موجب بسیاری از مشکلات است از جمله کمی انرژی، اختلال در هضم غذا و مشکلات هیجانی. حساسیت نسبت به دو غذای اصلی در بین گروه کافا بسیار رایج است که سیر و سایر محرک های هضمی ممکن است شفابخش باشند.

تب ها

حتی تب ها که طبیعتا گرم هستند، برای طبایع سه گانه با هم تفاوت دارند.

  • تب گروه واتا فاقد نظم و در طول روز بالا و پایین می رود و مبتلایان از بی خوابی و بی قراری و درد، رنج می برند.
  • تب گروه کافا درجه کمتری دارد و با از دست دادن اشتها، سنگینی، خستگی و احساس سرما همراه می باشد.
  • تب گروه پیتا با حرارت زیاد بدنی و احساس سوختن، زردی، بار زبان و کج خلقی همراه می باشد.

سیر مداوای خوبی برای دو گروه اول و همراه عوارض زیاد برای گروه سوم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق سیر را با خواص پایین آورنده فشار خون، تنظیم کننده قند خون و چربی خون، ضد مسمومیت حاصله از نیکوتین سیگار و آلودگی هوا، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0