سیسبان و خواصش را بشناسیم

2361 بازدید
02 خرداد 97
سمانه

گیاه سیسبان را بشناسیم

در کتب طب سنتی با نام های سیسبان و سسبان آورده شده است. سیسبان درخت کوچکی است خیلی سریع الرشد، برگ های آن مرکب تا 12 جفت برگچه دارد. گل های آن زرد و به صورت گروهی و خوشه ای است. میوه آن کوچک استوانه ای، تخم آن به اندازه تخم شنبلیله و رنگ آن زرد تیره است. این درخت در جنوب آفریقا و در آسیا و در شمال استرالیا و در ایران انتشار دارد. در ایران در جنوب ایران و در جزیره بحرین می روید. این گیاه در اندونزی به عنوان گیاه دارویی کاشته می شود.

خواص سیسبان چیست !؟

در اندونزی گرد برگ های خشک شده گیاه را با کمی آب مخلوط کرده به عنوان ضد کرم و ضد انگل به بچه ها می دهند و اگر کمی نمک با آن مخلوط کنند برای تسکین سرفه توام با اخلاط خونی از ریه می خورند. از ریشه آن در مصارف داخلی برای معالجه ناراحتی های زنانگی مصرف می کنند. سیسبان از نظر طبیعت به عقیده حکمای طب سنتی ایرانی گرم و خشک است، عده ی آن را گرم و تر می دانند از نظر خواص معتقدند پوست درخت قابض است و تخم آن برای بند آوردن اسهال و قطع ترشحات مفرط عادت ماهیانه خورده می شود.

سیسبان و خواصش را بشناسیم

سیسبان و خواصش را بشناسیم

شیره برگ آن به عنوان ضد انگل و کرم کش داده می شود. مقدار خوراک آن تا 8 گرم است در گرم مزاجان خوردن آن ایجاد سردرد می کند لذا باید با گشنیز خورده شود. در هندوستان در جلگه های غرب شبه قاره هند می روید ولی تا به حال در ایران شناسایی نشده است. به سبب خواص دارویی جالبی که دارد در سایر مناطق حاره دنیا کاشته می شود.

 

همچنین بخوانید: طب گیاهی چه تاثیری در باروری دارد

 

خواص سیسبان !

در چین با شکافی که در پوست قابض این گیاه وارد می کنند شیره صمغی گرفته می شود که ابتدا قرمز است ولی همین که در مجاورت هوا قرار گرفت سیاه رنگ می شود. پوست این درخت به عنوان تونیک، ضد تب مصرف دارد و برای معالجه ناراحتی های هاضمه تجویز می شود. همچنین در موارد قولنج شکم توام با اسهال یا اسهال خونی توصیه می شود. در شبه جزیره مالایا از برگ های له شده آن در موارد از جا در رفتگی اعضا به کار می رود. از شیره برگ ها و پوست درخت به صورت غرغره برای پاک کردن دهان و حلق استفاده می شود. از پوست درخت در مقدار خوراک خیلی کم در موارد اسهال خونی مصرف می کنند. در مقدار زیاد ملین است و اگر مقدار خوراک خیلی زیاد شود قی آور است. پوست کوبیده و له شده آن را روی ناراحتی های پوست بدن و جرب می اندازند. این گیاه در بلوچستان با نام های محلی ماجاندری و آکار شناخته می شود.

از تخم این گیاه مخلوطی با آرد گندم درست می کنند و برای کنترل جرب و ناراحتی های پوستی روی پوست می مالند. در بلوچستان از گرد و ریشه آن به کسی که مار گزیده باشد می خورانند چون قی آور است فورا استفراغ حاصل می شود و برای اخراج سم نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بولاغ اوتی را با خواص کاهش قند خون، تقویت موی سر، پیشگیری از گواتر، درمان امراض عفونی، افزایش شیردهی، تقویت قوای جنسی، ضد روماتیسم و نقرس، تقویت قلب و کبد و کلیه، تصفیه خون، درمان بیماری های دستگاه گوارش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0