topNotif

شاخص های تعهد کاری

1896 بازدید
15 مهر 97
سمانه

شاخص های تعهد کاری را بشناسیم

تعهد کاری یعنی عهده دار شدن کار، به تعهد گرفتن، عهد کردن و عهد و پیمان بستن است. برای این منظور باید شاخص هایی معرفی گردد لذا مفاهیمی که به عنوان شاخص های تعهد کاری در محیط کاری مختلف قرار می گیرند مورد بررسی قرار می گیرد. بدین معنی که اگر فردی نسبت به شاخص های تعهد کاری جدی باشد این فرد متعهد به کار بوده و تعهد کاری خواهد داشت. شاخص های تعهد کاری شامل:

  • وجدان کاری
  • مسئولیت پذیری
  • برنامه ریزی وقت
  • تصمیم گیری در کار
  • کارپذیری
شاخص های تعهد کاری

شاخص های تعهد کاری

وجدان کاری

وجدان کاری به معنای اخلاق کار می باشد یعنی بیانگر اعتقادات و باورها و نگرش های درونی فرد است که رفتار یا کار صحیح او را تقویت می کند. وجدان کاری را می توان وضعیتی دانست که در آن افراد جامعه در مشاغل گوناگون سعی دارند تا کارهای محوله را به بهترین وجه و به طور دقیق و کامل و با رعایت اصول بهینه انجام دهند.

وجدان کاری به بعد کیفیت کار تاکید دارد یعنی کار را به نحوی انجام دادن که هم خود فرد از کار خود راضی باشد هم تحسین دیگران را برانگیزد. لذا تاکید روی وجدان کاری به خاطر اهمیت و نقش آن در سازندگی های فردی و اجتماعی است و ترقی و پیشرفت جامعه را موجب می شود.

 

همچنین بخوانید: آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

 

فرمول وجدان کاری در فعالیت و حرفه به این صورت است که فرد باید کاری را انجام دهد که از نظر ارزش اجتماعی و جامعه مورد نظر قابل قبول و مورد پذیرش باشد تا برای انجام آن وجدان کاری مطرح باشد. در غیر این صورت وجدان کاری در اموری که از نظر ارزش های جامعه منفی هستند معنا نخواهد داشت. از طرفی داشتن انگیزه (علاقه و رغبت) روی کیفیت انجام کار موثر است و همچنین تلاش و کوشش مداوم موجب به نتیجه رسیدن اموری می شود که برای انجام آن دست به کار شده ایم و در نهایت حاصل این کار به خود فرد برمی گردد و احساس موفقیت و مفید بودن در فرد ایجاد می کند و این امر به صورت رشد حلزونی ادامه می یابد و پیشرفت فردی و اجتماعی را به دنبال دارد.

مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری پاسخگو بودن در کار یعنی قبول پیامد و آثاری که در اثر یک رفتار و یا انجام امری در محیط های کاری و زندگی انسان پیش می آید.

برنامه ریزی وقت، یکی از عوامل موفقیت افراد و جوامع استفاده درست از فرصت ها و وقت می باشد و استفاده از وقت با امر برنامه ریزی وقت امکان پذیر است، یعنی زمان را تحت کنترل خود در آوردن و از آن به نفع خود استفاده کردن می باشد.

تصمیم گیری

تصمیم گیری یعنی انتخاب درست ترین راه حل ها برای حل مسائل یا گشایش گری است که بعد از بررسی های لازم صورت می گیرد یا به عبارت دیگر شیوه عمل خاصی است برای حل مساله یا مشکل ویژه که برگزیده می شود.

کارپذیری

مفهوم کارپذیری شاید تا حالا کم کاربرد داشته است در عین حال مفهومی است ابداعی که در فرهنگ کاری قابل طرح و بیان است. کار پذیری عبارت است از پذیرش قبلی پیام ها، دستورات و کارهایی که دیگران مانند همکار، والدین، مافوقان از فرد انتظار انجام آن را دارند و یا از او می خواهند که انجام دهد به نحوی که انجام آن به نفع هر دو طرف است. بنابراین کار پذیری دو شاخص اصلی دارد انجام کاری که دقیقا مورد انتظار است، انجام دادن کار با رضایت قبلی اگر هر کدام از شاخص های فوق رعایت نشود کارپذیری در عمل صورت تحقق نخواهد داشت. کارپذیری یک وضعیت دو طرفه دارد یعنی اگر کارکنان باید از روسای خود کارپذیری داشته باشند متقابلا روسا هم باید نسبت به انتظارات کارکنان و برآوردن آن توانایی پذیرش داشته باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ کهربا را با خواص تنظیم عملکرد تیروئید، درمان شوره سر و جلوگیری از ریزش مو، درمان سرماخوردگی و سرفه، رفع درد معده، درمان سردرد ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0