topNotif

برای شاداب نگه داشتن گیاه کردلین چه نکاتی را باید بدانیم؟

2233 بازدید
31 شهریور 01
مهربانو زهرا
,

برای شاداب نگه داشتن گیاه کردلین چه نکاتی را باید بدانیم؟

نکاتی برای شاداب نگه داشتن گیاه کردلین

کردلین ترمینالیس

سلام و درود همراهان و دوستداران گل و گیاه؛ دوستان سبز انگشتی امیدوارم حال خودتون و گیاهان خوب و عالی باشد.

امروز با معرفی گیاه کردلین یا کردیلین گیاهی زیبا و پر طرفدار در خدمت شما عزیزان هستم امیدوارم تا پایان مقاله همراهم باشید تا مشکلاتی اگر در نگهداری این گیاه دارید با مطالعه این مطالب برطرف بشود پس تا پایان این مقاله همراهم باشید سپاسگزارم.

نور مناسب گیاه کردلین چقدر باید باشه؟

گیاه کردلین جز گیاهانی رنگی است که دارای رنگدانه است و برای حفظ این رنگ دانه ها و رنگی بودن برگ هایش نیاز نوری بالایی دارد؛ نیاز به نور فراوان اما غیر مستقیم دارد، در شرایطی که نور گیاه کم و کافی نباشد رنگی بودن برگ ها به رنگ سبز تبدیل می شود و رشد گیاه علفی و نامطلوب می شود؛ پس شرایط ایده آل برای نگهداری گیاه فراوان نور غیر مستقیم و فیلتر شده ای که از پنجره و پرده ها رد شده باشد و غیر مستقیم به گیاه بتابد؛ نور زیاد حتی کمک می کند تا گیاه کمتر دچار بیمارهای قارچی شود هرگز گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید چون برگها سفید و حتی می سوزد و گیاه از بین می رود.

چقدر و چطور به کردلین ترمینالیس آب بدیم؟

آبیاری گیاه کردلین باید مرتب و به موقع باشد نه اجازه بدهید خاک همیشه غرقابی باشد و نه اجازه بدهید که خاک گیاه کاملا خشک شود، هرگاه سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری گیاه کنید با آب سبک و بدون کلر آبی که جوشیده باشد یا بیست و چهار ساعت در محیط نگهداری شده باشد تا کلر آب از بین رفته باشد.

برای شاداب نگه داشتن گیاه کردلین چه نکاتی را باید بدانیم؟

برای شاداب نگه داشتن گیاه کردلین چه نکاتی را باید بدانیم؟

کردلین چقدر رطوبت نیاز داره؟

این گیاه برای شادابی و رشد بهتر نیازمند رطوبت بالایی است اگر در محلی زندگی می کنید که گرم و خشک است حتما برای گیاهتون جزیره درست کنید؛ اگر در منزل گیاهان رطوبت دوست دیگری نگهداری می کنید و همه را کنار هم قرار دهید تا از رطوبت هم بهره ببرند بهتره گیاه کردلین را وسط گلها تون قرار بدهید چون  نیاز به رطوبت بالایی دارد و این کار باعث می شود مقدار بیشتری رطوبت محیطی گیاه بالا رود؛

  • همچنین می توانید کنار گیاه، ظرف های آبی قرار بدهید که با تبخیر شدن آب درون ظرف ها رطوبت مورد نیاز تا حدودی تامین شود.
  • راه دیگری برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه غبار پاشی گیاه است؛ این کار را با آب سبک و بدون املاح در ساعت هایی که نور زیادی روی گیاه نیست انجام دهید؛ صبح خیلی زود یا غروب و حتما دقت داشته باشید تهویه هوای مناسبی گیاه داشته باشد؛
  • در آخر می توانید برای تامین رطوبت گیاه کردلین دستگاه بخور سرد تهیه کنید و با فاصله برای گیاه قرار بدهید درساعت هایی که نباید گیاه غبار پاشی شود دستگاه را خاموش کنید.
ساخت جزیره برای گیاهان رطوبت دوست:

تشت یا ظرف بزرگ تر از زیر گلدانی تهیه می کنیم کل تشت یا وسط تشت را پر از سنگ یا سنگ ریزه می کنیم ظرف را پر از آب می کنیم گلدان را روی سنگ ریزها قرار می دهیم. دقت داشته باشید ته گلدان با آب در تماس نباشد که ریشه ها به مرور و کم کم پوسیده و از بین خواهند رفت برای اطمینان خاطر می توانید گلدان را با زیر گلدانی، وسط ظرف قرار بدهید.

از چه خاکی برای گیاه کردلین استفاده کنیم؟

خاک گیاه کردلین باید خاکی سبک دارای زهکشی بالا و مناسب باشد تا پس از آبیاری آب اضافه از ته گلدان خارج شود؛

برای گیاه کردلین می توانید ترکیب خاک ورمی کمپوست + پرلیت + پیت ماس + شن و مقدار کمی خاک باغچه استفاده کرد؛ دقت کنید که سوراخهای ته گلدان حتما باید باز باشد تا پس از آبیاری آب اضافه بلافاصله خارج شود؛

این گیاه را در فصل کود دهی فصل بهار و تابستان با کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی و کود های فسفر بالا هرماه تقویت کنید.

 

همچنین بخوانید: چگونه گل آنتوریوم را در خانه نگهداری کنیم ؟

 

روش های تکثیر گیاه کردلین در خانه

تکثیر گیاه کردلین از طریق پاجوش ها، قلمه زدن ساقه و کاشت بذر امکان پذیر است که روش سوم برای شما عزیزان کمی زمان بر و سخت است و پیشنهاد نمی شود؛ 

  • قلمه زدن از طریق ساقه : ساقه ای سالم و سرحال را از گیاه جدا کرده و برگهای اضافه را چیده و ساقه را در خاک سبک یا ترکیپ کوکوپیت و پرلیت یا پرلیت خالی بکارید پس از چند هفته که ریشه دار شدن به خاک مناسب و گلدان منتقل کنید.
  • تکثیر گیاه از طریق پاجوش ها: هنگام تعویض گلدان شما می توانید پاجوش های گیاه را که تقریبا نصف گیاه مادری شده باشند از گیاه جدا کرده درون گلدانی مجزا وخاک مناسب بکارید.
  • تکثیر از طریق بذر: بذر گیاه را تهیه کرده در بستر کشت با خاکی سبک که  در ترکیب اون حتما پرلیت یا پیت ماس باشه آماده کنید و سپس بذرها را روی خاک ریخته و روی آن به ارتفاع یک سانتی متر پیت ماس یا کمپوست بریزید و بعد با استفاده از آبپاش بذرها را آبیاری کنید باید خاک همیشه مرطوب باشد و گلدان را در محلی با نور متوسط قرار دهید. زمانی که جوانه های گیاه کردلین بین ۸ الی ۱۰ سانتی متر شد وقت اون رسیده جوانه بذر ها را به گلدان منتقل کنید.

مشکلات رایج در گیاه کردلین:

  • علت سوختگی و قهوه ای شدن نوک برگها: گیاه را با خاک سنگین آبیاری کردید و آبیاری گیاه کم است، به آبیاری نظم بهتری ببخشید و با آب سبک بدون املاح آبیاری کنید.
  • کم رنگ شدن برگها و زرد شدن گیاه: دلیلش وجود آفت یا کمبود نور در گیاه است گیاه را بررسی کنید اگر آفت زده حتما درمان کنید.
  • چروک شدن برگهای کردلین: کمبود رطوبت محیطی و خشکی هواست، حتما شرایط رطوبتی گیاه را بالا ببرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

تخم ریحان بنفش را با خواص درمان تقویت معده، نرم کننده سینه، ضد سرفه، درمان زکام، مدر، تقویت اعصاب، دارای ویتامین و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0