topNotif

شجره الحریر را بشناسیم

1977 بازدید
30 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

شجره الحریر را بشناسیم !

در کتب طب سنتی با نام شجره الحریر آمده است، در ایران با نام های محلی شناخته می شود. در گیلان کتوس و در رودسر، رامسر و شهسوار کتوس لو و در مازندران عسلما گفته میشود.

مشخصات کلی شجره الحریر را بدانیم !

گیاهی است به صورت درختچه، صاف و بدون کرک و به شکل پیچک که دور درختان نزدیک خود می پیچد. برگ های آن متقابل گل ها به صورت مجموعه در انتهای شاخه گل دهنده ظاهر می شود و در انواع آن به رنگ های ارغوانی و سفید است. این گیاه در اروپا، برخی مناطق آسیا و در ایران می روید. در ایران در گرگان، رامین، بندر گز و در مازندران در شرق چالوس، در نوشهر و رامسر و در کجور نزدیکی دشت نظیر و در دوره چالوس و در گیلان در 20 کیلومتری جنوب شرقی هشت پر، لاهیجان و هرزویل دیده می شود.

شجره الحریر را بشناسیم

شجره الحریر را بشناسیم

گونه دیگری از این گیاه در مناطق جنوبی ایران می روید در تیس با نام های محلی گیشدر و گیشدار شناخته می شود. بوته گیاه پر شاخه به بلندی 2-3 متر و علامت مشخصه آن این است که بی برگ می باشد و یا اگر چند برگی داشته باشد خیلی کوچک می باشند. گل های آن به رنگ خاکستری معطر و رنگ داخل برگ ها ارغوانی است. میوه آن به شکل حقه که از یک طرف باز می شود به طول 7 – 8 سانتیمتر و عرض نیم سانتیمتر که دانه های گیاه در داخل آن قرار دارند.

این گیاه در هندوستان و در پنجاب، در اطراف راولپندی، در وزیرستان و در بلوچستان پاکستان و در ایران در سواحل خلیج فارس، کازرون، بندرعباس و در بلوچستان در تیس می روید. عده ای از گیاه شناسان این گیاه را به صورت فرعی با نام گیاه قبلی می دانند.

 

همچنین بخوانید: درخت موم و خواصش را بشناسیم 

 

خواص شجره الحریر

از جوشانده گیاه کتوس یا از عصاره روان و تنطور آن برای تقویت قلب و رفع تنگی نفس استفاده می شود. توجه شود که این گیاه سمی است و مصرف زیاد آن خطرناک است بنابراین در مواردی که قصد مصرف آن باشد باید زیر نظر و با توصیه پزشک باشد. در مورد گیاه گیشدر از شیرابه یا عصاره شیری گیاه در استعمال خارجی برای تحلیل ورم ها، تومورها و رفع التهاب پوست و از جوشانده خیلی رقیق آن به عنوان مسهل مصرف می باشد.

در هند از ریشه گیاه به عنوان قی آور و مسهل و داروی موثری برای درمان بواسیر و سوزاک استفاده می شود. از عصاره برگ های آن به عنوان معرق، ضد کرم و برای قطع خونریزی و در موارد سوزاک مصرف می کنند. در چین گیاه را به طور کلی سمی می دانند. در برمه، چین، فیلیپین و گوام ریشه گیاه را به صورت گرد و یا جوشانده به عنوان قی آور، به عنوان مسهل، به عنوان قابض در موارد اسهال خونی کاربرد دارد. عصاره ای که از برگ های آن گرفته می شود کرم کش است. و به علاوه معرق و ضد اسهال خونی است. برگ ها و گل های له شده آن را روی زخم و جراحت می گذارند برای التیام زخم ها مناسب است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق آویشن را با خواص تقویت کننده بینایی، مقوی معده،ضد تشنج، ضد انگل، درمان بی خوابی، رفع سرماخوردگی، تصفیه کننده خون، آنتی بیوتیک قوی و ضد تبخال، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0