شخصیت خوشایند دارای چه طور ویژگی هایی است

1782 بازدید
21 اردیبهشت 97
سمانه

شخصیت خوشایند دارای چه طور ویژگی هایی است ؟!

گاهی پیش می آید با فردی آشنا می شویم و هرچه آن فرد را بیشتر می شناسیم از میزان علاقه مان به او کاسته می شود در مقابل گاهی فردی همچو دریایی آرام و بی انتها سرشار از خوبی هاست و هر روز برایمان عزیزتر می گردد، تا به حال به علت افزایش این علاقه فکر کرده اید!؟ به اینکه چگونه فردی هر روز بهتر شده و دیگری پست و زبون می شود؟!

خصوصیاتی که این گونه افراد را از هم جدا می کند در زیر ذکر شده است.

با نگاهی پر مهر و کلامی زیبا، تبسمی شیرین، واکنشی خوشایند و اندیشه های خوب هر چه بیشتر با دیگران سهیم شویم انسانی باشیم با چشم اندازی مناسب و زیبا از لحاظ جسمانی، ذهنی، عاطفی، احساسی و معنوی و دارای اعتبار اجتماعی، محترم و سازگار با محیط، شخصیت خود را متعادل کنیم یعنی خود را هم از جهت مادی و هم معنوی به سر حد اعتدال برسانیم. هیچ چیز در طبیعت زیبا نمی نماید مگر آن که بازتاب زیبای انسانی در خود داشته باشد، پس ذوق و سلیقه لطیفی داشته باشید که قابل تحسین باشد. حالتی نداشته باشید که هر گونه احساس لطیفی را پس بزنید.

غرور بیش از اندازه از احترام شما می کاهد و ابتذال موجب تحقیر شما خواهد شد. خشم بیش از حد وحشت می آورد و لطف بی دقت کردن نابود کننده هیبت است، پس نه چندان درشتی کن که از تو سیر گردند و نه چندان نرمی که بر تو دلیر شوند. سعی کنید در وجود دیگران آرامش ایجاد کنید نه ستایشگر بی قید و شرط و نه مخالف مطلق، مصاحبی خوب و با محبت باشیم نه شخصی متظاهر، بی ثبات، خودخواه و دارای افکار غیر قابل تحمل.

شخصیت خوشایند دارای چه طور ویژگی هایی است

شخصیت خوشایند دارای چه طور ویژگی هایی است

کم گوی و گزیده گوی چون دُر!

یکی از موارد آداب دانی سکوت درباره خویشتن است. پس متکلم وحده نباشید زیرا گوینده ماهر همان شنونده ماهر است. کمتر گفتن و قدری شنیدن لازمه زندگی است در هنگام صحبت کردن از کلماتی زیبا و پاک و صمیمی که هرگز فاسد نمی شوند استفاده کنید و ظرافت کلام داشته باشید.

یکی از بدترین و زشت ترین اصول ادب زیاده روی در وعده دادن است. وقتی مردم چیزی را از شما می خواهند که نمی توانید برآورید، بی پروا بگویید که نمی توانید و کسی را بیهوده امیدوار نکنید. اما اگر می خواهید کاری برای کسی انجام دهید هرچه زودتر بهتر چون در این حال هم امساک شایسته داشته اید و هم احسان پسندیده و این دو راستی و دوستی انسان است و به انسان شخصیت بارز می بخشد.

هر گونه خشم و احساسات نباید طوری بیان شود که زننده و نفرت انگیز باشد. به یاد داشته باشید که پاک کردن اثرات سخنان زننده هرگز آسان نیست. پس بر احساسات ناخوشایند تسلط پیدا کنید زیرا احساسات بدون منطق صرفا بر آشفتگی و بی نظمی می افزایند. قلب شما باید همچون گردابی باشد که همیشه در اعماق آن گذشت و بخشایش را بتوان پیدا کرد. به راستی کینه و دشمنی که حاصل یک نا امیدی است لذت بخش تر است یا بخشش که حاصل یک لطف و احسان است؟ دوستی مثل سندی است که قدمت تاریخ آن را تایید می کند پس کسانی را که شایستگی اخلاقی ندارند از خود دور کنید زیرا اعتماد خود را شامل آدم های متفاوت کردن خیانت در حق دوستان واقعی است.

پیش داوری و قضاوت نکنید

پیش داوری و یا قصاص قبل از جنایت نکنید و همواره با وجدان خود فکر کنید نه با احساسات عاطفی، افکار غلط و نا به جا وقتی به حداکثر شدت خود رسید مرض روحی ایجاد می کند. هیچ وقت به معلومات خود نبالید و یا برعکس به هوش و قریحه با چشم حقارت نگاه نکنید. اگر نقصی در خود می بینید سعی کنید با افزایش محسنات دیگر آن نقص را تحت الشعاع قرار دهید و خود را آن طوری که هستید ببینید یعنی با تمام محسنات و معایبی که دارید خود را قبول کنید.

 

همچنین بخوانید:  ضرورت صحبت کردن و گفتگو در روابط زناشویی

 

تظاهر بر بزرگی و مهم بودن ادعای آشنایی با افراد سرشناس، گرفتن ژست های اشرافی، ریخت و پاش و ولخرجی نشانه اعتبار و شخصیت نیست. هیچگاه نقاط ضعف خود را با قدرت دیگران مقایسه نکنید به جای رقابت با دیگران سعی کنید با اعمال گذشته خود رقابت کنید و با تمرکز روی نیروی بی نظیر درون خود به کشف مهارت های خفته و استعداد های جدید خود نایل آیید. تحصیل و مطالعه و شرکت در فعالیت های اجتماعی را پیوسته ادامه دهید زیرا در تکامل شخصیت، افزایش روشنایی وجود و افزایش عیار انسانی تاثیر به سزایی دارد.

خوشرویی، ادب ظاهر، نگاه پر عاطفه و صمیمی، نحوه ایستادن و لباس مرتب عواملی هستند که اولین قضاوت ها را موجب می شوند و بخش بزرگی از ارتباط بدون کلام را تشکیل می دهند. شکسته نفسی کردن بیش از حد، عظمت گوینده را محو می کند زیرا فروتنی علمی با احساس حقارت تفاوت دارد. اگر شخصی بیش از حد از سرشت خود چشم بپوشد احترام به خود را از دست می دهد.

در موقع بحث کردن با کسی سعی در اثبات تمام نظرات خود نداشته باشید طرف بحث شما به جای شنیدن و اندیشیدن به لجاجت می پردازد و کار بحث جز به کینه توزی و شکست نخواهد انجامید. در نتیجه طرف بحث در اعتقاد قبلی خود پا فشارتر خواهد شد. پس به سایرین هم فرصت دهید که گاهی ضمن گفت و گو خود را برنده و محق تشخیص دهند و شما را مجاب کنند. وقتی به اصرار خواسته ای را تحمیل می کنید مردم را از دوستی با خود محروم می کنید.

ویژگی های اخلاقی یک شخصیت دوست داشتنی !

به طور کلی عزت نفس، سکوت، نظم، تصمیم گیری درست، صرفه جویی، سعی و کوشش، صداقت، عدالت، میانه روی و اعتدال، پاکیزگی، آرامش، پاکدامنی، تواضع و فروتنی، نشاط، تبحر و کاردانی، چیزهایی هستند که شخصیتی خوشایند و دلپذیر در شخص ایجاد می کنند و او را به سر حد کمال می رسانند، در نظر دیگران دوست داشتنی و معتمد می کنند و در برابر خود فرد را صادق و با وجدان و آرام می کند.

مهربانی در کلام اعتماد می آفریند، مهربانی کردن بصیرت کامل خلق می کند و مهربانی در بخشش عشق به وجود می آورد سخنی از لائو تزو، پس تا می توانید بذر مهربانی بکارید تا گل های زیبای آن سراسر زندگی تان را خوشبو و زیبا کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شکوفه فندق را با خواص بهبود هضم غذا، کاهش وزن و لاغری، چربی سوز، ضد اسهال، درمان صرع، بدون هيچ اسانس و افزودنی شیميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0