topNotif

شونگ و خواصش را بشناسیم

2506 بازدید
08 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با شونگ و خواصش آشنا شویم

نام کلی درختچه هایی است که در کتب طب سنتی با نام های شجره الطوال، صریمه الجدی و زهر العسل نام برده شده است. نام محلی این درختچه ها در ایران غالبا مشترک و به اغلب گونه های مختلف آن گفته می شود از جمله در رودسر و دیلمان پلاخور و در کتول سفیدال، در قوشخانه اوچ قد، در خلخال دوقوزدان و دوقوزدانا در نور و کجور و زیارت گرگان شونگ شن و در لرستان، کردستان و فارس شن – شهن می نامند. این درختچه بالارونده است.

مشخصات درختچه شونگ

پیچ امین الدوله از گیاهان بالارونده است که به عنوان پیچ زینتی از نظر زیبایی و عطر مطبوع گل هایش در باغ ها کاشته می شود. برگ های آن متقابل سبز بیضی، گل های آن ابتدا سفید و سپس شکری رنگ و در اوایل بهار ظاهر می شود. میوه آن گوشتدار تخم مرغی به رنگ قرمز ارغوانی که پس از رسیدن تیره مایل به سیاه می شود. این درختچه بومی اروپا و آسیای غربی است در ایران کاشته می شود.

پیچ امین الدوله گونه ژاپنی

گونه ای از این جنس گیاه که خیلی شبیه پیچ امین الدوله است و از نظر دارویی در طب سنتی معروف و مورد توجه می باشد.

شونگ و خواصش را بشناسیم

شونگ و خواصش را بشناسیم

مشخصات

پیچ امین الدوله گونه ژاپنی بومی ژاپن و کره و چین است و در سایر مناطق دنیا به عنوان درختچه گل زینتی و پیچ زینتی کاشته می شود. درختچه ای است بالا رونده معمولا در اغلب مناطق همیشه سبز و تا 9 متر بالا می رود. ساقه آن پوشیده از مو، برگ ها تخم مرغی کمی دراز و کشیده کمی موجی به طول 4 – 9 سانتیمتر و عرض 2 – 5 سانتیمتر، گل ها سفید بسیار معطر شبیه پیچ امین الدوله و رنگ آن ها پس از چندی شکری مایل به زرد می شود. میوه درختچه شبیه میوه پیچ امین الدوله و سیاه است. گل های آن در اواخر بهار و اوایل تابستان ظاهر می شوند. تکثیر آن از طریق کاشت قلمه یا خوابانیدن انجام می گیرد. در جاهای نیمه آفتاب و نیمه سایه و اگر خاک مرطوب و رطوبت جو کافی باشد در آفتاب کامل نیز خوب رشد می کند به آب زیادی احتیاج ندارد و در فصول خشک آبیاری می شود.

خواص و کاربرد شونگ

در تمام مناطق شرق در کره، ژاپن، چین و سایر مناطق از گل و برگ پیچک های گیاه پیچ امین الدوله گونه ژاپنی به عنوان دارو استفاده می شود. در کره از گل های آن به عنوان ضد سم و برای مداوای اختلال در ادرار و دردهای عصبی و آبسه استفاده می شود. در چین گل های باز نشده پیچ امین الدوله را در ماه های اردیبهشت و خرداد در روزهای آفتابی قبل از طلوع آفتاب می چینند. غنچه های گل را که هنوز باز نشده در محل سایه ای پهن و مرتبا زیر و رو می کنند تا بدون اینکه سیاه شود خشک شود.

 

همچنین بخوانید:   گیاه آکونیت و خواصش را بدانیم

 

این گل ها شیرین و خنک کننده و داروی خوبی برای زکام های تابستانه که با تب و سردرد توام است می باشد و برای مداوای جوش و کورک و زخم های کفگیرک مصرف دارد. گل ها را سوزانیده و از زغال آن برای دفع دیسانتری می خورند. پیچک های سبز پیچ ژاپنی که هنوز چوبی نشده اند در پاییز و زمستان چیده شده و بسته بندی نموده در آفتاب خشک می کنند. این دارو نیز شیرین، خنک کننده است و برای تسکین درد استخوان ها و جوش و کورک تجویز می شود. آب گل آن را تقطیر کرده و عرق آن را به عنوان مقوی معده مصرف می کنند. عرق حاصل از تقطیر آب برگ و گل به عنوان تب بر و تصفیه کننده خون و برای رفع ناراحتی های روماتیسمی مصرف دارد و مدر است.

به علاوه برای رفع التهاب روده ای و زخم معده و بواسیر دردناک و زخم گلو، زخم های گوشه دهان، به عنوان ضد سم کاربرد دارد. جوشانده گیاه به خصوص برای اختلالات سیستم دفع نافع است. جوشانده گیاه به طور غلیظ تر در استعمال خارجی برای شست و شوی ورم ها، زخم، جوش و کورک و بیماری های جلدی نظیر اگزما، جرب، سرخک مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم خربزه را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد انعقاد خون، درمان سرفه های شدید، افزایش میل جنسی، برطرف شدن لکه های صورت، اشتها آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0