topNotif

ضرورت مصرف صبحانه

1819 بازدید
26 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

دلایل ضرورت مصرف صبحانه که بد نیست بدانیم

صبحانه مهمترین وعده غذایی است. مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم صبحانه می خورند می توانند کاهش وزن خود را حفظ کنند. انتخاب ماده غذایی برای صبحانه تاثیر زیادی بر سلامت افراد دارد. بعد از یک دوره غذا نخوردن در طول شب و هضم مواد غذایی، خوردن یک صبحانه کامل، انرژی مورد نیاز را طی روز تامین می کند.

همچنین غذا خوردن در ساعات اولیه بیداری باعث توازن انسولین بدن و تنظیم و کنترل قند خون و اندازه هورمون ها شده و انرژی لازم را برای فعالیت های روزانه بدن تامین می کند و این امر موجب می شود شخص از پرخوری به هنگام صرف ناهار بپرهیزد.

خوردن صبحانه موجب آغاز متابولیسم بدن شده و سبب می گردد کالری بیشتری در طول روز بسوزد. صبحانه نه تنها برای افراد بزرگسال مهم است بلکه برای کودکان در حال رشد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و خلق و خوی آن ها را خوش و شاداب می کند.

محققان ثابت کرده‌اند کودکانی که روز خود را با صبحانه ای سالم و مغذی شروع می کنند عملکرد بهتری در مدرسه دارند. به عقیده این محققان کودکانی که صبحانه کامل می‌خورند انرژی بیشتری برای بازی دارند و قدرت تمرکز، یادگیری و حل مسائل آنها بالاتر است. این کودکان در انجام کارهایی که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد نیز بهتر عمل می‌کنند. و همچنین خوردن صبحانه علاقه مفرط به خوردن مواد قندی و نشاسته ای را در آن ها کم می کند.

ضرورت مصرف صبحانه

ضرورت مصرف صبحانه

تاکید محققان درخصوص ضرورت مصرف صبحانه

همه متخصصین تغذیه عقیده دارند که خوردن یک صبحانه خوب برای عملکرد بهتر جسمی و روانی تمام افراد ضروری می باشد. مغز برای پردازش اطلاعات و بدن برای تمامی فعالیت ها در ابتدای روز نیاز به یک صبحانه کامل و مغذی دارد. غلات سبوس دار بهترین غذا برای صبحانه هستند که به همراه تخم مرغ یا پنیر یا شیر، صبحانه کاملی می باشند. میوه های تازه یا خشک شده را نیز می توان در کنار صبحانه به کودک بدهید.

دلایل ضرورت خوردن صبحانه :

یک صبحانه خوب به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند و خلق و خو را آرام می کند، از ضعف و خستگی مفرط در طول روز جلو گیری می کند، از یبوست جلوگیری می کند، اشتها و گرسنگی و حرص به غذا خوردن را تنظیم می کند. صبحانه خوب می تواند شامل :

نان ها البته از نوع سبوس دار، شیر، عسل، گردو، مربا، کره و خامه های طبیعی، تخم مرغ، عدسی کم نمک، میوه و سبزی، کره بادام زمینی، حلیم، ارده و شیره خرما باشد، بهتر است صبحانه تان از چند گروه غذایی مختلف تشکیل شود، نه فقط یک نوع گروه غذایی. یادتان نرود که شیر، پنیر، تخم‌ مرغ، عدسی و حتی آجیل از منابع پروتئینی هستند و نان و غلات، میوه و سبزیجات، عسل و مربا از منابع تامین‌کننده کربوهیدرات‌های پیچیده و ساده‌اند. البته باید قندهای ساده و چربی‌‌ها (مثل مربا و کره و خامه) در حد کم مصرف شوند.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه غذای محلی ماشو برای وعده صبحانه

 

فراموش نکنیم :

البته توجه داشته باشید، باید یک پنجم انرژی دریافتی روزانه از طریق خوردن صبحانه تامین شود؛ مثلا اگر یک خانم بزرگسال به هزار و هشتصد کیلوکالری انرژی نیازمند است، باید سیصد و پنجاه کیلوکالری و آقایی که به دو هزارو پانصد کیلوکالری انرژی نیازمند است، باید ششصد و پنجاه کیلوکالری از انرژی دریافتی‌اش، از طریق صبحانه تامین گردد.

باید در انتخاب صبحانه مناسب دقت کنید چرا که استفاده از موادی مانند کربوهیدرات های ساده (مواد قندی و نشاسته دار) از قبیل نان سفید، حبوبات و شیرینی ها تشکیل شده اند. این مواد به دلیل این که بسیار راحت هضم می شوند، باعث افزایش ناگهانی قند خون می گردد و هنگامی که قند خون به مقدار اولیه اش برگشت، احساس گرسنگی در فرد تجدید می شود و بیشتر سعی کنید از کربوهیدرات های کمپلکس و پروتئین ها استفاده نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

عسل طبیعی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0