topNotif

طرز تهیه چند نوع غذای ساده با سیب زمینی

2299 بازدید
25 مرداد 98
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

دانستنی های جالب از سیب زمینی و آموزش چند نوع غذای ساده با سیب زمینی

سیب زمینی غده های خوراکی هستند که در سراسر جهان و در تمام سال در دسترس هستند. سیب زمینی منبع مهمی از بسیاری از مواد مغذی مهم برای سلامتی انسان است و یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در جهان است. بسیاری بر این باورند که سیب زمینـی چیزی غیر از کربوهیدرات ها و نشاسته نیست و از این واقعیت غافل می شوند که سرشار از بسیاری از مواد مغذی لازم برای سلامتی و ایمنی بدن هستند، این عناصر عبارتند از: ویتامین ها و مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، به ویژه بتاکاروتن و فلاونوئیدها، فیبر غذایی، پتاسیم، مس، منگنز، فسفر، نیاسین، ویتامین ث، ویتامین ب6

مزایای مصرف سیب زمینی

  • سیب زمینی حاوی فسفر، آهن، کلسیم، روی و منیزیم است، بنابراین باعث تقویت سلامتی و قدرت استخوان ها می شود.
  • کلسترول را کاهش می دهد.
  • احساس سیری را بیشتر می کند.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  • کاهش فشار خون
  • تقویت ایمنی بدن
  • جلوگیری از تصلب شرایین
  • کمک به تنظیم انسولین در بدن
  • درمان اسهال
  • درمان سنگ کلیه

 

طرز تهیه چند نوع غذای ساده با سیب زمینی

طرز تهیه چند نوع غذای ساده با سیب زمینی

 

چند نکته برای خرید سیب زمینی خوب و سالم

بهترین سیب زمینی آن است که سفت و محکم بوده و در پوست آن بریدگی و یا جوانه های سبز شده و پلاسیده نداشته باشد. برای کباب و پوره باید سیب زمینی هایی را انتخاب کرد که کوچک و سبک و کم آب باشد و در این مورد سیب زمینی های اسلامبولی که زود پخته می شود و آب آن هم کمتر است مناسب است ولی برای تهیه انواع سالاد با سیب زمینی و خامه باید از جنسی انتخاب کرد که درشت بوده و پوست آن خشن و دانه های ریز و زبری بر آن باشد.

برای اینکه خاصیت غذایی سیب زمینی و مواد حیاتی آن محفوظ بماند هیچ وقت سیب زمینی را پوست نکنید و با بخار بپزید. سیب زمینی دارای مواد نشاسته ای و املاح معدنی طبیعی و ویتامین است و پخت سریع آن سبب می شود که املاح قلیایی آن محفوظ بماند.

ارزش غذایی سیب زمینی

اگر به جای ماکارونی که ارزش غذایی ندارد سیب زمینی مصرف کنید غذایی خورده اید که دارای مواد حیاتی است، زیرا یک سیب به اندازه یک لیوان آبمیوه، دارای ویتامین ث و آهن و بسیاری املاح معدنی است و برای اینکه ویتامین های سیب زمینی را خراب نکنید و از دست ندهید در پخت آن مراقبت کنید که حتما پوست نکنده، با بخار در مدت کمی پخته شود و بعد از اینکه پخته شد پوست آن را بکنید و به دو قسمت کنید و روی آن کمی کره و مقداری جعفری و یا سبزی های دیگر گذاشته و نوش جان کنید و یقین بدانید که به این ترتیب ارزش غذایی و مواد حیاتی سیب زمینی را چند برابر کرده اید.

سیب زمینی برای کسانی که چاق هستند

اگر شما چاق هستید و می خواهید لاغر شوید سیب زمینی های بزرگ را بدون اینکه پوست بکنید به دو قسمت کرده و وسط آن را تا نیم سانتیمتر مانده به پوست آن درآورید و سپس داخل آن را با قلم مو روغن مالیده و در فری که حرارت آن زیاد باشد بگذارید تا رنگ آن طلایی شده و خشک شود و سپس نمک یدداری به آن زده و آن را بجوید، این خوراک سیب زمینی خوشمزه و مغذی است و برای کسانی که چاق هستند و می خواهند لاغر شوند مفید است.

 

همچنین بخوانید:  فواید سیب زمینی و ارزش غذایی آن

 

سیب زمینی را همیشه با بخار بپزید

به کمک یک فرچه بدون اینکه سیب زمینی را پوست بکنید آن را پاک کنید و بعد سیب زمینی ها را در ظرفی که با بخار می پزید یعنی دیگ هایی که دارای دو طبقه است بریزید و در آن را محکم بسته زیر آن را آتش کنید و بگذارید با بخار پخته و نرم شوند. مدت پختن سیب زمینی با بخار، سی تا چهل و پنج دقیقه است و بستگی به اندازه و سن و جنس آن دارد و سیب زمینی های تازه بیش از سیب زمینی های کهنه برای پختن وقت می گیرند و سیب زمینی های آردی زودتر از سیب زمینی های سفت و محکم می پزند. سیب زمینی ها را در ظرفی که در آن را محکم ببندیم و کمی آب در آن بریزیم نیز می توانیم بپزیم.

غذای سریع با سیب زمینی دارای تنوع بالایی است در ادامه شما را با روش تهیه چند نوع غذای سریع با سیب زمینی آشنا خواهیم کرد؛

آموزش چند نوع غذای ساده با سیب زمینی

کباب سیب زمینی

سیب زمینی را بدون اینکه پوست آن را بکنید به تکه هایی که قطر و کلفتی آن از یک سانتیمتر تا یک سانتیمتر و نیم باشد ببرید و آن را به سیخ زده و در فر یا روی آتش بگذارید و حرارت آتش را زیاد کنید تا تکه های سیب زمینی سرخ شده و رنگ طلایی سیری به خود بگیرد بعد به آن نمک بزنید و سر سفره بیاورید. همین کار را می توانید در تنور نانوایی کرده و به این وسیله سیب زمینی را کباب کنید همچنین می توانید سیب زمینی را زیر آتش کرده و بگذارید همان جا پخته و کباب شود.

پوره سیب زمینی را چه طور باید درست کرد؟

سیب زمینی را با پوست در بخار بپزید و بعد که پخته شد پوست آن را بکنید و له کنید و یک مشت جعفری خرد شده و یک قاشق سوپخوری شیر خشک و مقداری نمک یددار و یک گردو کره و مقداری شیر تازه و گرم را در آن بریزید و آن قدر هم بزنید تا مایعی کف آلود به دست آید. اگر علاوه بر جعفری، والک و پیازچه سبز را در پوره سیب زمینی بریزید طعم مطبوعی پیدا خواهد کرد.

 

طرز تهیه چند نوع غذای ساده با سیب زمینی

طرز تهیه چند نوع غذای ساده با سیب زمینی

 

خوراک سلطنتی سیب زمینی

در یک ماهیتابه چدنی که کلفت و سنگین باشد یک قاشق سوپخوری کره بیندازید و آب کنید و بعد دو فنجان سیب زمینی تازه پوست نکنده خرد شده را که با بخار پخته شده باشد با یک چهارم پیاز خرد و سرخ شده در آن ریخته و به اندازه کافی نمک به آن بزنید و سپس سه قاشق سوپخوری شیر بدون چربی را در آن بریزید و بگذارید آن قدر بپزد که رنگ آن قهوه ای شود بعد آن را مثل خوراک نیمرو در بشقاب گذاشته و دور آن را جعفری بگذارید و سر سفره بیاورید.

سیب زمینی با خامه

سیب زمینی را تکه تکه کرده و با بخار بپزید و بعد آن را در ماهیتابه ریخته و روی آن را به قدری خامه مایع بریزید که سیب زمینی ها را کاملا بپوشاند و سپس روی آتش ملایمی گذاشته و مدت پنج دقیقه آهسته آهسته به هم بزنید تا مخلوطی سفت و غلیظ به دست آید.

اگر میل داشتید یک گردو کره و کمی نمک یددار به آن اضافه کنید و برای چاشنی آن هم پیاز و سبزی های خوردنی و یا پاپریکا اضافه کنید.

املت سیب زمینی

در یک ماهیتابه کلفت و سنگین یک قاشق سوپخوری پر روغن نباتی خالص را آب کنید و دو فنجان سیب زمینی پخته در آب را که خرد شده باشد با یک چهارم فنجان پیاز رنده شده در آن بریزید و برای چاشنی آن نیم قاشق مرباخوری نمک و محتوی دو انگشت پاپریکا را اضافه کنید و دو قاشق غذاخوری نیز شیر تازه در آن ریخته و بگذارید بپزد، وقتی زیر آن سرخ شده و رنگ طلایی به خود گرفت مثل املت آن را در بشقاب کشیده و دور آن را جعفری بگذارید و سر سفره بیاورید.

ته دیگ سیب زمینی

  • سیب زمینی خام و پوست نکنده به شکل ورقه: دو فنجان
  • نمک یددار: نیم قاشق مرباخوری
  • گرد جوانه گندم: یک قاشق غذاخوری
  • پیاز رنده شده: یک قاشق غذاخوری
  • کره: یک قاشق غذاخوری
  • شیر تازه: یک فنجان

طرز تهیه:

سیب زمینی ها را بدون اینکه پوست بکنید شسته و به قطعات نازکی درآورید نصف آن را در بشقابی که با کره چرب شده باشد بچینید و در فر بگذارید و نصف دیگر سیب زمینی ها را نمک یددار بزنید و گرد جوانه گندم و پیاز را هم مخلوط کنید و به سیب زمینی ها بمالید آن را روی طبقه اول سیب زمینی ها چیده و شیر را اضافه و آنها را در فر بگذارید.

بعد ظرف را سی دقیقه در فر بگذارید تا بپزد، دوباره آن را بیرون آورده و برگردانید و سی دقیقه دیگر در فر بگذارید تا بپزد وقتی سیب زمینی ها نرم و زرد رنگ شد پخته است می توانید آن را در بشقاب کشیده و اگر خواستید پنیر هلندی را رنده کنید و روی هر طبقه آن بپاشید.

 

همچنین بخوانید:  با خواص سیب زمینی آشنا شویم

 

سیب زمینی با ریحان

سیب زمینی ها را بدون اینکه پوست بکنید با دقت برس بزنید بعد در ظرفی مقدار کمی آب که برای تولید بخار و پختن سیب زمینی کافی باشد ریخته و مقداری ریحان را نیز در آن بریزید و در آن بریزید و در آن را بسته و بگذارید روی آتش بپزد وقتی سیب زمینی ها نرم شد علامت آن است که پخته شده است، آن را در بشقاب کشیده و با مقداری کره آب کرده و نمک یددار سر سفره بیاورید. به جای ریحان می توانید از سبزی های معطر دیگری که میل دارید استعمال کنید.

سیب زمینی با جعفری

سیب زمینی های تازه را برس بزنید و با آب بشویید سپس بدون اینکه آنها را پوست بکنید به شکل حبه های چهارگوش که طول و عرض آن سه یا چهار سانتیمتر باشد درآورید. روی آن آب جوش و کمی نمک یددار ریخته و با آتش ملایم بگذارید بپزد وقتی سیب زمینی ها نرم و آب آن تمام شد کمی کره آب کرده را روی آن بریزید و با جعفری خردشده مخلوط کنید و سر سفره بیاورید.

سوفله سیب زمینی

مواد لازم جهت 6 نفر:

  • سیب زمینی یک و نیم کیلوگرم
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • کشمش یک چهارم پیمانه
  • جوزهندی یک قاشق چایخوری
  • شیر جوشانده بدون چربی نصف پیمانه
  • کره گیاهی یک سوم پیمانه
  • تخم مرغ 4 عدد
  • گردوی خرد شده یک چهارم پیمانه
  • نمک نصف قاشق چایخوری
  • آبلیموی تازه یک عدد
  • گل ختمی خیس خرده نصف پیمانه

روش تهیه:

سیب زمینی ها را پوست کنده و با آب جوش بپزید. فر را تا حرارت 350 درجه فارنهایت گرم کنید. سیب زمینی ها را به صورت پوره درآورده سپس آن ها را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و باقی مواد را به آن بیافزایید و خوب آنها را مخلوط کنید.

سیب زمینی ها را در ظرف مخصوص پخت قرار داده و حدود 30 دقیقه در فر قرار دهید. شعله مخصوص جوجه گردان را روشن کنید. پودر ختمی را روی سیب زمینی بریزید و تا حدی حرارت دهید که روی سیب زمینی ذوب شوند.

محتوای تغذیه ای:

کالری 238، کل چربی 4 گرم، کلسترول 0 میلی گرم، نمک 203 میلی گرم، کل کربوهیدرات 46 گرم، پروتئین 5 گرم

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لوبیا عروس را بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0