topNotif

عارضه پشت گرد یا قوز و حرکات اصلاحی

4697 بازدید
26 فروردین 97
سمانه

عارضه پشت گرد یا قوز و حرکات اصلاحی

تعداد مهره های پشت در انسان دوازده عدد است. در واقع مهره های پشتی از اولین مهره، بعد از هفتمین مهره گردنی شروع می شود و تا دوازده مهره ادامه دارد. افزایش غیر طبیعی قوس مهره های پشتی را پشت گرد یا کیفوزیس می نامند. این عارضه با فرو رفتگی استخوان جناغ و پایین آمدن قفسه سینه و در نتیجه کوچک شدن حفره سینه همراه است که به احتمال زیاد اندام های بسیار حساس داخلی را هم تحت تاثیر قرار می دهد. در موارد شدید ناهنجاری، اختلالات تنفسی و خستگی زودرس مشاهده می شود.

الگوهای غلط در نگه داری بدن مانند کارکرد بیش از حد دست ها در جلوی بدن و عدم تقویت عضلات پشت از عوامل مهم بروز این ناهنجاری می باشد. در حقیقت این عارضه با کوتاهی عضلات سینه و کشیدگی عضلات پشت همراه است.

معرفی عارضه پشت گرد :

عارضه پشت گرد بر اساس منطقه گرفتار شده، شدت انحنا و متحرک یا ثابت بودن آن به عنوان گوناگونی تقسیم می شود. اگر پشت گرد به ناحیه کوچکی از ستون مهره ای محدود شود و آن را کاملا برجسته کند، به صورت زاویه دار بیرون می زند و از روی لباس می توان دید. این نوع گردپشتی شدیدترین حالت آن است که قوز می نامند. این حالت بیشتر در شکستگی های شدید و ناهنجاری های مادرزادی دیده می شود. در حالت دیگر زاویه این ناهنجاری شدید نیست و افزایش تحدب آن در سراسر مهره های پشتی به صورت یکنواخت اتفاق می افتد. در حالت طبیعی پشت بین بیست تا چهل درجه انحنا دارد که کمتر از بیست درجه عارضه پشت صاف و بیشتر از چهل درجه پشت گرد را معرفی می کند.

عارضه پشت گرد یا قوز

عارضه پشت گرد یا قوز

علائم پشت گرد :

نوع شدید این بیماری قوز نام دارد که از لباس قابل رویت است. در این ناهنجاری بخش کوچکی از ستون مهره ها (در حد فاصل دو تا سه مهره) به صورت زاویه دار بیرون می زند. در نوع خفیف تر این عارضه انحنای جزئی تر است و در سطح کل مهره های پشتی وجود دارد. این ناراحتی که به گوژپشتی برگشت پذیر معروف است، عمدتا باید با وسایل ارزشیابی مطالعه و بررسی شود. کوفتگی و احساس درد در قسمت قفسه ی سینه خصوصا هنگام تلاش و فعالیت جسمانی نیز از علائم  ناهنجاری است.

 

همچنین بخوانید:  برای درمان گرفتگی عضلات چه کنیم؟

 

عوارض پشت گرد :

در اثر عارضه پشت گرد حجم قفسه سینه کم می شود و ارگان های داخلی به خصوص ریه ها و عضلات دیافراگم نمی توانند به خوبی کار کنند. در نتیجه در دستگاه تنفسی و گردش خون اختلال ایجاد می شود، آستانه خستگی فرد پایین می آید و سردرد، سرگیجه، رخوت و سستی شدید در اثر عملکرد ضعیف گردش خون ایجاد می شود. از سوی دیگر افزایش تحدب مهره های پشتی می تواند موجب فشار روی ریشه های عصبی شود. برای جلوگیری از این ناهنجاری یا درمان آن توصیه می شود تا حرکاتی انجام شود که باعث تقویت عضله پشتی و کشش عضلات جلوی تنه شود. حرکاتی که منجر به تقویت عضلات جلویی تنه مانند عضلات سینه ای و بخش جلویی عضله دالی شود، برای درمان این ناهنجاری مناسب نخواهند بود.

تمرینات اختصاصی عارضه پشت گرد :

معمولا در افرادی که به پشت گرد مبتلا می شوند، عضلات پشت و عضلات کمربند شانه ای ضعیف است. لذا برای این افراد حرکاتی تجویز شود تا باعث تقویت عضلات پشت و عضلات کمربند شانه ای و همچنین کشش عضلات سینه ای گردد، مانند

  • نزدیک کردن کتف ها در پشت کمر
  • نزدیک کردن کتف ها با چرخش خارجی بازو
  • نزدیک کردن کتف ها با حرکت افقی دست ها (دست ها را در راستای شانه ها به کنار باز کنید و دو دست را به آرامی به عقب ببرید به طوری که عضلات سینه ای تحت کشش قرار گیرد)
  • نزدیک کردن کتف ها با آرنج خمیده
  • نزدیک کردن کتف ها در حالت دراز کش با دست باز

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مومیایی را با خواص تقویت عمومی بدن، تقویت کلیه، تقویت قدرت باروری، قطع خونریزی معده، تسکین درد زانو، درمان فلج و سستی اعضای بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0