topNotif

عفونت سینوزیت و راهکارهای مبارزه با آن

1776 بازدید
01 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

عفونت سینوزیت و راهکارهای مبارزه با آن بشناسیم

در طی روز چنان در داخل سرتان فشار احساس می کنید که گویی به یک بالون پر از هوا تبدیل شده است و سپس هنگامی که سعی در خوابیدن دارید، حس می کنید چیزی به آرامی از سرتان به داخل نشت می کند. در تمام طول شب به آبریزش بینی و سرازیر شدن این ترشحات به حلق مواجه هستید و همین مساله باعث سرفه های شدید و فراوان شما می شود. سینوزیت، وضعیتی است که در آن حفره های سینوسی اطراف چشم و بینی عفونی شده و تولید فشار و درد و ترشحات سبز یا زرد رنگ می کنند.

به اعتقاد دانشمندان سینوس های اطراف بینی مانند یک مرکز کوچک کنترل کیفی هوا عمل می کنند. وظیفه این سینوس ها گرم، مرطوب و تصفیه کردن هوای تنفسی و به طور کل مناسب کردن هوا قبل از رسیدن به ریه هاست. باکتری ها هنگام عبور از بینی توسط ترشحات و موهای بینی که به مژک های بینی معروفند به دام افتاده و بدین ترتیب هوای تنفسی تصفیه می شود. اما اگر چیزی مانع از عملکرد مژک ها شود، یا در اثر سرماخوردگی مدخل سینوس ها مسدود گردد و یا مواد حساسیت زا باعث تورم مخاط سینوس ها شوند، این سیستم کوچک و ظریف عبور هوا، مسدود می گردد.

در چنین حالتی راه عبور هوا سد شده، فشار افزایش یافته، ترشحات مخاطی راکد مانده و باکتری ها شروع به تکثیر و تولید مثل می کنند. بدین ترتیب عفونت در آنجا ماندگار شده، فرد به سینوزیت مبتلا می گردد. در صورتی که این انسداد چندین بار تکرار شود، غشای سینوس ها برای همیشه ضخیم شده، احتقان مزمن بر فرد عارض خواهد گشت. بنابراین قبل از رسیدن به این مرحله به توصیه پزشکان در خصوص پیشگیری از احتقان سینوس ها، کاهش درد و فشار و باز نگه داشتن مسیر عبور هوا عمل کنید.

عفونت سینوزیت و راهکارهای مبارزه با آن

عفونت سینوزیت و راهکارهای مبارزه با آن

اثر بخار آب :

رطوبت عامل مهمی در بهتر عمل کردن مژک ها، جریان یافتن ترشحات و تخلیه سینوس ها است. روزی دو بار دوش آب گرم بگیرید، به طوری که سطح آینه حمام از بخار پوشیده شود. سرتان را بر روی ظرف آب جوشانی بگیرید و حوله ای روی سر بیندازید تا بخار آب وارد مجاری بینی شود. اگر در طول روز و حین کار دچار گرفتگی و احتقاق شدید، یک فنجان چای یا قهوه یا سوپ داغ بخورید. هنگام خوردن، دست ها را اطراف فنجان یا ظرف سوپ قرار دهید تا بخار آن وارد بینی شود.

شستشوی روزانه مجاری بینی :

به منظور تخلیه و بیرون راندن ترشحات بینی استفاده از سرم های نمکی موجود در بازار و یا محلول های خانگی متشکل از یک قاشق چای خوری نمک، دو فنجان آب گرم و کمی جوش شیرین را توصیه می کنیم. محلول ذکر شده را در لیوانی ریخته، سر را به عقب خم کرده، یکی از سوراخ های بینی را با دست بگیرید و با سوراخ دیگر بینی، محلول را به داخل بکشید و سپس بینی را تخلیه کنید و همین عمل را در مورد مجرای دیگر تکرار نمایید.

 

همچنین بخوانید:  چگونه عفونت سینوس را درمان کنیم

 

نوشیدن مایعات :

نوشیدن مقدار زیاد مایعات سرد و گرم در طول روز باعث خروج و جریان پیدا کردن ترشحات می گردد. جرعه جرعه نوشیدن انواع چای گیاهی نظیر بادیان رومی، شنبلیله، رازیانه و مریم گلی به حرکت بیشتر ترشحات کمک می کند.

خوردن سیر :

این گیاه تند و تیز، محتوی ترکیبات شیمیایی دارویی است که مانع از چسبندگی ترشحات می شود.

خوردن ریشه خردل یا ترب کوهی :

ترب کوهی نیز از گیاهان موثر در کاهش چسبندگی ترشحات بوده و حاوی ماده شیمیایی موجود در داروهای ضد احتقان است.

رفع درد با حرارت مرطوب :

دادن حرکات مرطوب به سینوس ها روش خوبی جهت برطرف کردن درد سینوس ها است. حوله گرمی را روی چشم ها و استخوان های گونه قرار دهید تا زمانی که احساس کنید دردتان تسکین یافته است. درد ظرف چند دقیقه برطرف می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد آسم و آلرژی را با خواص تسکین آسم و بیماری های تنفسی و تنگی نفس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0