topNotif

علائم حساسیت فصلی یا تب یونجه چیست؟

1634 بازدید
08 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

علائم حساسیت فصلی

عطسه های پشت سر هم، آبریزش و گرفتگی بینی همراه با خارش و آبریزش از چشم ها؛ در فصل تابستان برای اولین بار در اواسط قرن 19 میلادی به عنوان تب یونجه معرفی شد. گرچه ما هنوز هم از اصطلاح تب یونجه استفاده می کنیم اما در واقع نه در این بیماری تب دیده می شود و نه ارتباطی با یونجه دارد.

نام دقیق تری برای تب یونجه پیشنهاد شده است و آن حساسیـت فصلی می باشد که مهمترین علت ایجاد آن گرده گیاهان می باشد. علایم تب یونجه یا حساسیت فصلی می تواند در تمام فصول سال اتفاق بیفتد که به آن حساسیت دایمی گفته می شود و مهمترین علل ایجاد آن گرد و غبار خانه و حیوانات خانگی هستند.

حساسیت فصلی شایع ترین بیماری آلرژیک می باشد و در سال های اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده است به طوری که از هر 5 نفر از افراد جامعه یک نفر به این وضعیت دچار است. اگر شما یکی از افرادی هستید که دچار حساسیت فصلی می باشید حتما می دانید که فقط آبریزش از بینی علامت این بیماری نیست. یکی از مشکلات این وضعیت خارش چشم ها می باشد که چشم ها در تمام مدت دچار آبریزش هستند.

حساسیت فصلی بسیار شایع می باشد و از آنجایی که در ماه های اردیبهشت و خرداد علایم آن بسیار شدیدتر می شود، نوجوانان و جوانانی که در این ماه ها باید در امتحانت مدارس و دانشگاه ها شرکت نمایند را دچار مشکل می سازد.

علائم حساسیت فصلی چیست؟

علائم حساسیت فصلی چیست؟

علایم و نشانه های حساسیت فصلی

دهان، گوش ها و گلوی شما در صورتی که شما مبتلا به حساسیت فصلی باشید دچار خارش می شوند.

خارش و عطسه

مهمترین نقش و عملکرد بینی شما تصفیه هوا و حفاظت از ریه هایتان می باشد. خارش و عطسه به علت اثرات هیستامین های آزاد شده به بافت های بینی شما در طی واکنش آلرژیک در مواجه با گرده گیاهان ایجاد می شوند. عطسه های شدید و پشت سر هم که معمولا در هر بار 5 تا 20 بار عطسه زده می شود، گلو نیز ممکن است دچار خارش شود زیرا گرده گیاهان از بینی به سمت پشت حلق شما پایین خواهد آمد.

بعضی از افراد همچنین دچار خارش گوش هم می شوند که این امر در اثر وارد شدن گرده گیاهان به داخل گوش نمی باشد بلکه به علت فعال شدن عصب مشترکی است که پشت حلق و گلوی شما عصب دهی می کند، می باشد.

آبریزش بینی

مجاری بینی با ترشح ماده چسبنده ای پاک و تمیز می شوند. با این حال وقتی شما نسبت به گرده گیاهان یک واکنش حساسیتی نشان می دهید بینی شما می تواند به میزان خیلی زیادی به ترشحاتش اضافه شود و شما را مجبور سازد به طور دائمی بینی خود را پاک نمایید.

 

همچنین بخوانید: درمان آلرژی فصلی با گیاهان دارویی

 

گرفتگی بینی

نیمی از افرادی که به حساسیت فصلی دچار هستند دچار گرفتگی بینی هم می شوند. این مسئله باعث سردرد و اختلال در خواب می شود و فقط از طریق دهان می توانید نفس بکشید.

سینوزیت

سینوس ها حفره هایی هستند که در جمجمه قرار دارند و از طریق مجرایی به محوطه بینی راه دارند. وقتی بافت بینی متورم می شود سوراخ این مجرا بسته شده و میکروب ها در سینوس ها به دام می افتند و می توانند در سینوس ها تکثیر یافته و سبب ایجاد عفونت شوند که اصطلاحا آن را سینوزیت گویند.

خارش و آبریزش چشم ها جز علایم حساسیت فصلی هستند که ممکن است برای فردی که حساسیت دارد پیش بیاید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 

معجون ضد آسم و آلرژی را با خواص تسکین آسم و بیماری های تنفسی و تنگی نفس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0