topNotif

علائم دردهای روان تنی در دندان پزشکی

1602 بازدید
23 مهر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

ویژگی ها و علائم دردهای روان تنی در دندان پزشکی

اگر اختلالی در تعادل فک ها به وجود آید گیرنده های مکانیکی با کوچکترین لمس و تماسی می توانند فشار و جهت آن را در هریک از دندان ها ثبت کنند این اطلاعات به وسیله تارهای عصبی به مغز وارد می شوند، اطلاعات مشابه حتی از طرف گیرنده های مکانیکی در ماهیچه ها و مفصل های گیجگاهی- فکی نیز به مغز وارد شده که گردآوری و ترکیب اطلاعات وارد مبنایی برای فرمان دهی مغز به ماهیچه های مختلف جویدن است این فرماندهی در ارتباط با کارهای مختلف فک پایینی از مسیر تارهای عصبی انجام می پذیرد.

فشارهای عاطفی موجب فعالیت بیش از حد ماهیچه های فکی شده که به نوبه خود باعث گرفتگی ماهیچه ها و افزایش ضایعات متابولیسم می گردد که در نتیجه باعث درد در ماهیچه ها خواهد شد از سوی دیگر این گونه ضایعات متابولیسم موجب تحریک اعصاب خود مختار گشته که فعالیت ماهیچه ای را افزایش می دهد، این مسئله نشان دهنده وابستگی روان و جسم با یکدیگر و تاثیر متقابل آن ها بر هم می باشد.

علائم دردهای روان تنی در دندان پزشکی

علائم دردهای روان تنی در دندان پزشکی

علائم دردهای روان تنی در دندان پزشکی

عوارض ناشی از استرس بر دندان

استرس یکی از عوامل مخرب دستگاه جونده محسوب می شود و حرکات ماندیبل ایجاد کننده قسمتی از استرس ها روی دندان است از جمله عوارض ناشی از استرس بر دندان، سایش به حالت تراش خوردگی، شکستگی های درزی یا موئی مینا و کاسپا، شکستگی های آمالگام و لقی دندان ها را می توان نام برد. اکثر دندان پزشکان اثرات استرس مانند فرسایش و یا شکستن دندان ها را در بیماران نادیده گرفته و آن را امری طبیعی می پندارند.

مسلما فیزیولوژیک و حساسیت شدید دندان ها نسبت به سرما و شیرینی در اغلب مواقع ارتباط با استرس دارند و دندان ها را نسبت به هر نوع تحریک خارجی حساستر می سازد.

 

همچنین بخوانید: اگر می خواهید حافظه قوی داشته باشید این نکات را به خاطر بسپارید

 

نیروهای وارده بر دندان یا عدم فشار در اثر استرس، بافت نگهدارنده دندان را تغییر شکل داده یا آن را نازک می کند و یا تنظیم آن را بهم می زند تا آنجا که استخوان آلوئل و دندان خاصیت خود را از دست داده و در نتیجه ممکن است لقی مختصر یا تخریب کامل دیده شود. به عبارت دیگر فشارهای اضافی بر دندان باعث کمپرس و فشرده شدن یک نقطه و کش آمدن آن در جای دیگر شده و به دنبال آن در محل تحت فشار قرار می گیرد و استخوان تحلیل می رود و در پایان دندان لق می گردد.

عوارض ناشی از استرس بر بیماری لیکن پلان

لیکن پلان یک بیماری پوستی مخاطی، مزمن و شایع است. علت قطعی آن ناشناخته است فرضیه ای که بیش از همه در بروز و تشدید بیماری مطرح است عامل استرس می باشد. استرس در ایجاد بیماری لیکن پلان نقش بسیار موثری دارد.

عوامل روحی نقش مهمی را در پیدایش نارسایی های مفصلی ایفا می کنند. ترس، عصبانیت، اضطراب و خستگی، همگی فعالیت عضلات جونده را افزایش داده و سبب افزایش کشش عضلانی و بروز ضایعات مفصلی می گردد. گروه دیگر علت روانی به وجود آمدن اختلالات را این گونه تقسیم بندی کرده اند عادات دهانی، اضطراب، حوادثی که بار عاطفی دارند مثل طلاق، مرگ و … افسردگی، تغییر در روش زندگی، توجه و نگرانی بیش از حد نسبت به سلامتی خود، نفع ثانویه که فرد از طریق بیمار بودن به آن دست می یابد.

استرس و پیدایش دندان قروچه

استرس در پیدایش دندان قروچه نیز اثر دارد، استرس، مشکلات اجتماعی، خانوادگی و روانی، عادت های اشتباه مانند مک زدن انگشت، گاز گرفتن لب، جویدن ناخن، کیفیت چگونگی شکل گرفتن فک ها و دندان ها به طور کلی فشارهای عصبی عامل بروز دندان قروچه کردن یا بروکسیسم می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ژینکو را با خواص ضد سرطان، ضد آلزایمر، کاهش فشار خون، تسکین وزوز گوش، تقویت عملکرد مغز، ضد افسردگی، ضد آلرژی و حساسیت، ضد سرفه، تب بر، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0