علائم دیستروفی عضلانی و درمان آن

2455 بازدید
31 فروردین 97
سمانه

علائم دیستروفی عضلانی و درمان آن را بدانید …

گروهی از بیماری ژنتیکی هستند که در آن ها عضلات ضعیف شده و تحلیل می روند و از موقع تولد وجود دارد و به علت یک ژن غیر طبیعی ایجاد می شود. دو نوع دیستروفی عضلانی وجود دارد که اغلب همیشه پسران را مبتلا می کند. سایر اشکال نادر دیستروفی عضلانی می تواند هم دختران و هم پسران را مبتلا کند. دیستروفی دوشن و بکر هر دو، به علت یک ژن غیر طبیعی که روی کروموزوم ایکس قرار دارد ایجاد می شوند. دختران ممکن است ناقل این ژن معیوب باشند اما معمولا بیماری را نمی گیرند زیرا دو کروموزوم ایکس دارند و کروموزوم ایکس طبیعی نقص ژن دیگر را جبران می کند. به طور طبیعی این ژن مسئول تولید یک پروتئین به نام دیستروفین است که برای سلامت عضلات ضروری است. در دیستروفی عضلانی دوشن و بکر یک ژن غیر طبیعی وجود دارد، در نتیجه کمبود پروتئین به وجود آمده و به بافت عضلانی آسیب می رسد. در دوشن اغلب هیچ پروتئینی تولید نمی شود. با وجود این بکر مقداری دیستروفین وجود دارد که باعث تفاوت این دو بیماری می باشد.

علائم این بیماری کدامند ؟

علائم دیستروفی عضلانی دوشن معمولا در دوران کودکی زمانی که بچه راه می افتند ظاهر می شود. دیر راه رفتن شایع است، اغلب کودکان مبتلا تا هیجده ماهگی راه نمی افتند و بیش از سایر بچه ها زمین می خورند. علائم بیماری ممکن است تا سن سه الی پنج سالگی ظاهر نشود. این علائم عبارتند از : راه رفتن شبیه به مرغابی، مشکل داشتن در بالا رفتن از پله ها، مشکل داشتن در برخاستن از زمین. بچه برای بلند شدن از دستانش استفاده می کند، بزرگ شدن عضلات ساق پا و تحلیل عضلانی بالای پاها و بازوها. علائم پیشرفت می کنند و ممکن است کودک در سن دوازده سالگی قادر به راه رفتن نباشد. علائم دیستروفی عضلانی بکر نیز اینگونه هستند اما معمولا در کودکی یا نوجوانی دیرتر ظاهر می شوند. این بیماری آهسته تر پیشرفت می کند، خیلی از این مبتلایان می توانند تا سن ۳۰ سالگی یا دیرتر هنوز راه بروند.

علائم دیستروفی عضلانی و درمان آن

علائم دیستروفی عضلانی و درمان آن

عوارض :

در دیستروفی عضلانی دوشن، عضله قلب ضعیف و ضخیم می شود. همچنین ممکن است اندام ها تغییر شکل بدهند و ممکن است انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات ایجاد شود. در مراحل این بیماری، ممکن است کودک مشکلات تنفسی داشته باشد و احتمال عفونت های سینه و ریه (پنومونی یا سینه پهلو) حاصله در اثر ضعف عضلات قفسه سینه افزایش می یابد و کاهش واکنش سرفه نسبت به تحریک ها، ایجاد می شود که می تواند تهدیدی برای زندگی باشد. شکستگی ها و آسیب های مکرر به علت افتادن افزایش می یابد، انحنای ستون فقرات به علت وجود ضعف عضلات ایجاد می شود. همچنین موجب جمع شدگی عضلات، زخم های فشاری می شود.

 

همچنین بخوانید:  علت کمر درد در بانوان و درمان های گیاهی آن

 

عارضه کانتراکچر حاصل از دیستروفی :

فرد مبتلا به دیستروفی با زوال عضلات که عضلات جای خود را به چربی ها داده اند ، مفصل خود را بی‌حرکت نگه می دارد و این امر باعث خشکی آن در یک دامنه خاص می شود. این حالت که کانتراکچر نام دارد، حرکات اندام را محدود کرده و درصورت عدم ‌درمان به مرور، کانتراکچر بدتر می شود طوری که حرکت و انعطاف پذیری را مختل می کند و سبب ناراحتی بیمار می شود. کانتراکچر یا همان خشکی مفاصل می تواند در زانو، ران، مچ پا، دست و انگشتان اتفاق بیفتد. حتی به حرکات گردن، تنه و مفصل فک نیز می تواند پیشروی کند پس این بیماران نیازمند درمان های حمایتی می با شند.

درمان بیماری دیستروفی :

درمان دیستروفی عضلانی شامل حفظ تحرک و فعالیت کودک مبتلا تا هر زمان ممکن می باشد. یک تیم حرفه ای شامل فیزیوتوراپیست، یک پزشک و مددکار اجتماعی می توانند تمام خانواده را حمایت کنند. فیزیوتراپی برای حفظ قدرت اندام ها مهم است و ممکن است از قطعات حمایت کننده استفاده شود. بعضی از بچه ها نیاز به وسایلی مثل محافظ پا یا صندلی چرخ دار دارند که به حرکت آن ها کمک کند. اگر بچه دچار انحنای طرفی ستون فقرات شوند ممکن است برای راست کردن ستون فقرات، جراحی لازم باشد. بچه های مبتلا به دیستروفی و خانواده هایشان معمولا نیاز به حمایت پزشکی دارند. برای والدین کودک مبتلایی که می خواهند فرزند دیگری داشته باشند و خواهران پسر مبتلا، مشاوره ژنتیکی انجام می شود. دیستروفی عضلانی دوشن ممکن است قبل از سن بیست سالگی کشنده باشد. دیستروفی عضلانی بکر دورنمای بهتری دارد، افراد مبتلا معمولا تا سن چهل یا بیشتر زندگی می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد درد مفاصل را با خواص ضد درد و التهاب مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0