علائم سرطان دهانه رحم و چگونگی درمان آن

2058 بازدید
14 اسفند 96
آلاله
,

علائم سرطان دهانه رحم و چگونگی درمان آن که هر زنی باید بداند.

سرطان دهانه رحم (سرویکس) چهارمین سرطان شایع زنان در جهان است و مهم ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان، در کشورهای در حال توسعه به شمار می رود و در اکثر موارد در مراحل بسیار پیشرفته تشخیص داده می شود. سرطان دهانه رحم از معدود سرطان هایی است که علت مشخص برای ایجاد آن شناخته شده و روش های پیشگیری موثر و ریشه کنی آن وجود دارد. ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (اچ. پی. وی) مهم ترین علت شناخته شده سرطان دهانه رحم است. به همین دلیل روش های تشخیصی عفونت اچ. پی. وی در برنامه های غربالگری، به عنوان یکی از روش های نوین و اثر بخش در پیشگیری از سرطان دهانه رحم شناخته شده است.

عوامل خطر سرطان دهانه رحم شامل :

آلودگی با ویروس پاپیلومای انسانی، شروع فعالیت جنسی در سنین پایین، سطح اجتماعی و اقتصادی پایین، بچه زایی، سیگار، شرکای جنسی متعدد، ویروس نقص ایمنی انسانی ایدز، داروهای سرکوب کننده ایمنی و عوامل تغذیه ای می باشد.

علائم سرطان دهانه رحم :

سرطان دهانه رحم تا زمانی که پیشرفت نکرده، در اغلب زنان بدون فعالیت جنسی، کاملا بدون علامت است. در موارد دیگر با علایم خونریزی غیر طبیعی واژینال از جمله پس از نزدیکی جنسی، در فواصل دوره های قاعدگی و پس از یائسگی، همچنین درد هنگام نزدیکی جنسی، و داشتن ترشحات غیر طبیعی واژینال همراه است که می تواند نشان دهنده تومورهای بزرگ باشد که فرد دچار نکروز و عفونت شده و ترشحات غیر طبیعی واژینال که گاهی بد بو هستند را دارند. گاهی ممکن است این ترشحات قبل از بروز خونریزی غیر طبیعی بروز نمایند.

علائم سرطان دهانه رحم و چگونگی درمان آن

علائم سرطان دهانه رحم و چگونگی درمان آن

از علایم دیگر می توان به درد های لگنی یا کمر اشاره کرد، که در موارد بسیار پیشرفته دردهای لگنی یا کمری در اثر فشار تومور به اندام های مجاور ایجاد می شود. می توان به علائم فیستول هم اشاره کرد که گاهی خروج ادرار یا مدفوع از واژن و سبب ایجاد راه ارتباطی (فیستول) ناشی از رشد تومور از علایم این بیماری است.

برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم در نظام بهداشتی کشور :

در این برنامه، هدف شناسایی و ثبت بیماران در رده سنی سی تا پنجاه و نه سال مشکوک یا مبتلا به بیماری سرطان دهانه رحم و سپس ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی_ درمانی و سامان دهی درمان و مراقبت بیماران است. مطابق دستور العمل این برنامه زنان در این فاصله سنی هر پنج سال یک بار از نظر علائم مشکوک سرطان دهانه رحم بررسی و معاینه می شوند.

 

همچنین بخوانید: رهنمودهای موثر گیاهی جهت درمان بیماری های رحم

 

همچنین برای زنان بدون علامت در فاصله سنی سی تا چهل و نه سال هر ده سال یک بار آزمایش اچ. پی. وی و پاپ اسمیر از طریق نمونه برداری مستقیم از دهانه رحم انجام می شود. زنان علامت دار یا دارای آزمایش مثبت برای بررسی های بیشتر به متخصص زنان معرفی می گردند. به همه زنان در این فاصله سنی توصیه می شود در فواصل ارزیابی های گفته شده نیز اگر علایم مشکوکی داشتند، به ماما دوره دیده در مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

اصول خود مراقبتی در سرطان دهانه رحم :

از اقدامات مناسب می توان به محدود سازی تعداد شرکای جنسی، تاخیر نخستین رابطه جنسی تا سنین بالاتر، جلوگیری از ابتلا به بیماری های آمیزشی، عدم استعمال سیگار و دخانیات، استفاده از واکسن اچ. پی. وی در مناطق با شیوع بالای این سرطان، رعایت بهداشت جنسی، استفاده از کاندوم در حین آمیزش، مشارکت در برنامه تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان دهانه رحم، درمان عفونت های رحمی، عدم استفاده از مشروبات الکلی، مصرف کردن زیاد میوه و سبزی، داشتن فعالیت بدنی منظم اشاره کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اذخر مکی را با خواص درمان  تب، سرفه و سرماخوردگی، درمان سرطان، رفع مشکلات گوارشی، درمان کم خونی، درمان درد و التهاب مفاصل، افزایش کارایی مغز، جلوگیری از عفونت های قارچی یا باکتریایی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0