علائم و درمان سنکوپ یا غش کردن چیست

2699 بازدید
09 اسفند 96
آلاله

علت، علائم و درمان سنکوپ یا غش کردن چیست ؟

ممکن است دستپاچه و وحشت زده روی زمین به هوش بیایید، شاید حتی مجروح شده باشید یا خیلی به سرعت به پا خواسته اید و احساس گیجی می کنید و برای یک لحظه یا بیشتر از حال رفته اید. چرا غش کردید؟ آیا علت آن یک مسئله وخیم بهداشتی است؟ غش کردن که واژه پزشکی آن سنکوپ است، علل بسیار مختلفی دارد که بعضی از آن ها باعث نگرانی است. اما سنکوپ ممکن است یکی از دلایل عمده عارضه قلبی باشد که نیاز به توجه دارد.

علایم بروز سنکوپ :

گرچه سنکوپ به طور ناگهانی اتفاق می افتد اما علایم هشیاری مشخصی قبل از آن بروز می کند. این علایم شامل تاری دید، سبکی سر یا ضربان شدید قلب است. اما ممکن است هیچ علایمی هم نداشته باشد. معمولا به سرعت هوشیاری خود را به دست می آورید ولی بعد از آن برای مدتی احساس خستگی خواهید کرد.

سنکوپ نسبتا شایع است و ممکن است علت آن چیزی نباشد جز ایستادن به مدت طولانی، بلند شدن و نشستن خیلی سریع یا پایین افتادن شدید و موقت سطح قند خون (کاهش قند خون). در بعضی موارد ممکن است هرگز غش نکنید.

اما باید از دست دادن هوشیاری را به پزشک معالجتان اطلاع دهید تا به دقت علت آن را بررسی کند. از علل جدی غش کردن می توان به ضرباهنگ نامنظم (آریتمی) قلب اشاره کرد که ممکن است باعث از کار افتادن قلب شود. اگر سنکوپ نشانه ی بیماری قلبی است، درمان ممکن است حتی جان شما را نجات دهد.

 

علائم و درمان سنکوپ یا غش کردن چیست

علائم و درمان سنکوپ یا غش کردن چیست

 

علت سنکوپ چیست :

هر قسمت از بدن از جمله مغز، به طور مداوم به خون حاوی اکسیژن نیاز دارد. برای تامین این نیاز، ضربان قلب و فشار خون بر حسب مورد نیاز، افزایش یا کاهش می یابد. اما در صورت کاهش بیش از حد فشار خون و دریافت ناکافی اکسیژن توسط مغز، دچار غش می شوید. این مشکل سنکوپ عصب واگوس یا افت فشار خون وضعیتی نامیده می شود. این دو مشکل، دو عارضه نسبتا خوش خیم هستند و نباید درباره آن ها زیاد نگران بود. علل آنها عبارتند از : هیجانات قوی، مانند اضطراب یا ترس. این نوع شناخته شده است و به راستی اتفاق می افتد. یک تکانه ی عصبی به طور زود گذر ضربان قلب را تغیییر داده و باعث کاهش شدید فشار خون می شود.

ایستادن به مدت طولانی :

این امر باعث سرازیر شدن خون به پاها شده و خون کافی به مغز نمی رسد.

به سرعت از حالت خوابیده به حالت نشسته در آمدن یا ایستادن :

ممکن است فشار خون نتواند خود را به سرعت با تغییرات ایجاد شده در وضعیت تطبیق دهد و به طور موقت کاهش چشمگیری پیدا می کند. بعضی از داروها مانند داروهای مصرفی برای درمان پرفشاری خون ممکن است علت این مساله باشد.

 

همچنین بخوانید: دلایل غش کردن چیست

 

سنکوپ ناشی از ضربان ضعیف قلب :

بعضی اوقات تکانه های الکتریکی که ضربان چهار حفره قلب را تنظیم می کند، ممکن است هنگام عبور در مسیر هدایت الکتریکی قلب، آهسته یا مسدود گردد. با کند شدن ضربان قلب، خون کافی تلمبه نمی شود. علت عمده این اختلال، پیری، بافت آسیب دیده قلبی یا صدمه ناشی از بیماری قلبی است.

سنکوپ ناشی از ضربان تند قلب :

مشکلات خاصی ممکن است ضربان قلب را شدید کند. برای مثال، پس از حمله قلبی، تکانه های الکتریکی غیر عادی حفره های قلب را قبل از آن که از خون پر شود به تلمبه زنی وا می دارد. در نتیجه، خون کمتری به مغز و سایر اندام های بدن می رسد. داروهای مجاز، برخی داروها، بیماری قلبی یا یک عارضه ارثی ممکن است این نوع تشدید ضربان قلب گردد.

سنکوپ ناشی از مشکل دریچه قلب :

دریچه های قلب با انقباض و انبساط حفره های قلب باز و بسته می شوند تا به گردش صحیح جریان خون کمک کنند. اما اگر دریچه ای سخت شده یا آسیب دیده باشد، ممکن است به طور کامل باز و بسته نشود. در نتیجه، خون کمتری از طریق قلب به مغز و بدن می رسد.

درمان سنکوپ :

اگر مبتلا به سنکـوپ هستید، گزینه های درمانی شما بستگی به علت بروز آن دارد. ممکن است از شما خواسته شود تا :

  • نسبت به برنامه غذایی یا نحوه ی زندگی خود تعدیلاتی انجام دهید تا از افت ناگهانی فشار خون جلوگیری شود.
  • دارو مصرف کنید یا میزان داروی مصرفی را تعدیل نمایید، مثل داروی کنترل فشار خون.
  • تحت یک روش یا عمل جراحی قرار گیرید تا مشکل عمده قلبی که منجر به غش می شود درمان گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقویت قلب را با خواص تقویت قلب، آرام بخش، تنظیم ضربان قلب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0